Gebroken staalkabel achterband
Gebroken staalkabel achterband
Een paar weken geleden heb ik een nieuwe Schwalbe Marathon band om het achterwiel gelegd. Nadat ik vanmiddag een boodschap had gedaan en terug naar huis wilde rijden, hoorde ik een tikkend geluid alsof er ergens iets aanliep.
Nadere inspectie leerde dat er een stuk metaal, het leek wel een gebogen paperclip, uit de achterband stak en tegen het frame aan liep. Omdat ik vermoedde dat ik ergens in was gereden, probeerde ik met een tangetje dat ik altijd bij me heb de �paperclip� eruit te trekken.
Dat lukte niet. Omdat ik vreesde dat wanneer ik te hard zou trekken de binnenband beschadigd zou worden, heb ik het stukje metaal een stukje omgebogen zodat het frame niet geraakt werd tijdens het rijden.
Thuis gekomen de band gedemonteerd en daar bleek dat de staalkabel in de hiel van de band te zijn gebroken en door de band heen naar buiten was gekomen. Ik heb het uitstekende stukje kabel zo dicht mogelijk bij de band afgeknipt en met enig buigwerk gezorgd dat er geen scherpe punt van de achterblijvende kabel richting binnenband stak. Op de plek waar de kabel was gebroken het ik aan de binnenzijde van de band een buitenbandplakker ter bescherming van de binnenband geplakt en de zaak weer gemonteerd.
Het verbaast mij dat zo�n breuk ontstaat, ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt.
Hoewel de band nu toch nog behoorlijk strak in de velg zit ondanks de gebroken staaldraad, vraag ik me af of er enig risico bestaat met het rijden met deze band. Iemand ervaring hiermee?
Nadere inspectie leerde dat er een stuk metaal, het leek wel een gebogen paperclip, uit de achterband stak en tegen het frame aan liep. Omdat ik vermoedde dat ik ergens in was gereden, probeerde ik met een tangetje dat ik altijd bij me heb de �paperclip� eruit te trekken.
Dat lukte niet. Omdat ik vreesde dat wanneer ik te hard zou trekken de binnenband beschadigd zou worden, heb ik het stukje metaal een stukje omgebogen zodat het frame niet geraakt werd tijdens het rijden.
Thuis gekomen de band gedemonteerd en daar bleek dat de staalkabel in de hiel van de band te zijn gebroken en door de band heen naar buiten was gekomen. Ik heb het uitstekende stukje kabel zo dicht mogelijk bij de band afgeknipt en met enig buigwerk gezorgd dat er geen scherpe punt van de achterblijvende kabel richting binnenband stak. Op de plek waar de kabel was gebroken het ik aan de binnenzijde van de band een buitenbandplakker ter bescherming van de binnenband geplakt en de zaak weer gemonteerd.
Het verbaast mij dat zo�n breuk ontstaat, ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt.
Hoewel de band nu toch nog behoorlijk strak in de velg zit ondanks de gebroken staaldraad, vraag ik me af of er enig risico bestaat met het rijden met deze band. Iemand ervaring hiermee?
Re: Gebroken staalkabel achterband
Ik heb nog wel een achterwiel voor je die je voor niks mag hebben maar ik woon wel aan de andere kant van Nederland ...Pastamet schreef: Het verbaast mij dat zo�n breuk ontstaat, ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt.
Hoewel de band nu toch nog behoorlijk strak in de velg zit ondanks de gebroken staaldraad, vraag ik me af of er enig risico bestaat met het rijden met deze band. Iemand ervaring hiermee?
Re: Gebroken staalkabel achterband
Het gaat alleen om de band, het wiel is verder in orde. Dank voor het aanbod in elk geval!Paul87 schreef:Ik heb nog wel een achterwiel voor je die je voor niks mag hebben maar ik woon wel aan de andere kant van Nederland ...Pastamet schreef: Het verbaast mij dat zo�n breuk ontstaat, ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt.
Hoewel de band nu toch nog behoorlijk strak in de velg zit ondanks de gebroken staaldraad, vraag ik me af of er enig risico bestaat met het rijden met deze band. Iemand ervaring hiermee?
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 11-10-2010 10:26
Ja Dick is mij ook een keer gebeurd.Dick Nieuwenburg schreef:Nooit van gehoord dat een kabel van een nieuwe band stuk springt.
Misschien een berichtje naar de fabrikant sturen?
Heb toen het wiel gedemonteerd en naar de fietsenmaker (is nog steeds spartamet reparateur) gebracht.
Deze heeft er toena een nieuwe opgezet geheel gratis.
Was fabrieks fout.
Gr Henk
Ik heb alweer een tijd geleden 2 deze banden tegelijk bij een bandenzaak via Internet besteld. In de tussentijd de computer geupdated en geen oude mail meer aanwezig met de aankoopgegevens. Bij de verkoper aankloppen is dus geen optie meer. Een mail sturen naar Schwalbe zal waarschijnlijk meer gesoebat opleveren dan een vervangende band.Dick Nieuwenburg schreef:Nooit van gehoord dat een kabel van een nieuwe band stuk springt.
Misschien een berichtje naar de fabrikant sturen?
Maar het lijkt wel alsof er nog een staaldraad aan de zelfde kant zit, je kon de bnand namelijk buigen en deze gaf dan een duidelijke weerstand en behield ook de vorm van de buiging. Nu vermoed ik niet dat er aan beide zijden 2 staaldraden zitten, misschien betreft het een productiefout waarbij aan 1 kant twee staaldraden zijn aangebracht.
Op mijn sportfiets heb ik banden met een staaldraad, die laten zich erg moeizaam monteren. Ook heb ik voor die fiets vouwbanden, deze zijn niet voorzien van een staaldraad en monteren eenvoudiger. Ik heb bij de sportfiets overigens nooit gemerkt dat bij het rijden de vouwbanden minder stevig om de velg zitten, of neiging zouden vertonen om eraf te lopen.
Dat zal mijn voordeel geweest zijn, kocht het altijd bij de erkende fietsen cq sparta zaak.Pastamet schreef:Ik heb alweer een tijd geleden 2 deze banden tegelijk bij een bandenzaak via Internet besteld. In de tussentijd de computer geupdated en geen oude mail meer aanwezig met de aankoopgegevens. Bij de verkoper aankloppen is dus geen optie meer. Een mail sturen naar Schwalbe zal waarschijnlijk meer gesoebat opleveren dan een vervangende band.Dick Nieuwenburg schreef:Nooit van gehoord dat een kabel van een nieuwe band stuk springt.
Misschien een berichtje naar de fabrikant sturen?
Maar het lijkt wel alsof er nog een staaldraad aan de zelfde kant zit, je kon de bnand namelijk buigen en deze gaf dan een duidelijke weerstand en behield ook de vorm van de buiging. Nu vermoed ik niet dat er aan beide zijden 2 staaldraden zitten, misschien betreft het een productiefout waarbij aan 1 kant twee staaldraden zijn aangebracht.
Op mijn sportfiets heb ik banden met een staaldraad, die laten zich erg moeizaam monteren. Ook heb ik voor die fiets vouwbanden, deze zijn niet voorzien van een staaldraad en monteren eenvoudiger. Ik heb bij de sportfiets overigens nooit gemerkt dat bij het rijden de vouwbanden minder stevig om de velg zitten, of neiging zouden vertonen om eraf te lopen.
En die lost het dan met de leveransier op, hoefde ik zelf niets aan tedoen.
Als ik dan weer kwam voor een Metje onderdeel en vroeg om de afloop, was het antwoord, is opgelost.
Zo zie je maar je heb ook nog goeie fietsen makers.
Dat zal mijn voordeel geweest zijn, kocht het altijd bij de erkende fietsen cq sparta zaak.Pastamet schreef:Ik heb alweer een tijd geleden 2 deze banden tegelijk bij een bandenzaak via Internet besteld. In de tussentijd de computer geupdated en geen oude mail meer aanwezig met de aankoopgegevens. Bij de verkoper aankloppen is dus geen optie meer. Een mail sturen naar Schwalbe zal waarschijnlijk meer gesoebat opleveren dan een vervangende band.Dick Nieuwenburg schreef:Nooit van gehoord dat een kabel van een nieuwe band stuk springt.
Misschien een berichtje naar de fabrikant sturen?
Maar het lijkt wel alsof er nog een staaldraad aan de zelfde kant zit, je kon de bnand namelijk buigen en deze gaf dan een duidelijke weerstand en behield ook de vorm van de buiging. Nu vermoed ik niet dat er aan beide zijden 2 staaldraden zitten, misschien betreft het een productiefout waarbij aan 1 kant twee staaldraden zijn aangebracht.
Op mijn sportfiets heb ik banden met een staaldraad, die laten zich erg moeizaam monteren. Ook heb ik voor die fiets vouwbanden, deze zijn niet voorzien van een staaldraad en monteren eenvoudiger. Ik heb bij de sportfiets overigens nooit gemerkt dat bij het rijden de vouwbanden minder stevig om de velg zitten, of neiging zouden vertonen om eraf te lopen.
En die lost het dan met de leveransier op, hoefde ik zelf niets aan tedoen.
Als ik dan weer kwam voor een Metje onderdeel en vroeg om de afloop, was het antwoord, is opgelost.
Zo zie je maar je heb ook nog goeie fietsen makers.
Ik heb in de omgeving helaas geen winkel of fietsenmaker die deze Schwalbeband met Spartametmaat kan leveren. De fietsenmakers die ooit Spartamets hebben verkocht hebben inmiddels geen onderdelen en ook de betreffende banden niet meer.Henk1 schreef:
Dat zal mijn voordeel geweest zijn, kocht het altijd bij de erkende fietsen cq sparta zaak.
En die lost het dan met de leveransier op, hoefde ik zelf niets aan tedoen.
Als ik dan weer kwam voor een Metje onderdeel en vroeg om de afloop, was het antwoord, is opgelost.
Zo zie je maar je heb ook nog goeie fietsen makers.
Dus daarom maar via Internet besteld en om de verzendkosten te drukken er maar gelijk twee afgenomen. Indien ik de gegevens van de leverancier nog terug had kunnen vinden, dan vermoed ik dat mijn recht om te reclameren inmiddels verjaard is. :? Dat verlies neem ik dus maar.
Ik laat de band er voorlopig nog even opzitten. Ik ben geen snelheidsmaniak die door de bochten scheurt, eraf lopen zal hij niet zo snel doen. Ik ben wel benieuwd of de resterende staaldraad mogelijk nog gaat bewegen en net als de eerste keer naar buiten komt. Of naar binnen, dat zal dan in elk geval een lekke binnenband opleveren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast