spartamet tandem
spartamet tandem
Hallo iedereen,
Ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Marwin, 19 jaar oud en kom uit Leiden.
Momenteel student aan de Leidse instrumentenmakers school.
Samen met mijn vader sleutel ik aan kreidlers, zo nu en dan een ander merk brommer. 2 hiervan zijn gerestaureerd, 1 zijn we momenteel mee bezig.
Ik kan dus aardig sleutelen
Ik heb samen met een vriend sinds enkele dagen een spartemet tandem in bezit.We hebben deze voor ons plezier gekocht Hij had enige tijd stilgestaan. Na de carburateur in de ultrasoon te hebben schoongemaakt liep die als een zonnetje. Direct verzekerd en de eerste ritjes zijn al gemaakt.
Voor de rest werkt alles.
Nu viel mij tijdens de eerste keer rijden wel op dat hij klappert. Na wat googlen kwam ik er al gauw achter dat de pallen waarschijnlijk vervangen moeten worden. Op internet zijn deze rond de 9-10 euro, is dit per stuk of per 4? Het moet namelijk zo min mogelijk kosten
Kan dit klapperen veel schade aan het blok leveren als het niet tijdig word opgelost?
Of heeft iemand nog een een paar pallen voor ons liggen?
Verder vroegen we ons af:
Mag iemand zonder rijbewijs op een spartamet "fietsen"? Dus zonder gebruik te maken van de hulpmotor.
-ik probeer een foto toe te voegen, maar volgensmij kan dit niet in de eerste 2 post?-
Ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Marwin, 19 jaar oud en kom uit Leiden.
Momenteel student aan de Leidse instrumentenmakers school.
Samen met mijn vader sleutel ik aan kreidlers, zo nu en dan een ander merk brommer. 2 hiervan zijn gerestaureerd, 1 zijn we momenteel mee bezig.
Ik kan dus aardig sleutelen
Ik heb samen met een vriend sinds enkele dagen een spartemet tandem in bezit.We hebben deze voor ons plezier gekocht Hij had enige tijd stilgestaan. Na de carburateur in de ultrasoon te hebben schoongemaakt liep die als een zonnetje. Direct verzekerd en de eerste ritjes zijn al gemaakt.
Voor de rest werkt alles.
Nu viel mij tijdens de eerste keer rijden wel op dat hij klappert. Na wat googlen kwam ik er al gauw achter dat de pallen waarschijnlijk vervangen moeten worden. Op internet zijn deze rond de 9-10 euro, is dit per stuk of per 4? Het moet namelijk zo min mogelijk kosten
Kan dit klapperen veel schade aan het blok leveren als het niet tijdig word opgelost?
Of heeft iemand nog een een paar pallen voor ons liggen?
Verder vroegen we ons af:
Mag iemand zonder rijbewijs op een spartamet "fietsen"? Dus zonder gebruik te maken van de hulpmotor.
-ik probeer een foto toe te voegen, maar volgensmij kan dit niet in de eerste 2 post?-
Hoi marwin,
welkom op het forum.
Een spartamet is alles behalve goedkoop dus goedkoop maken vergeet dat maar.
De onderdelen zijn absurd duur.
Ik zou eerst kijken of er olie in het blokje zit.
is er weinig tot geen olie in het blokje zijn de pallen aan gort door gebrek aan smering.
is er genoeg olie in het blokje dan is de kans groot dat het de koppeling segmenten zijn
Een veel voorkomend probleem is dat de koppeling segmenten blijven plakken door koolaanslag en vervuiling op de sleepveren.
In het ergste geval zijn de segmenten zover weg dat er grote schade is.
Het blokje moet hoe dan ook open om het probleem op te lossen.
versleten pallen is namelijk ijzervijlsel in de resterende olie.
Mijn advies is omdat je de instrumentenmaker opleiding doet te leren hoe je zo een blokje kunt repareren.
Als ik het met mijn tuig opleiding kan moet jij het zeker kunnen.
Wat betreft de bestuurder op de spartamet die moet ALTIJD een rijbewijs hebben ook als ie gewoon fietst op de spartamet.
Een spartamet is namelijk een motorvoertuig voor de wet.
de passagier op jouw tandem hoeft geen rijbewijs te hebben.
welkom op het forum.
Een spartamet is alles behalve goedkoop dus goedkoop maken vergeet dat maar.
De onderdelen zijn absurd duur.
Ik zou eerst kijken of er olie in het blokje zit.
is er weinig tot geen olie in het blokje zijn de pallen aan gort door gebrek aan smering.
is er genoeg olie in het blokje dan is de kans groot dat het de koppeling segmenten zijn
Een veel voorkomend probleem is dat de koppeling segmenten blijven plakken door koolaanslag en vervuiling op de sleepveren.
In het ergste geval zijn de segmenten zover weg dat er grote schade is.
Het blokje moet hoe dan ook open om het probleem op te lossen.
versleten pallen is namelijk ijzervijlsel in de resterende olie.
Mijn advies is omdat je de instrumentenmaker opleiding doet te leren hoe je zo een blokje kunt repareren.
Als ik het met mijn tuig opleiding kan moet jij het zeker kunnen.
Wat betreft de bestuurder op de spartamet die moet ALTIJD een rijbewijs hebben ook als ie gewoon fietst op de spartamet.
Een spartamet is namelijk een motorvoertuig voor de wet.
de passagier op jouw tandem hoeft geen rijbewijs te hebben.
Bedankt voor je antwoorden,
Jammer dat de onderdelen zo duur zijn. Waar kan ik de pallen het beste kopen?
De olie wouden we al gaan vervangen, samen met de zuigerveer. We gaan hem morgen dan maar demonteren en kijken wat de staat van het blok is.
Ik had wel gelezen dat voor de pallen het blok niet uit elkaar hoeft,
http://www.spartametinfo.nl/spartamet-k ... oplossing/
Ik laat het blok ook liever in elkaar, al is het natuurlijk geen moeilijk blok.
Jammer dat de onderdelen zo duur zijn. Waar kan ik de pallen het beste kopen?
De olie wouden we al gaan vervangen, samen met de zuigerveer. We gaan hem morgen dan maar demonteren en kijken wat de staat van het blok is.
Ik had wel gelezen dat voor de pallen het blok niet uit elkaar hoeft,
http://www.spartametinfo.nl/spartamet-k ... oplossing/
Ik laat het blok ook liever in elkaar, al is het natuurlijk geen moeilijk blok.
- Prutser-2009
- Erelid
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 14-12-2010 09:59
zonder rijbewijs mag je niet op de spartamet zitten dus ook niet gewoon fietsen.
een tandem is vroeger ook wel eens gebruikt door verhuurbedrijven en je ziet ze niet vaak meer, dus wees er zuinig op.
doordat er twee personen op zitten en bij verhuur de huurders vaak te lui zijn om mee te trappen krijgen de pallen nogal wat voor hun kiezen (naast de koppeling), het doorslaan van de pallen geeft een herkenbaar gevoel maar is moeilijk uit te leggen.
alles nakijken en ruiken aan de olie of de koppeling niet verbrand is, het mooiste is natuurlijk om het hele blok uit elkaar te halen en te reviseren, zo weet je dat alles in orde is.
een tandem is vroeger ook wel eens gebruikt door verhuurbedrijven en je ziet ze niet vaak meer, dus wees er zuinig op.
doordat er twee personen op zitten en bij verhuur de huurders vaak te lui zijn om mee te trappen krijgen de pallen nogal wat voor hun kiezen (naast de koppeling), het doorslaan van de pallen geeft een herkenbaar gevoel maar is moeilijk uit te leggen.
alles nakijken en ruiken aan de olie of de koppeling niet verbrand is, het mooiste is natuurlijk om het hele blok uit elkaar te halen en te reviseren, zo weet je dat alles in orde is.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast