Customized Saxonette

Zelf iets gemaakt voor de spartamet?
laat het met trots zien aan anderen
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1500
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

ZAM-BUK schreef:


Overigens het antwoord op je vraag over het uitlaatje, het is inderdaad een standaard uitlaatje maar dan verbouwd tot (semi?)expansie uitlaat. Dat heeft de vorige eigenaar zo bedacht ivm de kit. Het uitlaatje is open geslepen, de voorkant leeg gehaald en achterin een labyrintje daarna weer in elkaar gelast Ook het uitgangetje is iets groter gemaakt. Aan de uitlaatpoort is niets gedaan, verstandig.
Maakt wel wat meer geluid maar niet irritant voor zowel berijder als omgeving. Klinkt best wel gaaf, gretig, en dat is het motortje ook.
Kijk eens naar de foto's hier: https://spartamet.forum2go.nl/het-tijde ... w-t59.html

U heeft uw eigen ontwerpbureau gehad, dan heeft u misschien ook verstand van constructie (toevallig mijn vakgebied).
Duidelijk is dat de doorlopende "stang" de uitlaat sterk en stabiel maakt.
Je kunt niet zomaar de binnenboel er uit slopen en er wat anders voor in de plaats zetten !!!
Een uitlaat heeft namelijk TWEE functies:
1) Het geluid dempen, dat is voor iedereen duidelijk.
2) De uitlaat steunt de motor af op het frame!
Bij het rijden worden de reactiekrachten middels die "uitlaatstang" op het frame overgebracht.
Bij gasgeven niet zo'n probleem, zo'n PK wonder is een Spartamet niet.
Maar bij remmen....Als uw achterrem goed werkt, bedenk dan wat het zwakke punt is.
Wanneer uw uitlaat in twee�n breekt als u plots (bij 35 km/h?) moet remmen...
Op zijn minst een verstevigingsknietje (laten) lassen bij het kopschotje!
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK »

spartarie schreef:
ZAM-BUK schreef:


Overigens het antwoord op je vraag over het uitlaatje, het is inderdaad een standaard uitlaatje maar dan verbouwd tot (semi?)expansie uitlaat. Dat heeft de vorige eigenaar zo bedacht ivm de kit. Het uitlaatje is open geslepen, de voorkant leeg gehaald en achterin een labyrintje daarna weer in elkaar gelast Ook het uitgangetje is iets groter gemaakt. Aan de uitlaatpoort is niets gedaan, verstandig.
Maakt wel wat meer geluid maar niet irritant voor zowel berijder als omgeving. Klinkt best wel gaaf, gretig, en dat is het motortje ook.
Kijk eens naar de foto's hier: https://spartamet.forum2go.nl/het-tijde ... w-t59.html

U heeft uw eigen ontwerpbureau gehad, dan heeft u misschien ook verstand van constructie (toevallig mijn vakgebied).
Duidelijk is dat de doorlopende "stang" de uitlaat sterk en stabiel maakt.
Je kunt niet zomaar de binnenboel er uit slopen en er wat anders voor in de plaats zetten !!!
Een uitlaat heeft namelijk TWEE functies:
1) Het geluid dempen, dat is voor iedereen duidelijk.
2) De uitlaat steunt de motor af op het frame!
Bij het rijden worden de reactiekrachten middels die "uitlaatstang" op het frame overgebracht.
Bij gasgeven niet zo'n probleem, zo'n PK wonder is een Spartamet niet.
Maar bij remmen....Als uw achterrem goed werkt, bedenk dan wat het zwakke punt is.
Wanneer uw uitlaat in twee�n breekt als u plots (bij 35 km/h?) moet remmen...
Op zijn minst een verstevigingsknietje (laten) lassen bij het kopschotje![/
quote]


Ja je hebt gelijk, er zit ook een verticaal langs-schotje tpv de bevestiging van de reactie stang, ja en verder, het is in feite een buis-contructie, wat wil men meer? De reactiekracht is een een buigend moment op het potje en stang, dus die bevestiging moet goed zijn. Het houdt het goed, nu na denk ik een jaar of tien. Geen roest
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK »

ZAM-BUK schreef:
spartarie schreef:
ZAM-BUK schreef:


Overigens het antwoord op je vraag over het uitlaatje, het is inderdaad een standaard uitlaatje maar dan verbouwd tot (semi?)expansie uitlaat. Dat heeft de vorige eigenaar zo bedacht ivm de kit. Het uitlaatje is open geslepen, de voorkant leeg gehaald en achterin een labyrintje daarna weer in elkaar gelast Ook het uitgangetje is iets groter gemaakt. Aan de uitlaatpoort is niets gedaan, verstandig.
Maakt wel wat meer geluid maar niet irritant voor zowel berijder als omgeving. Klinkt best wel gaaf, gretig, en dat is het motortje ook.
Kijk eens naar de foto's hier: https://spartamet.forum2go.nl/het-tijde ... w-t59.html

U heeft uw eigen ontwerpbureau gehad, dan heeft u misschien ook verstand van constructie (toevallig mijn vakgebied).
Duidelijk is dat de doorlopende "stang" de uitlaat sterk en stabiel maakt.
Je kunt niet zomaar de binnenboel er uit slopen en er wat anders voor in de plaats zetten !!!
Een uitlaat heeft namelijk TWEE functies:
1) Het geluid dempen, dat is voor iedereen duidelijk.
2) De uitlaat steunt de motor af op het frame!
Bij het rijden worden de reactiekrachten middels die "uitlaatstang" op het frame overgebracht.
Bij gasgeven niet zo'n probleem, zo'n PK wonder is een Spartamet niet.
Maar bij remmen....Als uw achterrem goed werkt, bedenk dan wat het zwakke punt is.
Wanneer uw uitlaat in twee�n breekt als u plots (bij 35 km/h?) moet remmen...
Op zijn minst een verstevigingsknietje (laten) lassen bij het kopschotje![/
quote]


Ja je hebt gelijk, er zit ook een verticaal langs-schotje tpv de bevestiging van de reactie stang, ja en verder, het is in feite een buis-contructie, wat wil men meer? De reactiekracht is een een buigend moment op het potje en stang, dus die bevestiging moet goed zijn. Het houdt het goed, nu na denk ik een jaar of tien. Geen roest
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK »

Nog even over de reactie kracht, het buigend moment zal met name bij gasgeven optreden in de stang, bij remmen is er voornamelijk een trekmoment wat optreedt
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK »

ZAM-BUK schreef:Nog even over de reactie kracht, het buigend moment zal met name bij gasgeven optreden in de stang, bij remmen is er voornamelijk een trekmoment wat optreedt
Afbeelding
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK »

ZAM-BUK schreef:
ZAM-BUK schreef:Nog even over de reactie kracht, het buigend moment zal met name bij gasgeven optreden in de stang, bij remmen is er voornamelijk een trekmoment wat optreedt
Afbeelding
Ik zou nog wat inspiratiebronnen tonen, dit is er een van. Als jonge tiener werd in de vakantie ondergebracht bij een boeren gezin, een gezin met twee oudere broers en die deden aan grasbaan racen. Wat een gave motoren waren dat! 1 cylinder JAP viertankt met een enorm koppel, maar ik vond ze vooral mooi en eigenzinnig en dat is een metje ook. heb er ook wel eens op mogen rijden, alles kon daar.

Afbeelding
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK »

ZAM-BUK schreef:
ZAM-BUK schreef:
ZAM-BUK schreef:Nog even over de reactie kracht, het buigend moment zal met name bij gasgeven optreden in de stang, bij remmen is er voornamelijk een trekmoment wat optreedt
Afbeelding
Ik zou nog wat inspiratiebronnen tonen, dit is er een van. Als jonge tiener werd in de vakantie ondergebracht bij een boeren gezin, een gezin met twee oudere broers en die deden aan grasbaan racen. Wat een gave motoren waren dat! 1 cylinder JAP viertankt met een enorm koppel, maar ik vond ze vooral mooi en eigenzinnig en dat is een metje ook. heb er ook wel eens op mogen rijden, alles kon daar.

Afbeelding

De tweede is mijn NSU Quicky. Na brommertjes mijn eerste motor, nou ja motor? 95 cc tweetakje 65 km max. Gekocht toen ik aan de Zeevaartschool studeerde en een fantastisch karretje. Ik was er zeer groos mee. Wel een rookgordijn trekker; 1 op 40 smering maar ja daar stond je toen nog niet zo bij stil. Als tie rookte dan deed tie het haha.
Was een probleemloos ding en er een jaar op gereden. Ook een mooi fietsje, ook zwart. Ik heb er helaas geen foto's van maar wel een pic van exact het zelfde model gevonden, zelfs het zadel is hetzelfde. Alleen de tank was zwart.
Afbeelding
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK »

ZAM-BUK schreef:
ZAM-BUK schreef:
ZAM-BUK schreef:Nog even over de reactie kracht, het buigend moment zal met name bij gasgeven optreden in de stang, bij remmen is er voornamelijk een trekmoment wat optreedt
Afbeelding
Ik zou nog wat inspiratiebronnen tonen, dit is er een van. Als jonge tiener werd in de vakantie ondergebracht bij een boeren gezin, een gezin met twee oudere broers en die deden aan grasbaan racen. Wat een gave motoren waren dat! 1 cylinder JAP viertankt met een enorm koppel, maar ik vond ze vooral mooi en eigenzinnig en dat is een metje ook. heb er ook wel eens op mogen rijden, alles kon daar.

Afbeelding

De tweede is mijn NSU Quicky. Na brommertjes mijn eerste motor, nou ja motor? 95 cc tweetakje 65 km max. Gekocht toen ik aan de Zeevaartschool studeerde en een fantastisch karretje. Ik was er zeer groos mee. Wel een rookgordijn trekker; 1 op 40 smering maar ja daar stond je toen nog niet zo bij stil. Als tie rookte dan deed tie het haha.
Was een probleemloos ding en er een jaar op gereden. Ook een mooi fietsje, ook zwart. Ik heb er helaas geen foto's van maar wel een pic van exact het zelfde model gevonden, zelfs het zadel is hetzelfde. Alleen de tank was zwart.
Afbeelding
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1500
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

ZAM-BUK schreef:
ZAM-BUK schreef:Nog even over de reactie kracht, het buigend moment zal met name bij gasgeven optreden in de stang, bij remmen is er voornamelijk een trekmoment wat optreedt
Afbeelding
Niet eens....
Bedenk wat er gebeurd als u remt:
Stel u rijdt 30 km/h.
Voordat u remt neemt u het gas weg.
De motor loopt dan vrij.
Dan trekt u de remschoenen aan.
Motor en wiel worden dan met elkaar verbonden, zeg maar ��n geheel.
Zou de uitlaat aan het eind van de "steel" niet vastzitten aan het frame kwam er van remmen niets terecht, motor en wiel zouden vrolijk in het rond draaien...
Nu zit de uitlaat gelukkig w�l aan het frame vast.
Zo ziet het er dan uit:

Afbeelding

U zou ook de uitlaat verticaal in de bankschroef kunnen zetten, en dan trekken aan de reactiestang in de richting van de gele pijl.
D�t is wat de uitlaat te verduren krijgt!
Bij gasgeven draait het krachtenspel om.
Duidelijk is dat het punt waar de reactiestang aan het potje vastzit zwaar belast wordt op buiging.
Maar het schotje wat u voor in uw uitlaat hebt zitten is een goede oplossing!
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1500
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Woordspeling van de dag:
Remmen....je staat er niet bij stil. :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten