Spartamet wil niet starten

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Het membraan is nummer 30 op deze tekening.

Afbeelding

Check ook de afstelling van de vlotternaald, deze moet 12 mm uit het drijflichaam steken.
Testen of de carb. nog lekt kan op deze manier:
Haal de carburateur eraf en hang hem recht op, doe een stukje doorzichtige slang op de benzineaansluiting, nu via dat slangetje de carb. vullen met benzine.
Dat gaat het gemakkelijkst met een klein doseerspuitje, kan je bij de drogist kopen.
Op een zeker moment zie je dat de carburateur "vol" is, je ziet dan het benzineniveau in het slangetje stijgen.
Kijk na een uurtje weer, als het niveau aanmerkelijk gedaald is heb je lekkage.

Afbeelding
Dennismet

Bericht door Dennismet »

Afbeelding

Het wordt steeds leuker.. nu lekt mm metjr ook nog best erg. Het komt uit bovenstaande gat
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

duidelijk het benzinemembraan.

Een scheurtje in het membraan of hij lekt langs de kortsluitstift.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Dennismet

Bericht door Dennismet »

Dag allen,

Ik kwam er zelf niet meer uit, ik heb mn metje naar iemand heen gebracht die altijd met sparta met bezig is. Die van zn hobby zn werk heeft gemaakt :lol: Toen ik de sparta met kocht was het membraan nog niet lek, maar reed die wel heel slecht. Hopelijk vind hij dat probleem ook, we wachten af
Dennismet

Bericht door Dennismet »

Dag allemaal,

Ja hoor mijn sparta met loopt weer /// Helemaal blij nu. Membraan was defect waardoor de benzine de ene keer wel goed er door kwam en de andere keer niet goed. Nu heb ik een onbegrensde CDI er in. Alleen moet ik nu ook wat gaatjes maken achter bij het luchtfilter? Want volgens mij gaat de sparta nog niet veel harder ( 24/25 km/h )
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Dat kan je proberen, boor een gaatje van +/- 8 mm in de plastic koker die over het luchtfilter gaat.
https://spartamet.forum2go.nl/help-ik-h ... -t213.html
Als je Metje echt maar 24 km/h haalt met onbegrensde CDI is er waarschijnlijk iets anders aan de hand:
Of het luchtfilter zelf is oud/verstopt en laat niet voldoende lucht door, �f de uitlaat zit dicht.
Of beide...
Dennismet

Bericht door Dennismet »

Dankjewel voor reactie, ik zal dit weekend is even kijken. Ik ga eerst even (klein) stukje rijden zonder luchtfilter wel met de kap er op. Als dat al beter gaat ga ik even kijken of de luchtfilter aan vervanging toe is of dat ik even een paar gaten in de koker maak.
Dennismet

Bericht door Dennismet »

Even zonder luchtfilter gereden en hij rijd een stuk mooier en sneller. Alleen nu weer luchterfilter er op, en krijg de sparta met moeilijk aan. Hij "verzuipt" heel snel.
Dennismet

Bericht door Dennismet »

Zo nu alles vervangen en de sparta loopt mooi. Ook heb ik onbegrensde CDI er in gedaan. Alleen als die nu 26/27 km/h rijd pruttelt de spartamet erg en komt die niet op de goede toeren. En soms in ��n keer rijd de spartamet super mooi en haal ik de 33 km/h. Waar ligt dat aan?
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Die onbegrensde CDI, wat is dat er voor ��n?
Wanneer dat een geboorde blauwe is kan ik me voorstellen dat het niet helem��l gelukt is.
Plaats reactie