Olie
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 04-11-2018 12:57
Olie
Beste mensen , ik wil mijn sachs saxonette classic nieuwe olie geven mijn vraag is hoeveel gaat er in? En welke olie kan ik het beste gebruiken.
Zit er toevallig iemand in de buurt van Ede die mijn metje een keer een onderhoud beurtje kan geven >
Zit er toevallig iemand in de buurt van Ede die mijn metje een keer een onderhoud beurtje kan geven >
Beste Hans
Ik gebruik "gear olie" 75W 90, er zijn verschillende merken.
Er moet 100 ml olie in, eerst 80 ml, en dan even kijken hoe hoog het niveau staat, en dan verder bij vullen indien nodig.
Teveel olie is niet goed voor de keeringen.
Mijn vraag aan jou is, hoe krijg je de oude olie uit het carter?
Wilco
Ik gebruik "gear olie" 75W 90, er zijn verschillende merken.
Er moet 100 ml olie in, eerst 80 ml, en dan even kijken hoe hoog het niveau staat, en dan verder bij vullen indien nodig.
Teveel olie is niet goed voor de keeringen.
Mijn vraag aan jou is, hoe krijg je de oude olie uit het carter?
Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 04-11-2018 12:57
Boven op het blok zit je vuldop, als je de 80 ml erin heb zitten kijkje in het gat en vlak onder het vulgat is een plateau waar de olie langs loopt.
Als er olie boven dit vlak staat, ongv. 1 of 2 mm is het genoeg.
Zorg dat de Met vlak staat.
Ik kan niet beoordelen of 40 euro een goed bedrag is want ik weet niet wat je hier voor krijgt.
Ik weet ook niet wie het doet, ik heb verschillende mensen zien schrijven over corrupte fietsenmakers.
Zelf doe ik alles zelf, en met de uitleg/filmpjes van anderen kom ik een heel eind.
Wilco
Als er olie boven dit vlak staat, ongv. 1 of 2 mm is het genoeg.
Zorg dat de Met vlak staat.
Ik kan niet beoordelen of 40 euro een goed bedrag is want ik weet niet wat je hier voor krijgt.
Ik weet ook niet wie het doet, ik heb verschillende mensen zien schrijven over corrupte fietsenmakers.
Zelf doe ik alles zelf, en met de uitleg/filmpjes van anderen kom ik een heel eind.
Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Ik heb wel geprobeerd om op de dop af te lezen wat het oliepijl is, maar dat is mij niet gelukt.
Als de dop er toch al af is kan je het makkelijk zien.
Heeft iemand ervaring met het leeg halen van het carter?
Is het nodig om af en toe de olie te vervangen, soms zit de olie er langer dan 10 jaar in.
Wilco
Als de dop er toch al af is kan je het makkelijk zien.
Heeft iemand ervaring met het leeg halen van het carter?
Is het nodig om af en toe de olie te vervangen, soms zit de olie er langer dan 10 jaar in.
Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
In principe kan de transmissie olie een heel motorleven mee.
De olie vervang je eigenlijk alleen maar als het motorblok uit elkaar moet voor reparatie en/of groot onderhoud.
De gemiddelde levensduur van een 301 motortje was berekend op 7 jaar.
Uiteraard houden wij ons daar niet aan
Elke 10.000 km moet je toch de zuigerveer vervangen en groot (intern) onderhoud doen dus vervang je meteen de olie mee.
Keerringen die aan benzine blootgesteld worden harden sneller uit.
Kort door de bocht heeft een keerring die zo gebruikt word 1/3 van de levensduur als ie puur aan olie en/of buitenlucht blootgesteld word.
Persoonlijk vervang ik elke 20.000 km of max. elke 4 jaar de keerringen.
De olie vervang je eigenlijk alleen maar als het motorblok uit elkaar moet voor reparatie en/of groot onderhoud.
De gemiddelde levensduur van een 301 motortje was berekend op 7 jaar.
Uiteraard houden wij ons daar niet aan
Elke 10.000 km moet je toch de zuigerveer vervangen en groot (intern) onderhoud doen dus vervang je meteen de olie mee.
Keerringen die aan benzine blootgesteld worden harden sneller uit.
Kort door de bocht heeft een keerring die zo gebruikt word 1/3 van de levensduur als ie puur aan olie en/of buitenlucht blootgesteld word.
Persoonlijk vervang ik elke 20.000 km of max. elke 4 jaar de keerringen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten