"Pruttelende'' olievuldop Spartamet

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

RO schreef:
Wat me opviel was volgende. In die link die je geeft staat in de tweede foto een vierkantje om een van de gaatjes. Dat gaatje is nogal groot.

In mijn venturi zit ��n groter gaatje (die je ziet als je de schuif omhoog doet, de rest zijn allemaal minuscuul klein.


Toch maar geprobeerd hem zo goed mogelijk erin te krijgen. Beetje de middenweg tussen de twee gaatjes kiezen. Ongeveer 5 keer die venturi erin en eruit gehaald tot ik allebei de puntjes goed kon zien.

Hij loopt nu ietsjes beter, zakt wel erg in toeren bij stationair, als je hem dan weer naar links houdt gaat hij pas echt stationair lopen, zoals dat zou horen. Hij valt dus minder snel uit, maar is zeker niet opgelost.

Zou het minder worden als dat stationair gaatje uitgeboord zou worden o.i.d.?
Nee, niet doen!
Het venturibuisje op de foto uit de link is van een Bing-carburateur, die is heel anders.
"Jouw" TK venturibuisje ziet er zo uit:

Afbeelding

Nog een vraagje; Als je "gewoon rijdt" , doet hij het dan beter als je de chokehandle op het stuur wat naar de richting "start" trekt?(een paar posities proberen, steeds verder richting start)
In dat geval trekt hij valse lucht, en dat is het enige wat ik nog kan bedenken.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Net bezig schreef:
Als iemand uit deze club die bij hem in de buurt woont er zijn/een "goed lopende carb" even op zou zetten, kun je uitsluiten of het uberhaupt wel een carburateur probleem is..
Daarbij helpt het ook al als iedereen zijn woonplaats vermeld..
Waarom daar soms (vaak eigenlijk) zo geheimzinnig over gedaan wordt is mij een raadsel.
Net bezig
Berichten: 194
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Bericht door Net bezig »

T.a.v. Spartarie,
Eerder werd ik hier bij een eerste berichtje geschoffeerd, heb mij toen na dit ook te hebben aangegeven, verwijderd van het forum, dan denk je, moet mij dit hier op een hobbysite overkomen, stond ik daar met naam en toenaam, dat was mij in mijn arbeidzame leven nog niet overkomen.
Later heb ik mij toen weer aangemeld, maar niet meer met mijn naam en adres. Wil mij ontspannen voelen op de site.
Overwegend tref je hier trouwens vooral aardige en behulpzame mensen aan, die veel van zichzelf durven laten zien. Veel waardering hiervoor.

Ok� laat de brandstofvoorziening dan de belangrijkste reden zijn voor problemen.
Ik zou toch bij een opkomend probleem allereerst het zeefje, de sproeier nazien en het vlotterkamertje schonen, en het daar even bij laten, immers de doortochten en kanaaltjes na de sproeier zijn alleen maar groter dus verstoppingen aldaar minder voor de hand liggend.
Ik heb inmiddels 7000 km met deze carburateur weg en alle zichtbare kanalen zijn glad en blank. Alsof hij a.h.w. net ultrasoon gereinigd werd.
Wel af en toe wat stofjes in vlotterkamer en sproeier verwijderd.

Overigens nuttige info hoor over hoogten van gaatjes en pijpjes, die kunnen mogelijk door trillen wijzigen, goed daar kennis van te nemen.

Ook gaf RO aan dat de carburateur geheel was nagezien, tja, dan heb je de neiging het nog eens over te doen, (als je hem niet op een andere sax kunt uitproberen)

mvg
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Wel "Net Bezig" , dat u na uw eerste bericht geschoffeerd werd vind ik spijtig, dat hoort niet, en uw terughoudendheid nu kan ik me dan ook wel voorstellen.

Sproeier en vlotterbakje schoonmaken, daar komen de meeste mensen nog wel uit, problemen met de carburateur komen vaak na langere stilstand, en dan is een sproeiertje doorblazen niet toereikend.
De carburateur kan er dan bijvoorbeeld zo uit zien:


Afbeelding

U hebt geen problemen met de carburateur, waarschijnlijk omdat u uw metje vaak genoeg gebruikt, dan krijgt vervuiling geen kans.
RO geeft inderdaad aan dat de carburateur geheel is nagezien, en ik neem aan dat hij de sproeier en vlotterbakje ook schoongemaakt heeft.
T�ch is er nog steeds een probleem, hij wil namelijk niet stationair lopen.
Dan maar stap voor stap proberen achter de oorzaak te komen.

En meneer "Net bezig", de eerste keer dat ik een Bing carburateur nietsvermoedend uit elkaar trok, niet gehinderd door enige voorkennis, ben ik me ROT geschrokken...de veertjes en klepjes vlogen me om de oren.. :shock:
Zo'n gecompliceerde carb. had ik nog nooit gezien, gelukkig kon ik op de PC een tekening vinden..
RO
Berichten: 22
Lid geworden op: 02-12-2014 21:24

Bericht door RO »

Goedenavond,

Na een kleine periode afwezig ben ik er weer. Niet geheel stilgezeten, namelijk het voornemen gehad een andere carb te bestellen via Marktplaats. Helemaal gereinigd, etc. Ik wilde nu wel eens weten of het aan mijn carb lag, dat ik iets over het hoofd zag. Of dat er wellicht iets anders aan de hand was. Daarbij is een reserve carb nooit weg voor als er problemen zijn.

Vanavond erop gezet met veel goede hoop. Je raad het al, zelfde probleem. G*D dacht ik toen. Enfin, toch een vlotternaald ook daar nagelopen, venturi doorgespoten. Kwam zo uit de gaatjes van de venturi als je van onderen iets erin spoot. Prima schoongemaakt dus.

Vlotternaaldcheck gedaan. Ook goed.

Oude er weer op. Membraamplaat er eens afgehaald. Membraan eens ingevet met wat vaseline. Wellicht zat daar wat verkeerd. O- ring nog ingevet tussen carb en membraan.

Zelfde probleem.

De deco klep is eraf, zit een bout in en de boutjes in uitlaat en membraan zitten dicht met BISON lijm en miniparkertjes. Kan bijna onmogelijk valse lucht doorkomen.

En ik maar denken dat mijn auto ingewikkeld was.

Iemand?
Net bezig
Berichten: 194
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Bericht door Net bezig »

Echt kl..e voor je RO, voel met je mee, herkenbaar hoor.

Bij membraanplaat vraag ik mij wel steeds af welke bedoelt men precies.
Die van de carburateur noem ik membraan die van de "luchtpomp" noem ik kunststof klep.
Ik tobde eerder met het volgende:
De membraan van de carburateur is m.i. erg gevoelig voor in en uit elkaar halen, immers er zitten rondom de gaten wat opstaande randjes die functie hebben, beschadig je die of druk je ze plat dan heb je een probleem.
Zucht..., en nu heb je de nieuwe ook al weer open gemaakt
Ik zet nooit de benzinekraan dicht, met een goede carburateur membraan kan dat, en is dit een teken dat deze in goede conditie is.
Zit hij niet goed gemonteerd dan wordt bij openstaande kraan het luchtfilter nat en wordt een goede doortocht van lucht gesmoord.
Haal trouwens bij twijfel aan het luchtfilter deze er even af, moet even kunnen als je tenminste niet over een zandpad gaat rijden, je zult volgens mij zien dat deze er zelden of nooit toe doet tenzij, zoals gezegd deze nat is.

Nog een vraag, hij loopt stationair slecht, loopt hij wel vol gas goed ? zeg ca. 29 km.
Is de gaskabel soepel tikt het schroefje bij dichtdraaien lekker tegen het carb. deksel aan.

Over links en rechts overhellen gesproken. Hoewel moeizaam te zien, ik heb toch de indruk dat ik het niveau in het vlotterbakje in ruststand met goede lichtval op zo'n 75 % zie zitten. (jammer trouwens dat hij niet transparant is zoals Amerikanen wel doen )
Heeft iemand idee hoe je het niveau beter zichtbaar maakt met b.v. een lamp.

Succes RO Mocht ik open deuren intrappen, 't is maar wat mij eerder bezig hield.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

spartarie schreef:
Nog een vraagje; Als je "gewoon rijdt" , doet hij het dan beter als je de chokehandle op het stuur wat naar de richting "start" trekt?(een paar posities proberen, steeds verder richting start)
In dat geval trekt hij valse lucht, en dat is het enige wat ik nog kan bedenken.
Aangezien je carburateur in orde lijkt, heb je dit geprobeerd?
Valse lucht kan ook komen door: Lekkage langs de twee "korte" carburateur-bevestigingsschroeven; een beetje vloeibare pakking aan het schroefdraad doen.
Of: De keerring achter het vliegwiel is lek.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Ik heb even teruggelezen.

Heb je wel de zuigerveer vervangen?
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
ronald66
Berichten: 37
Lid geworden op: 03-06-2017 10:59

Bericht door ronald66 »

als carb goed is, zou ik toch eens kijken naar je lucht toevoer.
heb je een snelle of standaard cdi? bij een snelle cdi, zijn er gaatjes geboord in
het luchtfilterhuis?.zoja plak deze eens af.
als hij wel goed rijd op vol vermogen en uitvalt bij stationair draaien is het meestal een probleem van de meng verhouding.
bij stationair gaat er zo weinig benzine door dat het zeer nauw luistert met de lucht verhouding.
zoals eerder aangegeven kan je ook 2 van de 3 luchtinlaten afplakken,
hoewel andere daar aan twijfelen is het een kleine ingreep en makkelijk te proberen, 5 minuten werk .
als je hierbij wel verschil merkt weet je zeker dat het in je luchtaanvoer zit.
lijkt mij het proberen waard, na zo lang zoeken
:)
Brug af
motor open
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

ronald66 schreef: zoals eerder aangegeven kan je ook 2 van de 3 luchtinlaten afplakken,
hoewel andere daar aan twijfelen is het een kleine ingreep en makkelijk te proberen, 5 minuten werk .
Door met de starthevel op het stuur te spelen doe je hetzelfde (luchttoevoer beperken) en dat is maar 5 seconden werk...,niet eens gereedschap nodig!
Een oplossing voor het probleem is het natuurlijk niet, het helpt alleen om uit te vinden wat er aan de hand is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Telefonica2 en 1 gast