"Pruttelende'' olievuldop Spartamet

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Super aanbod!
Tip: ook membraanplaat meenemen...
RO
Berichten: 22
Lid geworden op: 02-12-2014 21:24

Bericht door RO »

Wat een reacties allemaal, super en dank daarvoor.

Het wordt inmiddels een sport om hem weer levend te krijgen. Heb niet altijd tijd en probeer het tussendoor te doen.

Gelukkig heb ik nog een auto.

De carb is wel prima schoongemaakt. In ieder geval komt er overal brandstof door alle gaatjes. Venturi is er inmiddels wel 5 keer uit geweest. Lichttest leek ook goed.

De deco klep heb ik niet meer. Gaatjes op membraan zijn dichtgemaakt met parkertje en lijm,

Toch nog even membraan getest. Kan nu met zekerheid zeggen dat dit goed zit. Vol met de mond op de inlaat me eigen hoofd rood aan laten lopen door het vacu�m wat ontstond als er aan gezogen werd. Meer dan prima dus.

Nog eens even verse benzine getankt met verse mengverhouding (uiteraard zelf). Geen resultaat.

Als ik met de luchtinlaat speel met carb stand op stuur, merk ik nagenoeg geen verschil.

Alle keerringen zijn verder vervangen met blok uit elkaar halen. Ga er dus vanuit dat keerring bij vliegwiel goed is. Neem aan dat je dit anders wel zou merken tijdens volgas rijden ook.

Ook de zuigerveer is vervangen. Kabels zijn vervangen. Er is eigenlijk nog weinig wat niet vervangen is. Pakkingen ook. Banden. Freewheel.


Overigens hebben we het blok met zijn twee�n in elkaar gezet, twee zien meer dan ��n. Daarbij zijn we allebei technisch en heeft hij niet zelden een blokje uit elkaar gehad. Ik kan me niet herinneren hoeveel racefietsen ik uit elkaar heb gehaald en weer in elkaar heb gezet.

Dat moet toch goedkomen zou je zeggen. Wil dus nog even wachten met twijfelen aan of het blok goed in elkaar zit. We hebben er 3 avonden over gedaan, alles op gemak.


Nog even to the point. Net even uitgebreid gereden. Wat proefjes.

- Volgas gaat prima;
- Stationair draaien terwijl je hem naar links houdt gaat prima en loopt lekker. Als je hem dan vanuit die positie weg wil laten rijden, pakt hij direct op;
- Recht houden: stationair gaat hij dan langzamer lopen. H��l rustig tikt hij verder. Af en toe slaat hij af. Als je gas geeft vanuit deze stand (en bij stilstand) heeft hij OF eerst een dood punt en vertrekt hij OF hij slaat af als je ineens volgas geeft.
- Naar links houden, en hij gaat weer beter lopen.


Maar, waar wijst dit nou op. Het is een duidelijk symptoom. Wat gebeurd er dus in die motor of carb precies, als je je blok rechtopt houdt t.o.v. naar links.

Valse lucht betwijfel ik, waar moet dan de lekkage zitten als je het blok rechtop houdt t.o.v. naar links. Daarbij loopt hij volgas en naar links wel goed. Is er dus een valse lucht lekkage die niet meer geldt als je hem naar links houdt?


Overigens vele malen dank voor aanbod om langs te komen, maar ik kan dat moeilijk inpassen. Het is natuurlijk ook niet naast de deur. Moet ook lukken naar mijn idee, het kan niet ver weg meer zijn. Ik houd het wel in gedachten.



Daarbij denk ik eraan mijn zadelpen te buigen, zodat ik voortaan gewoon schuin naar links ga hangen........ Werkt ook! :)


Mocht er nog iemand iets kunnen zeggen over wat er gebeurd als je hem dus schuin houdt t.o.v. rechtop.............
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

RO schreef: Mocht er nog iemand iets kunnen zeggen over wat er gebeurd als je hem dus schuin houdt t.o.v. rechtop.............
Eigenlijk heel simpel: De sproeier zit niet in het verlengde van de vlotter als je de carburateur van achteren bekijkt, maar links ervan.
Hou je nu de fiets scheef naar links dan staat natuurlijk ook de carburateur scheef.
De benzine in de vlotterbak trekt zich daar niks van aan....die blijft gewoon door de zwaartekracht "waterpas".
Daardoor komt de sproeier dieper in de benzine te staan, je verhoogt in feite het vlotterniveau.
Omgekeerd, als je de fiets naar rechts houdt, verlaag je het vlotterniveau t.p.v. de sproeier.
Iedereen die een goedlopende Met heeft kan het proberen: Hou de fiets naar links en door de verrijking van het stationair-mengsel zal de motor langzamer gaan lopen, ga je nog schever slaat ie af.
Hou hem naar rechts en door het armere mengsel zal hij sneller lopen.
In jouw geval, aangezien je met beide carburateurs hetzelfde verschijnsel hebt, denk ik toch aan valse lucht...
Waar het vandaan komt is hiervandaan moeilijk te zeggen, en inderdaad zou je het bij volgas ook moeten merken.
Anders het vlotterniveau maar verhogen, doe het in stapjes van een halve mm totdat hij stationair goed loopt.
ronald66
Berichten: 37
Lid geworden op: 03-06-2017 10:59

Bericht door ronald66 »

misschien overbodig, maar heb je al geprobeerd om de stationairschroef iets verder in te draaien?
zover dat hij net niet gaat bokken om weg te rijden.
misschien staat je toerental wel te laag.
Brug af
motor open
Net bezig
Berichten: 194
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Bericht door Net bezig »

Wat een mooie heldere verklaring Sparterie.
Achteraf logisch.
Ook nog even uitgeprobeerd, inderdaad hypergevoelig voor schuine stand.

Spartarie schreef
Daardoor komt de sproeier dieper in de benzine te staan, je verhoogt in feite het vlotterniveau.
Omgekeerd, als je de fiets naar rechts houdt, verlaag je het vlotterniveau t.p.v. de sproeier.
RO
Berichten: 22
Lid geworden op: 02-12-2014 21:24

Bericht door RO »

Toch nog maar eens aan de slag gegaan.

Kreeg mij originele na wat buigwerk niet helemaal perfect. Dat is natuurlijk ook een kloteklusje.


Maar eens op die nieuw gekochte gefocust. Stond dat hij gereinigd was e.d.

Begon twijfels te krijgen. Goed naar die venturi gaan kijken. Al met al, alles nog eens uit elkaar gehaald. Oude pakking, oude ringen, venturi 4 dichte gaatjes.

Alles weer in elkaar met wat onderdelen uitgewisseld, lichttest leek goed, op de met gezet.

Eigenlijk doet hij het wel beter, loopt beter. Hij slaat nu minder snel af, wat mij vertelt dat het met zekerheid in de carb moet zitten. Kan gewoon niet missen denk ik. Heel soms slaat hij nog af.

Heeft er misschien iemand een met zekerheid (op eigen metje) goed werkende TK carb liggen die ik mag kopen/ lenen?

Hoor graag.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Jammer dat we niet naast elkaar wonen...en zomaar een carburateur opsturen gaat me te ver.
Voorstel: Aangezien je nu twee carb's hebt; stuur er ��ntje naar me op, ik kijk of ik hem aan het lopen krijg op mijn eigen fiets en stuur hem dan terug.
Verzendkosten zijn voor jou.
N.B. Moet geen precedent worden, ik kan niet voor heel Nederland carburateurs gaan repareren...
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

spartarie schreef:Jammer dat we niet naast elkaar wonen...en zomaar een carburateur opsturen gaat me te ver.
Voorstel: Aangezien je nu twee carb's hebt; stuur er ��ntje naar me op, ik kijk of ik hem aan het lopen krijg op mijn eigen fiets en stuur hem dan terug.
Verzendkosten zijn voor jou.
N.B. Moet geen precedent worden, ik kan niet voor heel Nederland carburateurs gaan repareren...
Zo gezegd...zo gedaan.
Vandaag RO's TK carburateur binnengekregen.
Even snel opengemaakt en nagekeken.
Vlotterafstelling; Perfect! (Die 2,5 mm weet u nog...), ik zou het niet beter kunnen.
Lichttest: Aan beide kanten wat vaag, ik heb het venturi- c.q. stijgbuisje een fractie dieper geduwd.
Lichtpunt aan de "Motorkant" nu goed te zien, aan de luchtfilterkant moeilijk, meer een "schijnsel".
Zullen de meningen wel over verdeeld zijn, maar zo doe ik het altijd en al mijn TK's lopen.
Dan aan mijn eigen fiets geknoopt en....
https://www.youtube.com/watch?v=azwVTF4hvMw
Niks mis mee!
Nog een kilometer of 10 mee gereden, en ook warm draait ie rustig stationair.
Hou ik hem een stuk naar links....dan slaat hij af.
Helemaal perfect is de carburateur niet: De "centrale" dekselplaatschroef is dol, ��n van de vlotterbakschroeven bijna..
Of mijn "stijgbuisactie" de carburateur aan het lopen heeft gekregen betwijfel ik toch, ik blijf aan valse lucht denken.
De O-ring 16 x 3 is in orde, die zat in de carb. en heb ik ook gewoon gebruikt.
Hebben we nog: De pakking tussen motor/ membraanplaat en de twee "korte" carb. schroeven, langs de schroefdraad kan ook lucht lekken!
Overigens: Carburateur monteren: Eerst z�nder tussenkap!
Doe een paar sluitringetjes of een M6 moertje om de lange schroef en draai deze ��rst aan.
Dan de twee korte schroeven aandraaien, met een beetje vloeibare pakking aan de schroefdraad, vervolgens de lange schroef er weer uit en dan de tussenkap met grote sluitring plaatsen en de lange schroef (en het hele korte schroefje) weer aandraaien, nu weer zonder dat M6 moertje natuurlijk.
Ook de keerring achter het vliegwiel kan lek zijn, zelfs al is hij nieuw.
Misschien beschadigd bij het plaatsen door het spietje in de kruktap?
Als hij lek is is de binnenkant van de startkap smerig/vettig.
Ik stuur de carb. weer terug, is het probleem niet opgelost dan moeten we het in valse lucht zoeken.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Vanwege gebrek aan M4 helicoils voor de "dolgedraaide" schroef een moertje geknutseld:


Afbeelding


Afbeelding

Maar : de nieuwe (en langere, de originele is te kort om er een moertje op te zetten) schroef pakt w�l voldoende vlees.
Ik doe het "moertje" er maar bij, beter mee verlegen dan om verlegen.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Volgens mij ging het er alleen om om te kijken of RO's carburateur op een ander blokje w�l gewoon zijn werk doet.
Dit om uit te sluiten dat de storing bij hem aan de carburateur lag of niet, zo niet dan kunnen we verder zoeken.
Natuurlijk heb ik ook het stijgbuisje eruit gehaald, sproeier doorgeblazen etc.
Van dolgedraaide schroeven was mij van te voren niets bekend, ik probeer alleen even snel een oplossing daarvoor te vinden.
Reken daar ook niets voor, zelfs geen bosje bloemen.... :?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten