muggenzift carburateur probleempje

leuke of minder leuke ervaringen en voorvallen met de spartamet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

muggenzift carburateur probleempje

Bericht door Vrotkees »

van de zomer heb ik een rabbit gereviseerd voor iemand (emotioneel familiestuk)

Het kreng loopt als een tierelier 32 km/u start bijna altijd maar heeft 1 probleempje.

Als de rabbit meer als 2 dagen stil gestaan heeft start ie niet.
De reden is dat er dan te weinig benzine in de vlotterkamer is.
als ik dan lang genoeg melk met de choke komen er een hoop luchtbellen uit via de benzineslang en start ie meteen de eerste keer.

De carburateur is zover ik zie niks mis mee.
loopt 32, stationair toerental kun je superlaag zetten, start de eerste keer met genoeg benzine in vlotterkamer, lekt niet en benzine loopt makkelijk de vlotterkamer in.
Er zit een nieuwe benzineslang en filter op en de benzinekraan laat zowel in open en reserve stand benzine door.

Behalve naar meer als 2 dagen stilstand :shock:
Dan moet je eerst met de choke melken om de vele luchtbellen uit de carburateur te halen.

Het is iets super kleins maar wat?
Komt het door de ronde tank?
Gebrek aan benzinedruk?
Zou het overloop gat (verdamping) van de vlotterkamer te groot zijn?
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Zomaar een ingeving:
Kijk eens of er in de tussenplaat een ontluchtingsgaatje zit..
De oudere tussenplaten hebben dat niet.
Weliswaar kan de ruimte onder het membraan ook via de membraanstift
ontlucht worden, maar dat gaat misschien wat moeizamer.
Er moet toch een reden zijn dat men er op een gegeven moment toe over gegaan is dat gaatje in die tussenplaat te maken.
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin,
Ik heb ook dit probleem op mijn testplaats. Als ik 2 dagen nakeek, heb ik geen benzine in de slang maar 2 tot 3 cm olie uit het mengsel.
Ik doe de kraan dicht en laat de Notor lopen totdat de carburateur leeg is.
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Bericht door Prutser-2009 »

inderdaad beide mogelijkheden kunnen de oorzaak zijn, persoonlijk denk ik meer aan het eerste, wanneer de vlotterkamer niet vol loopt dan wilt dat zeggen dat er ergens een vacuum is (en dan helpt de carburateur leeg laten lopen voor wegzetten niet).

het vacuum kan veroorzaakt worden door de ontluchting van de tank die op een of andere manier niet goed loopt, maar dat is te controleren door de benzine dop eraf te halen en kijken of het dan wel goe dgaat, een andere mogelijkheid is (en dat vermoed ik eerder) dat het probleme un de carburateur zit, het niet goed open gaan van het benzine membraam(plakken) wat opgelost wordt dat als hij eenmaal gestart is door trillen van het blokje of een ontluchting wat niet gehelemaal goed is.

persoonlijk gok ik erop dat het probleem in het benzine membraam zit die na een paar dagen stil gestaan te hebben vast 'geplakt' zit
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Net bezig
Berichten: 194
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Bericht door Net bezig »

Ik had laatst een dingetje met een benzinekraan, weliswaar van een Tomos van mijn zoon, maar zal mogelijk zelfs een Saxonette kunnen overkomen. Vandaar dat ik het jullie niet wil onthouden.

Soms liep ie goed, dan weer langzamer.

Sproeier en vlotterkamer gecheckt, waren schoon.
De benzine vanuit de kraan liep niet echt snel maar je denkt, en meet, die moet het verbruik gemakkelijk bijhouden.
Maar bij verschillende omstandigheden blijkt dit te vari�ren.

Uiteindelijk de kraan gedemonteerd en die bleek korrels van opgelost filtermateriaal te bevatten. De filter van de carburateur had de korrels trouwens goed tegen gehouden, zie foto, zo'n filter hebben wij dus niet.
Nieuwe kraan gemonteerd, probleem over.

Het verhaal is dus, als je geen jeugdige straal ziet is er vermoedelijk toch wat loos.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin,
kijk ook https://spartamet.forum2go.nl/benzinekr ... -t720.html

@Prutser-2009, ik heb geeg Tankdop op mijn Testbank ergo ook geen vacuum.
Vastplakken van de Membraam is er ook niet . Als ik de kraan opzett zal het eerst Olie en erna Benzine in de vlotterkamer lopen.
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

even beredeneren.

als het blokje loopt is het hele benzinesysteem vol ook de vlotterkamer.
aan de zijkant kun je zien dat de gehele vlotterkamer gevuld is.

Als je de benzinekraan sluit en het benzinemembraan in de gesloten positie zou blijven plakken zou er genoeg benzine in de vlotterkamer moeten zijn om te starten om daarna uit te vallen door gebrek aan benzine.

Het probleem treed pas op als de benzinekraan en dus ook het benzinemembraan 2 dagen of meer dicht zijn geweest.

Er is te weinig benzine in de vlotterkamer om dan de motor te laten starten.
Duidelijk komen er luchtbellen uit de carb.

De vlotterkamer heeft een overloop dus die zou niet vacu�m kunnen trekken.
Ik heb de carb laatst geheel uit elkaar gehaald en na montage liep het vlotterbakje meteen vol en startte het blokje na 3 keer trekken.
Ik moet wel zeggen dat ik het benzinemembraan bij montage ingespoten had met wd40 dus het kon niet plakken.

Er zou dus iets vacu�m moeten trekken bij stilstand.
kanaal van vlotterbakje tot bovenplaat staat in verbinding met de buitenlucht.

Het gedeeltelijk plakken van het benzinemembraan in de dichte toestand kan wel voor een vacu�m zorgen.

de allereerste carb's haden de ontluchting in de bovenplaat i.p.v. op de tussen plaat.
een nieuwe bovenplaat met oude tussen plaat gaat niet werken.
Later is een grotere ontluchting in de tussenplaat gekomen en is de ontluchting op de bovenplaat niet meer geboord.

Mij valt op dat nieuwe benzinemembranen van zeer hard rubber zijn.
Het zou kunnen dat de membranen zachter worden naarmate ze meer aan benzine blootgesteld worden, wat dus ook het plakken zou kunnen verklaren.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten