"Pruttelende'' olievuldop Spartamet
Schuiven toch dan nog even eruit gehaald. Veertje en kapje zaten aan de motorkant....
Alles weer in elkaar gezet. Venturi zit ook goed.
Blijft constant zo dat als je hem naar links houd, hij wel blijft lopen. Kan het dan alleen die vlotterarm zijn in de vlotterkamer, of zijn er nog andere symtonen die kunnen verklaren dat als je hem naar links houdt, hij wel doorloopt.
Krijg zo langzamerhand de gekheid van die carb. Geloof ik al 25 keer uit elkaar geschroefd.
Alles weer in elkaar gezet. Venturi zit ook goed.
Blijft constant zo dat als je hem naar links houd, hij wel blijft lopen. Kan het dan alleen die vlotterarm zijn in de vlotterkamer, of zijn er nog andere symtonen die kunnen verklaren dat als je hem naar links houdt, hij wel doorloopt.
Krijg zo langzamerhand de gekheid van die carb. Geloof ik al 25 keer uit elkaar geschroefd.
Heb je de afstelling van de kabels al geprobeerd?RO schreef:Schuiven toch dan nog even eruit gehaald. Veertje en kapje zaten aan de motorkant....
Alles weer in elkaar gezet. Venturi zit ook goed.
Blijft constant zo dat als je hem naar links houd, hij wel blijft lopen. Kan het dan alleen die vlotterarm zijn in de vlotterkamer, of zijn er nog andere symtonen die kunnen verklaren dat als je hem naar links houdt, hij wel doorloopt.
Krijg zo langzamerhand de gekheid van die carb. Geloof ik al 25 keer uit elkaar geschroefd.
Er zitten stelnippels bij het stuur.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Het enige wat ik nog kan bedenken: Je zegt dat het venturibuisje goed zit.
Heb je de "Lichttest" gedaan? https://spartamet.forum2go.nl/de-lichtt ... t4400.html
Waarbij ik moet zeggen dat bij een TK carburateur het lichtpunt aan de "motorkant" (onder de gasschuif) goed te zien is, aan de luchtfilterkant minder goed, meer een "schijnsel".
Heb je de "Lichttest" gedaan? https://spartamet.forum2go.nl/de-lichtt ... t4400.html
Waarbij ik moet zeggen dat bij een TK carburateur het lichtpunt aan de "motorkant" (onder de gasschuif) goed te zien is, aan de luchtfilterkant minder goed, meer een "schijnsel".
Goede. Gaat ik gelijk eens ff naar kijken het weekend. Dank wederom voor de info. Wellicht zit ie net niet goed.spartarie schreef:Het enige wat ik nog kan bedenken: Je zegt dat het venturibuisje goed zit.
Heb je de "Lichttest" gedaan? https://spartamet.forum2go.nl/de-lichtt ... t4400.html
Waarbij ik moet zeggen dat bij een TK carburateur het lichtpunt aan de "motorkant" (onder de gasschuif) goed te zien is, aan de luchtfilterkant minder goed, meer een "schijnsel".
heb je al een ander luchtfilter geprobeerd?
ik had ook problemen met niet lekker lopen van mijn metje, had nieuw luchtfilter maar liep niet lekker, was een imitatiefilter. heb de oude er weer opgezet en hij loopt daar veel beter mee.
wat je kan proberen om dit uit te testen is de lucht inlaat(die 3 rechthoekige kanaaltjes naast cdi) hier 2 van afplakken.
en dan alles dichtschroeven en rijden maar.
gaat hij rotter lopen dan laat je luchtfilter te weinig lucht door, loopt hij beter, laat je luchtfilter te veel lucht door.
bij mij was het laatste het probleem. (imitatiefilter)
ik had ook problemen met niet lekker lopen van mijn metje, had nieuw luchtfilter maar liep niet lekker, was een imitatiefilter. heb de oude er weer opgezet en hij loopt daar veel beter mee.
wat je kan proberen om dit uit te testen is de lucht inlaat(die 3 rechthoekige kanaaltjes naast cdi) hier 2 van afplakken.
en dan alles dichtschroeven en rijden maar.
gaat hij rotter lopen dan laat je luchtfilter te weinig lucht door, loopt hij beter, laat je luchtfilter te veel lucht door.
bij mij was het laatste het probleem. (imitatiefilter)
Brug af
motor open
motor open
Laten we "RO" niet nog meer in verwarring brengen...
@Ronald: Imitatiefilters die teveel lucht doorlaten ben ik nog niet tegengekomen.
Kan zijn dat je oude luchtfilter n�g slechter is dan het imitatiefilter.
Tip: Sproeier doorblazen..
De beste luchtfilters zijn naar mijn ervaring de oude conische originele filters van Sachs, een goede vervanger de zgn. sportluchtfilters.
@Ronald: Imitatiefilters die teveel lucht doorlaten ben ik nog niet tegengekomen.
Kan zijn dat je oude luchtfilter n�g slechter is dan het imitatiefilter.
Tip: Sproeier doorblazen..
De beste luchtfilters zijn naar mijn ervaring de oude conische originele filters van Sachs, een goede vervanger de zgn. sportluchtfilters.
Dank voor de reacties wederom.spartarie schreef:Het enige wat ik nog kan bedenken: Je zegt dat het venturibuisje goed zit.
Heb je de "Lichttest" gedaan? https://spartamet.forum2go.nl/de-lichtt ... t4400.html
Waarbij ik moet zeggen dat bij een TK carburateur het lichtpunt aan de "motorkant" (onder de gasschuif) goed te zien is, aan de luchtfilterkant minder goed, meer een "schijnsel".
Die had ik nog niet gedaan nee! Vanavond carb eraf gehaald en eens doorgekeken. Venturi er maar eens uitgehaald. Weer terug. Je hebt natuurlijk 2 gaatjes.
Als ik de 1 goed had, was de andere minder. Dus minimaal aanpassen, was de ander weer niet goed.
Wat me opviel was volgende. In die link die je geeft staat in de tweede foto een vierkantje om een van de gaatjes. Dat gaatje is nogal groot.
In mijn venturi zit ��n groter gaatje (die je ziet als je de schuif omhoog doet, de rest zijn allemaal minuscuul klein.
Toch maar geprobeerd hem zo goed mogelijk erin te krijgen. Beetje de middenweg tussen de twee gaatjes kiezen. Ongeveer 5 keer die venturi erin en eruit gehaald tot ik allebei de puntjes goed kon zien.
Hij loopt nu ietsjes beter, zakt wel erg in toeren bij stationair, als je hem dan weer naar links houdt gaat hij pas echt stationair lopen, zoals dat zou horen. Hij valt dus minder snel uit, maar is zeker niet opgelost.
Zou het minder worden als dat stationair gaatje uitgeboord zou worden o.i.d.?
Best wel jammer dat vanuit het forum niet iets te organiseren valt.
Desnoods voor een vrienden prijsje.
Als iemand uit deze club die bij hem in de buurt woont er zijn/een "goed lopende carb" even op zou zetten, kun je uitsluiten of het uberhaupt wel een carburateur probleem is.
Als je de sax in een takeltje kunt hangen is dit best wel snel te realiseren.
Zonde om eventueel goede carbs te demonteren, raak je misschien wel verder achterop, vooral het membraan lijkt mij nogal gevoelig voor gedoe.
Inmiddels iets handiger erin, maar de eerste keer, had ik drie handen nodig, lag ik met mijn vrouw over de vloer te kronkelen.
Ook na het zien van een Duits filmpje hierover heb ik wat handigheid opgedaan.
Desnoods voor een vrienden prijsje.
Als iemand uit deze club die bij hem in de buurt woont er zijn/een "goed lopende carb" even op zou zetten, kun je uitsluiten of het uberhaupt wel een carburateur probleem is.
Als je de sax in een takeltje kunt hangen is dit best wel snel te realiseren.
Zonde om eventueel goede carbs te demonteren, raak je misschien wel verder achterop, vooral het membraan lijkt mij nogal gevoelig voor gedoe.
Inmiddels iets handiger erin, maar de eerste keer, had ik drie handen nodig, lag ik met mijn vrouw over de vloer te kronkelen.
Ook na het zien van een Duits filmpje hierover heb ik wat handigheid opgedaan.
Hulp onder leden is er echt wel op het forum.
En velen kennen elkaar persoonlijk.
de carburateur problemen zijn zo gemeengoed dat de meeste leden geen hulp nodig hebben om de gasfabriek af te richten./hook
60% van alle storingen zitten in de carburateur
30% in het inlaat membraan.
10% in de rest.
Dus 90% van de storingen zit in de brandstofaanvoer.
En velen kennen elkaar persoonlijk.
de carburateur problemen zijn zo gemeengoed dat de meeste leden geen hulp nodig hebben om de gasfabriek af te richten./hook
60% van alle storingen zitten in de carburateur
30% in het inlaat membraan.
10% in de rest.
Dus 90% van de storingen zit in de brandstofaanvoer.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Avid en 1 gast