Ruim twee jaar heeft mijn "Zondagse Metje", een Saxonette Luxus in dit geval, op Aspen gelopen.
Zonder enig probleem, ook niet na wat langere periodes van stilstand goed starten en lopen, ik ben er met geen schroevendraaier mee in de buurt geweest.
Dat ie lekker liep kunnen sommige forumleden beamen... :wink:
Helaas moest ik hem wegens ruimtegebrek verkopen :cry: , er is een nieuw Zondags Metje :D.
https://spartamet.forum2go.nl/project-h ... t4731.html
Ook deze wilde ik op Aspen gaan rijden.
Het 199 blokje wat hierin zit had ik ong. een jaar daarvoor gereviseerd, uiteraard rondom nieuwe keerringen geplaatst.
Na revisie destijds nog even proefgereden, welgeteld 15 kilometer, op
gewone benzine.
In het logboek genoteerd: Loopt super, max 34 km/h....
Ook dit blokje wilde ik op Aspen gaan rijden maar..vanaf het begin problemen.
Wel goed starten en optrekken, maar zo rond de 30km/h liep de motor niet "rond" meer en begon in te houden.
Typisch een geval van valse lucht.
De mogelijke oorzaken van valse lucht zijn me bekend, dat kan ook de keerring achter het vliegwiel zijn.
Tegen beter weten in allerlei andere dingen geprobeerd om het motortje beter te laten lopen; andere goedlopende carburateurs,sproeiertjes, andere luchtfilters, andere uitlaat...alles zonder succes.
Aangezien ik op het moment een beetje "sleutelmoe" ben: Niet het blokje geslpitst om weer de krukaskeerringen te vervangen maar: De Aspenbenzine afgetapt en de tank afgevuld met Ultimate super.
Resultaat: Al na een paar kilometer is het inhouden weg en loopt het blokje weer zoals ik destijds genoteerd heb; Super!
Niks ten nadele van Aspen, maar wil je het gaan gebruiken monteer dan eerst nagelnieuwe krukaskeerringen die nog nooit met benzine in aanraking zijn geweest, dat is mijn ervaring.