"Pruttelende'' olievuldop Spartamet

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Ruud
Berichten: 172
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud »

Misschien staat het gaatje van de venturie niet (helemaal of half) goed.
Je moet zo het gaatje zien.
Afbeelding

Misschien ook eens hier kijken
https://spartamet.forum2go.nl/slecht-st ... t3122.html
MVG Ruud
RO
Berichten: 22
Lid geworden op: 02-12-2014 21:24

Bericht door RO »

Schuiven toch dan nog even eruit gehaald. Veertje en kapje zaten aan de motorkant....

Alles weer in elkaar gezet. Venturi zit ook goed.

Blijft constant zo dat als je hem naar links houd, hij wel blijft lopen. Kan het dan alleen die vlotterarm zijn in de vlotterkamer, of zijn er nog andere symtonen die kunnen verklaren dat als je hem naar links houdt, hij wel doorloopt.

Krijg zo langzamerhand de gekheid van die carb. Geloof ik al 25 keer uit elkaar geschroefd.
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje »

RO schreef:Schuiven toch dan nog even eruit gehaald. Veertje en kapje zaten aan de motorkant....

Alles weer in elkaar gezet. Venturi zit ook goed.

Blijft constant zo dat als je hem naar links houd, hij wel blijft lopen. Kan het dan alleen die vlotterarm zijn in de vlotterkamer, of zijn er nog andere symtonen die kunnen verklaren dat als je hem naar links houdt, hij wel doorloopt.

Krijg zo langzamerhand de gekheid van die carb. Geloof ik al 25 keer uit elkaar geschroefd.
Heb je de afstelling van de kabels al geprobeerd?
Er zitten stelnippels bij het stuur.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Het enige wat ik nog kan bedenken: Je zegt dat het venturibuisje goed zit.
Heb je de "Lichttest" gedaan? https://spartamet.forum2go.nl/de-lichtt ... t4400.html
Waarbij ik moet zeggen dat bij een TK carburateur het lichtpunt aan de "motorkant" (onder de gasschuif) goed te zien is, aan de luchtfilterkant minder goed, meer een "schijnsel".
RO
Berichten: 22
Lid geworden op: 02-12-2014 21:24

Bericht door RO »

spartarie schreef:Het enige wat ik nog kan bedenken: Je zegt dat het venturibuisje goed zit.
Heb je de "Lichttest" gedaan? https://spartamet.forum2go.nl/de-lichtt ... t4400.html
Waarbij ik moet zeggen dat bij een TK carburateur het lichtpunt aan de "motorkant" (onder de gasschuif) goed te zien is, aan de luchtfilterkant minder goed, meer een "schijnsel".
Goede. Gaat ik gelijk eens ff naar kijken het weekend. Dank wederom voor de info. Wellicht zit ie net niet goed.
ronald66
Berichten: 37
Lid geworden op: 03-06-2017 10:59

Bericht door ronald66 »

heb je al een ander luchtfilter geprobeerd?
ik had ook problemen met niet lekker lopen van mijn metje, had nieuw luchtfilter maar liep niet lekker, was een imitatiefilter. heb de oude er weer opgezet en hij loopt daar veel beter mee.
wat je kan proberen om dit uit te testen is de lucht inlaat(die 3 rechthoekige kanaaltjes naast cdi) hier 2 van afplakken.
en dan alles dichtschroeven en rijden maar.
gaat hij rotter lopen dan laat je luchtfilter te weinig lucht door, loopt hij beter, laat je luchtfilter te veel lucht door.
bij mij was het laatste het probleem. (imitatiefilter)
Brug af
motor open
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Laten we "RO" niet nog meer in verwarring brengen...
@Ronald: Imitatiefilters die teveel lucht doorlaten ben ik nog niet tegengekomen.
Kan zijn dat je oude luchtfilter n�g slechter is dan het imitatiefilter.
Tip: Sproeier doorblazen.. :wink:
De beste luchtfilters zijn naar mijn ervaring de oude conische originele filters van Sachs, een goede vervanger de zgn. sportluchtfilters.
RO
Berichten: 22
Lid geworden op: 02-12-2014 21:24

Bericht door RO »

spartarie schreef:Het enige wat ik nog kan bedenken: Je zegt dat het venturibuisje goed zit.
Heb je de "Lichttest" gedaan? https://spartamet.forum2go.nl/de-lichtt ... t4400.html
Waarbij ik moet zeggen dat bij een TK carburateur het lichtpunt aan de "motorkant" (onder de gasschuif) goed te zien is, aan de luchtfilterkant minder goed, meer een "schijnsel".
Dank voor de reacties wederom.

Die had ik nog niet gedaan nee! Vanavond carb eraf gehaald en eens doorgekeken. Venturi er maar eens uitgehaald. Weer terug. Je hebt natuurlijk 2 gaatjes.

Als ik de 1 goed had, was de andere minder. Dus minimaal aanpassen, was de ander weer niet goed.

Wat me opviel was volgende. In die link die je geeft staat in de tweede foto een vierkantje om een van de gaatjes. Dat gaatje is nogal groot.

In mijn venturi zit ��n groter gaatje (die je ziet als je de schuif omhoog doet, de rest zijn allemaal minuscuul klein.


Toch maar geprobeerd hem zo goed mogelijk erin te krijgen. Beetje de middenweg tussen de twee gaatjes kiezen. Ongeveer 5 keer die venturi erin en eruit gehaald tot ik allebei de puntjes goed kon zien.

Hij loopt nu ietsjes beter, zakt wel erg in toeren bij stationair, als je hem dan weer naar links houdt gaat hij pas echt stationair lopen, zoals dat zou horen. Hij valt dus minder snel uit, maar is zeker niet opgelost.

Zou het minder worden als dat stationair gaatje uitgeboord zou worden o.i.d.?
Net bezig
Berichten: 194
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Bericht door Net bezig »

Best wel jammer dat vanuit het forum niet iets te organiseren valt.
Desnoods voor een vrienden prijsje.
Als iemand uit deze club die bij hem in de buurt woont er zijn/een "goed lopende carb" even op zou zetten, kun je uitsluiten of het uberhaupt wel een carburateur probleem is.
Als je de sax in een takeltje kunt hangen is dit best wel snel te realiseren.
Zonde om eventueel goede carbs te demonteren, raak je misschien wel verder achterop, vooral het membraan lijkt mij nogal gevoelig voor gedoe.
Inmiddels iets handiger erin, maar de eerste keer, had ik drie handen nodig, lag ik met mijn vrouw over de vloer te kronkelen.
Ook na het zien van een Duits filmpje hierover heb ik wat handigheid opgedaan.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Hulp onder leden is er echt wel op het forum.
En velen kennen elkaar persoonlijk. :lol:

de carburateur problemen zijn zo gemeengoed dat de meeste leden geen hulp nodig hebben om de gasfabriek af te richten./hook

60% van alle storingen zitten in de carburateur
30% in het inlaat membraan.
10% in de rest.

Dus 90% van de storingen zit in de brandstofaanvoer.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten