Inbushouten dol

leuke of minder leuke ervaringen en voorvallen met de spartamet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Inbushouten dol

Bericht door Zwaantje »

Fijn, ik denk even het motortje te openen om een kogellager te vervangen zijn de bouten dolgedraait. 2 Zelfs!!!
Ik kan het motortje nu dus niet openen. Hoe los ik dit op?
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Optie 1:

Torx in de binnenzeskant tikken en de bout losdraaien.

Optie 2:
De kop kapot boren en na openen de draadeinden met een tang eruitdraaien.

En voortaan eerst de binnen zeskant goed schoonmaken en niet met een bolkop losmaken :wink:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Inbushouten dol

Bericht door spartarie »

Zwaantje schreef:Fijn, ik denk even het motortje te openen om een kogellager te vervangen zijn de bouten dolgedraait.
De vraag is: Draait de bout w�l of niet?
Draait ie niet dan de oplossing van Vrot.
Draait ie wel maar komt hij niet omhoog...dan is het schroefdraad in de cilinderhelft stuk.
Probeer dan op de een of andere manier "druk omhoog" op het boutje uit te oefenen, en dat terwijl je linksom draait.
B.v. pak de boutkop met een platbektangetje en trek hem, al linksomdraaiend, naar boven.
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje »

Zelfs een torx draait door.
Dat kapot boren, gewoon met een standaard ijzerboortje?
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Zijn M6 bouten dus met een 6mm HSS boor moet het lukken.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje »

Ik boor nu wel in de bout maar het boortje valt precies in het boutje dus dan gaat de kop van de bout er toch niet af?
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje »

Afbeelding
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Bericht door Prutser-2009 »

als je een 6 mm boor gebruik wel
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Dick Nieuwenburg
Berichten: 102
Lid geworden op: 11-10-2010 10:26

Bericht door Dick Nieuwenburg »

denk dat de kop als een ringetje om de
boor komt te zitten als je even gas geeft.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Dick Nieuwenburg schreef:denk dat de kop als een ringetje om de
boor komt te zitten als je even gas geeft.
Klopt !!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten