2 takt olie vervanger
2 takt olie vervanger
is er hier iemand die al een 2 takt olievervanger heeft gebruikt?, triboron is zo'n
vervanger. je hoeft deze voor brommers maar 1 op 100 te mengen .
graag ervaringen. zou een stuk schoner zijn en geeft geen geur.
vervanger. je hoeft deze voor brommers maar 1 op 100 te mengen .
graag ervaringen. zou een stuk schoner zijn en geeft geen geur.
Brug af
motor open
motor open
voor een 2 takt motor waar de koppeling BUITEN de mengkamer ligt is het een goed alternatief.
Echter de koppeling van een spartamet ligt in de mengkamer en word gesmeerd en gekoeld door het 2takt mengsel.
Uit ervaring weet ik dat er merken 2takt oli�n zijn die de koppeling makkelijker laten slippen als andere 2takt oli�n.
Voor een spartamet motortje is deze toevoeging niet geschikt.
Een volledige synthetische 2taktolie van Kroon of Motorrex geeft geen problemen en geur
Als je ook nog eens akylaat benzine gebruikt ruik je helemaal niks meer.
Echter de koppeling van een spartamet ligt in de mengkamer en word gesmeerd en gekoeld door het 2takt mengsel.
Uit ervaring weet ik dat er merken 2takt oli�n zijn die de koppeling makkelijker laten slippen als andere 2takt oli�n.
Voor een spartamet motortje is deze toevoeging niet geschikt.
Een volledige synthetische 2taktolie van Kroon of Motorrex geeft geen problemen en geur
Als je ook nog eens akylaat benzine gebruikt ruik je helemaal niks meer.
Zover ik weet is het spartametblokje het enigste 2takt blokje dat de koppeling in de mengkamer heeft.
Dit spul geeft hetzelfde effect als je mos2 of teflon toevoeging in de transmissie olie van een brommer met natte koppeling doet.
je wilt geen bananenschillen als max verstappen zijnde onder de banden tijdens de start
Dit spul geeft hetzelfde effect als je mos2 of teflon toevoeging in de transmissie olie van een brommer met natte koppeling doet.
je wilt geen bananenschillen als max verstappen zijnde onder de banden tijdens de start
Aspen is inderdaad geurloos.
Wat niet direct wil zeggen dat het ongevaarlijk is, koolmonoxide ruik je ook niet.
Voordat je aan Aspen begint: https://spartamet.forum2go.nl/aspen-benzine-t4138.html
Wat niet direct wil zeggen dat het ongevaarlijk is, koolmonoxide ruik je ook niet.
Voordat je aan Aspen begint: https://spartamet.forum2go.nl/aspen-benzine-t4138.html
het belangrijkste is alles heel en schoonhouden in het spartametblokje.
Hoe schoner de benzine en olie hoe minder problemen in de cillinder en koppeling
Er zijn 3 bewezen en 1nieuwe nog niet bewezen (spartametblokje) optie.
Optie 1 (bewezen)100% Akylaatbenzine + volsynth 2takt
Optie 2 (bewezen) ron98 +volsynth 2takt + fuelfit
Optie 3 (bewezen) ron102 volsynth 2takt + fuelfit
Optie 4 (nieuw) 80% akylaat 20% aromaten + volsynth 2takt
Optie 1 heeft als voordeel dat het extreem zuiver is en perfect verbrand en lang houdbaar is.
Nadelen zijn dat je nieuwe keerringen moet plaatsen om dat aromaten deze doen opzwellen en dat 5L 16 euro kost.
Voor weinig rijden of lange stilstand (bv camping) zeer geschikt
Optie 2 heeft als voordeel dat euo98 (BP ultimate) redelijk goed verkrijgbaar is aan de pomp.
Nadelen zijn dat deze benzine niet geheel geurloos is en je goede benzine filters moet plaatsen om de carb schoon te houden.
Optie 3 heeft als voordeel dat het geurloos is. Nadeel is dat ron102 zeer moeilijk verkrijgbaar is
Optie 4 (ecomaxx) heeft zich wel al bewezen in andere onder andere Sachs bromfietsen.
Het is echter nog door niemand getest in een spartamet blokje.
Deze optie zou als groot voordeel hebben dat je geen keerringen hoeft te vervangen als je van normale benzine naar deze akylaat benzinemix overgaat.
Hoe schoner de benzine en olie hoe minder problemen in de cillinder en koppeling
Er zijn 3 bewezen en 1nieuwe nog niet bewezen (spartametblokje) optie.
Optie 1 (bewezen)100% Akylaatbenzine + volsynth 2takt
Optie 2 (bewezen) ron98 +volsynth 2takt + fuelfit
Optie 3 (bewezen) ron102 volsynth 2takt + fuelfit
Optie 4 (nieuw) 80% akylaat 20% aromaten + volsynth 2takt
Optie 1 heeft als voordeel dat het extreem zuiver is en perfect verbrand en lang houdbaar is.
Nadelen zijn dat je nieuwe keerringen moet plaatsen om dat aromaten deze doen opzwellen en dat 5L 16 euro kost.
Voor weinig rijden of lange stilstand (bv camping) zeer geschikt
Optie 2 heeft als voordeel dat euo98 (BP ultimate) redelijk goed verkrijgbaar is aan de pomp.
Nadelen zijn dat deze benzine niet geheel geurloos is en je goede benzine filters moet plaatsen om de carb schoon te houden.
Optie 3 heeft als voordeel dat het geurloos is. Nadeel is dat ron102 zeer moeilijk verkrijgbaar is
Optie 4 (ecomaxx) heeft zich wel al bewezen in andere onder andere Sachs bromfietsen.
Het is echter nog door niemand getest in een spartamet blokje.
Deze optie zou als groot voordeel hebben dat je geen keerringen hoeft te vervangen als je van normale benzine naar deze akylaat benzinemix overgaat.
Optie drie: Dat moet "Competition 102" zijn.
Mijn bezwaar is dat deze tankstations (Firezone) niet aan doorgaande routes liggen.
Ik vraag me dan af of de omloopsnelheid van de benzine wel hoog genoeg is.
Ik tank het liefst BP ultimate, en doe dat langs de snelweg, waar de doorloopsnelheid redelijk groot is.
In een jerrycan natuurlijk...niet met de spartamet,
Optie vier: Kan zonder problemen, heb laatst nog 3 L Aspen vermengt met 3 L benzine opgestookt.
Mijn bezwaar is dat deze tankstations (Firezone) niet aan doorgaande routes liggen.
Ik vraag me dan af of de omloopsnelheid van de benzine wel hoog genoeg is.
Ik tank het liefst BP ultimate, en doe dat langs de snelweg, waar de doorloopsnelheid redelijk groot is.
In een jerrycan natuurlijk...niet met de spartamet,
Optie vier: Kan zonder problemen, heb laatst nog 3 L Aspen vermengt met 3 L benzine opgestookt.
Maken we daar meteen bewezen optie 5 van
een 50/50 mengsel van Akylaat en euro98 benzine
Klopt hoe hoger de omloopsnelheid van een pomp hoe minder deeltjes die vervuilen in de benzine.
Al die leidingen pakkingen pompen kleppen en filters geven altijd inwendig deeltjes af.
En metjes zijn zeer gevoelig voor vervuilende deeltjes in de benzine.
En als iemand zich noch afvraagt waarom we liever niet euro 95 gebruiken.
de 5-10% ALCOHOL in euro 95.
Alcohol, goed voor de spartametberijder niet voor de spartamet
een 50/50 mengsel van Akylaat en euro98 benzine
Klopt hoe hoger de omloopsnelheid van een pomp hoe minder deeltjes die vervuilen in de benzine.
Al die leidingen pakkingen pompen kleppen en filters geven altijd inwendig deeltjes af.
En metjes zijn zeer gevoelig voor vervuilende deeltjes in de benzine.
En als iemand zich noch afvraagt waarom we liever niet euro 95 gebruiken.
de 5-10% ALCOHOL in euro 95.
Alcohol, goed voor de spartametberijder niet voor de spartamet
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten