Gebroken staalkabel achterband
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 11-10-2010 10:26
Is mij toch 2 keer gelukt en de laatste keer was in de winter, alles koud en stug.Henk1 schreef:Ik heb hem toen met een bandenhulp erop moeten zetten anders ging het niet.Dick Nieuwenburg schreef:Is de band met de hand of met een bandenhulp op de velg gezet?
En kan toch echt wel een band om leggen met de hand, maar bij deze onmogelijk.
Heb de band toen verwarmd met elektrische verfafbrander zodat die beetje soepeler werd
De volgende keer zal ik het (laten) filmen. :Dspartarie schreef:Band omleggen: Velgranden en band met een kwastje insmeren met afwasmiddel.
Eerst buitenband "voor de helft" om de velg leggen, dan binnenband erin en ventiel monteren.
Twee slagen lucht in de binnenband,binnenband in de buitenband frommelen en dan de "andere helft" van de buitenband om de velg werken.
Begin schuin tegenover het ventiel en werk van weerszijden "naar boven".
Steeds vanaf het "diepste punt" de band goed naar het midden drukken, zo cre�er je ruimte.
Helemaal geen bandenlichters/bandenknecht nodig, ook niet met de Schwalbe Marathon Plus 37-590...gewoon met de vingers. :wink:
Ik heb geen gebruik gemaakt van een bandenhulp.Dick Nieuwenburg schreef:Is de band met de hand of met een bandenhulp op de velg gezet?
Gewoon de oude tip van dit forum gebruikt, een beetje afwasmiddel als "glijmiddel" gebruikt.
Het plaatsen ging niet anders dan anders bij de Schwalbe banden, vrij zwaar. In elk geval niet lichter dan anders. Niet echt duidelijk een merkbaar verschil om te beoordelen of de breuk al aanwezig was of naderhand is ontstaan.
Ja dat weten we allemaal wel, maar als het dan nog niet gaat, gebruik je een hulp middel.spartarie schreef:De volgende keer zal ik het (laten) filmen. :Dspartarie schreef:Band omleggen: Velgranden en band met een kwastje insmeren met afwasmiddel.
Eerst buitenband "voor de helft" om de velg leggen, dan binnenband erin en ventiel monteren.
Twee slagen lucht in de binnenband,binnenband in de buitenband frommelen en dan de "andere helft" van de buitenband om de velg werken.
Begin schuin tegenover het ventiel en werk van weerszijden "naar boven".
Steeds vanaf het "diepste punt" de band goed naar het midden drukken, zo cre�er je ruimte.
Helemaal geen bandenlichters/bandenknecht nodig, ook niet met de Schwalbe Marathon Plus 37-590...gewoon met de vingers. :wink:
En als het geen fabrieks fout was geweest maar mijn eigen fout, dan had ik hem heus niet vergoed gekregen.
Zo zie je maar, soms gaat het niet zoals het hoort.
Nou, vanmiddag toch een lekke band gekregen. Oorzaak is dat de gebroken staaldraad zich niet laat fixeren en tijdens het rijden beweegt, met als gevolg dat deze een centimeter was verplaatst en een gat in de binnenband had geprikt.
De zaak weer gedemonteerd en omdat ik deze band toch niet meer kan gebruiken de beide zijkanten open gesneden.
Er blijken een iedere kant zelfs vier staaldraden te zitten! Eentje was dus gebroken. (Repareren door de gebroken staakdraad er in de lengte uit trekken en dan met drie draden rijden was niet mogelijk).
Nou ja, jammer van deze nieuwe band, zo goedkoop zijn ze nu ook weer niet.
Tijdelijk maar een gebruikte band uit de voorraad gemonteerd, dan kunnen we met het mooie weer tenminste weer rijden
De zaak weer gedemonteerd en omdat ik deze band toch niet meer kan gebruiken de beide zijkanten open gesneden.
Er blijken een iedere kant zelfs vier staaldraden te zitten! Eentje was dus gebroken. (Repareren door de gebroken staakdraad er in de lengte uit trekken en dan met drie draden rijden was niet mogelijk).
Nou ja, jammer van deze nieuwe band, zo goedkoop zijn ze nu ook weer niet.
Tijdelijk maar een gebruikte band uit de voorraad gemonteerd, dan kunnen we met het mooie weer tenminste weer rijden
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten