Kloenk en toen olie uit bougiegat, niet blij
Kloenk en toen olie uit bougiegat, niet blij
Hallo allemaal, ik ben Kees Verbeek uit Putte (Nbr) 55 jaar en al zowat mijn hele leven aan het " prullen " met fietsen, brommers, scooters, motoren en autos. Vooralsnog krijg ik het altijd voor elkaar dus het " prullen " moet je niet te serieus nemen ook mijn huisje ziet er perfect en daar doe ik ook alles zelf, op mijn eigen manier en eigen schema. Veel lezen in tijdschriften en tegenwoordig op forums leert mij heel veel. Ik heb sinds zes weken een spartamet van mijn schoonvader. Deze had een jaar of vier niet gelopen. Heel veel lezen op het forum heeft me zover gekregen dat ik inmiddels alles wel heb gedaan wat nodig is om hem lekker te laten lopen. Uitlaat, carb, ontsteking etc is allemaal gelukt. Decomp tijdelijk kort gesloten en membraanplaat afgedopt. CDI ontgrenst en iets meer lucht gegeven. Liep weken rond de 29 km per uur, 1x starten en weg. Ik hartstikke trots en veel plezier al gehad ( mijn vrouwtje met de elektrische mee en de hond in het voormandje ). Echter afgelopen weekend: drama, ik start hem hij loopt heel even en KLOENK en loopt niet meer. Alles gecontroleerd en bougie eruit. Keertje trekken levert wel het "compressie geluid " op maar er komt ook veel olie mee. Das niet goed! Ik denk nu zelf aan een gebroken zuigerveer of mogelijk erger. Graag jullie mening of ervaring.
Kan ik overigens mijn cylinder verwijderen en daardoor de zuiger bekijken als het blokje er nog in hangt ?
Is er een HOW TO voor dit probleem ?
Graag jullie advies, zoals ik al zei ik krijg altijd veel voor elkaar maar vind het jammer dat dit nu gebeurt is.
Kan ik overigens mijn cylinder verwijderen en daardoor de zuiger bekijken als het blokje er nog in hangt ?
Is er een HOW TO voor dit probleem ?
Graag jullie advies, zoals ik al zei ik krijg altijd veel voor elkaar maar vind het jammer dat dit nu gebeurt is.
Hallo Kees
Ik neem aan dat je een 399 blokje hebt. (Nummer bij de olievuldop.)
Hoogstwaarschijnlijk is de krukaskeerring aan de koppelingskant eruit gevlogen.
Om die te vernieuwen zal het blokje uit elkaar moeten.
Hier kun je lezen hoe een en ander in elkaar zit:
https://spartamet.forum2go.nl/sachs-rep ... t4154.html
Ik neem aan dat je een 399 blokje hebt. (Nummer bij de olievuldop.)
Hoogstwaarschijnlijk is de krukaskeerring aan de koppelingskant eruit gevlogen.
Om die te vernieuwen zal het blokje uit elkaar moeten.
Hier kun je lezen hoe een en ander in elkaar zit:
https://spartamet.forum2go.nl/sachs-rep ... t4154.html
idd een 399, aan de andere kant staat ook nog 301 A.
Ik weet niet waar dat voor staat maar dat kan ik vast op dit forum vinden.
Morgen op de zaak die handleiding eens uit printen dan kan ik binnenkort beginnen. Hoewel ik het jammer vind dattie even niet meer rijdt vind ik sleutelen altijd leuk. Is er iemand die de maat van de keerring zo weet, ik werk als assistent werkvoorbereider binnen een technische dienst. Veel onderdeeltjes kan ik zo pakken of maken. Keerringen bijv hebben we standaard in allerlei maten liggen tenzij het een speciale is.
Ik weet niet waar dat voor staat maar dat kan ik vast op dit forum vinden.
Morgen op de zaak die handleiding eens uit printen dan kan ik binnenkort beginnen. Hoewel ik het jammer vind dattie even niet meer rijdt vind ik sleutelen altijd leuk. Is er iemand die de maat van de keerring zo weet, ik werk als assistent werkvoorbereider binnen een technische dienst. Veel onderdeeltjes kan ik zo pakken of maken. Keerringen bijv hebben we standaard in allerlei maten liggen tenzij het een speciale is.
Tja daar zit wat in, misschien het handigste om zon setje met keerringen te bestellen.spartarie schreef:Keerring koppelingskant: 18 x 32 x 4,7.
Tip: Als het blokje toch open gaat: Vervang gelijk de andere krukaskeerring, die aan de vliegwielkant.
Keerringen hebben niet het eeuwige leven, misschien is hij nu nog goed maar over een paar weken...
BTW, die keerring ligt bij mijn leverancier voor 1,89 op voorraad dus kan ik morgen hebben. Kan ik de andere maten makkelijk achterhalen of is dat niet vrijgegeven ?
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 11-10-2010 10:26
Kijk weer genoeg te bestuderen. Uh die keerring had ik dus niet. Ik las op mijn telefoon 18 x 32 x 4,0 maar is 4,7. Das zeer zeker apart. Maar bedankt voor de tips maar weer. Dit weekend eerst de cabrio ( Renault Megane uit 1998 ) een grote beurt en uitlaatspruitstuk repareren. Daarna is de spartamet weer aan de beurt.
Uuuhhh vergat in het eerdere bericht de link er bij te zetten bij deze als nog
https://spartamet.forum2go.nl/effecten- ... 27-45.html
https://spartamet.forum2go.nl/effecten- ... 27-45.html
MVG Ruud
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten