Kijk eens naar de foto's hier: https://spartamet.forum2go.nl/het-tijde ... w-t59.htmlZAM-BUK schreef:
Overigens het antwoord op je vraag over het uitlaatje, het is inderdaad een standaard uitlaatje maar dan verbouwd tot (semi?)expansie uitlaat. Dat heeft de vorige eigenaar zo bedacht ivm de kit. Het uitlaatje is open geslepen, de voorkant leeg gehaald en achterin een labyrintje daarna weer in elkaar gelast Ook het uitgangetje is iets groter gemaakt. Aan de uitlaatpoort is niets gedaan, verstandig.
Maakt wel wat meer geluid maar niet irritant voor zowel berijder als omgeving. Klinkt best wel gaaf, gretig, en dat is het motortje ook.
U heeft uw eigen ontwerpbureau gehad, dan heeft u misschien ook verstand van constructie (toevallig mijn vakgebied).
Duidelijk is dat de doorlopende "stang" de uitlaat sterk en stabiel maakt.
Je kunt niet zomaar de binnenboel er uit slopen en er wat anders voor in de plaats zetten !!!
Een uitlaat heeft namelijk TWEE functies:
1) Het geluid dempen, dat is voor iedereen duidelijk.
2) De uitlaat steunt de motor af op het frame!
Bij het rijden worden de reactiekrachten middels die "uitlaatstang" op het frame overgebracht.
Bij gasgeven niet zo'n probleem, zo'n PK wonder is een Spartamet niet.
Maar bij remmen....Als uw achterrem goed werkt, bedenk dan wat het zwakke punt is.
Wanneer uw uitlaat in twee�n breekt als u plots (bij 35 km/h?) moet remmen...
Op zijn minst een verstevigingsknietje (laten) lassen bij het kopschotje!