Olie

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
Hans Wiersema
Berichten: 18
Lid geworden op: 04-11-2018 12:57

Olie

Bericht door Hans Wiersema »

Beste mensen , ik wil mijn sachs saxonette classic nieuwe olie geven mijn vraag is hoeveel gaat er in? En welke olie kan ik het beste gebruiken.
Zit er toevallig iemand in de buurt van Ede die mijn metje een keer een onderhoud beurtje kan geven >
wilco
Berichten: 140
Lid geworden op: 05-01-2016 02:20

Bericht door wilco »

Beste Hans

Ik gebruik "gear olie" 75W 90, er zijn verschillende merken.
Er moet 100 ml olie in, eerst 80 ml, en dan even kijken hoe hoog het niveau staat, en dan verder bij vullen indien nodig.
Teveel olie is niet goed voor de keeringen.

Mijn vraag aan jou is, hoe krijg je de oude olie uit het carter?

Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Hans Wiersema
Berichten: 18
Lid geworden op: 04-11-2018 12:57

Bericht door Hans Wiersema »

Dag Wilko , ik weet ook niet hoe je de oude olie eruit haal . Maar hoe kun je zien dat er genoeg olie in zit dan?

Ik kan hem wegbrengen voor 40 euro dan kijken ze hem na en moet ie weer perfect lopen wat vind jij ervan is dat aan de prijs?
wilco
Berichten: 140
Lid geworden op: 05-01-2016 02:20

Bericht door wilco »

Boven op het blok zit je vuldop, als je de 80 ml erin heb zitten kijkje in het gat en vlak onder het vulgat is een plateau waar de olie langs loopt.
Als er olie boven dit vlak staat, ongv. 1 of 2 mm is het genoeg.
Zorg dat de Met vlak staat.

Ik kan niet beoordelen of 40 euro een goed bedrag is want ik weet niet wat je hier voor krijgt.

Ik weet ook niet wie het doet, ik heb verschillende mensen zien schrijven over corrupte fietsenmakers.

Zelf doe ik alles zelf, en met de uitleg/filmpjes van anderen kom ik een heel eind.

Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin,
opvullen is genoeg. Wat voor sort staat in de Handleiding

Afbeelding
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
wilco
Berichten: 140
Lid geworden op: 05-01-2016 02:20

Bericht door wilco »

Ik heb wel geprobeerd om op de dop af te lezen wat het oliepijl is, maar dat is mij niet gelukt.
Als de dop er toch al af is kan je het makkelijk zien.

Heeft iemand ervaring met het leeg halen van het carter?
Is het nodig om af en toe de olie te vervangen, soms zit de olie er langer dan 10 jaar in.

Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

In principe kan de transmissie olie een heel motorleven mee.
De olie vervang je eigenlijk alleen maar als het motorblok uit elkaar moet voor reparatie en/of groot onderhoud.

De gemiddelde levensduur van een 301 motortje was berekend op 7 jaar.
Uiteraard houden wij ons daar niet aan :lol:

Elke 10.000 km moet je toch de zuigerveer vervangen en groot (intern) onderhoud doen dus vervang je meteen de olie mee.

Keerringen die aan benzine blootgesteld worden harden sneller uit.
Kort door de bocht heeft een keerring die zo gebruikt word 1/3 van de levensduur als ie puur aan olie en/of buitenlucht blootgesteld word.

Persoonlijk vervang ik elke 20.000 km of max. elke 4 jaar de keerringen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten