ZAM-BUK schreef:ja, natuurlijk doet hij dat, dat probeer ik al pagina's lang uit te leggen aan spatarie, zijn pijl staat naar boven! terwijl de kracht naar beneden gericht is. Maar nogmaals daar ging het ook niet over, ik wilde weten wat er gebeurt aan krachtenspel bij de aanhechting stang en potje en of daar idd een kniestukje of schotje moet worden gelast wanneer de binnenpijp wordt weggehaald. En dat is best wel verrassend!
Dan heeft een vreemde manier van uitleggen.
Twee berichten eerder zijn de krachten zo minimaal dat mijn pink alleen maar klem komt te zitten, nu opeens weer niet????
In mijn diagram staat de pijl naar boven ja.
Beide pijlen zijn krachten die op het wiel + motor uitgeoefend worden tijdens het remmen, reactiekrachten als u dat wilt.
De rode pijl de kracht die het wegdek op motor en (blokkerend) wiel uitoefent, de blauwe pijl de kracht die het frame op motor/wiel uitoefent.
Omdat de reactiearm van de uitlaat onder een stompe hoek staat zal er inderdaad ook een zekere trekbelasting in de stang plaatsvinden.
Maar zo groot is die stompe hoek nu ook weer niet, ga je die kracht ontleden blijft er nog altijd een aanzienlijke kracht haaks op de arm over.
In uw diagram is de verticale kracht bijna geheel verdwenen en omgezet in trekbelasting, dat gaat er bij mij niet in.
Dat de overgang reactiearm/knalpot zwaar belast wordt kan je op je klompen aanvoelen.
Ook de kracht die de uitlaat via de vier bevestigingsschroeven op het carter uitoefent moeten we niet onderschatten, die kan groot genoeg zijn om een stuk uit het carter te breken!