Afschermkap vlotterkamer
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 04-11-2018 12:57
Afschermkap vlotterkamer
Beste metjes,
Waarom zit er aan de kant van de vlotterkamer geen beschermkapje? Misschien een rare vraag maar ik vraag het toch maar.
Dank je,
Waarom zit er aan de kant van de vlotterkamer geen beschermkapje? Misschien een rare vraag maar ik vraag het toch maar.
Dank je,
Heel simpel...vanaf dit vlak wordt de lucht aangezogen die het motortje nodig heeft.
Achter de carburateur bevinden zich ��n (299 type en verder) of twee (099 en 199 motoren) sleuven in de tussenkap.
Vanaf daar wordt de verbrandingslucht langs de spoel (belangrijk want dat zorgt ervoor dat de spoel gekoeld wordt!) door de drie rechthoekige gaatjes in de tussenkap naar het luchtfilter getransporteerd.
Daarna wordt het in de carburateur met benzine gemixt...en uiteindelijk iboven de zuiger verbrandt.
Achter de carburateur bevinden zich ��n (299 type en verder) of twee (099 en 199 motoren) sleuven in de tussenkap.
Vanaf daar wordt de verbrandingslucht langs de spoel (belangrijk want dat zorgt ervoor dat de spoel gekoeld wordt!) door de drie rechthoekige gaatjes in de tussenkap naar het luchtfilter getransporteerd.
Daarna wordt het in de carburateur met benzine gemixt...en uiteindelijk iboven de zuiger verbrandt.
even wat geschiedenis toevoegen
In het 301 motortje was ook de mogelijkheid uitgedacht om eventueel later als stationair motor te kunnen functioneren.
vanaf de 399 ("versie B") zie je dat ze extra montage gaten boven in de cilinder gemaakt hebben voor geforceerde luchtkoeling.
zover ik weet zijn ze niet verder met de 301 als stationair motor gegaan.
de gaten echter boven op de cillinder zijn daarna nooit meer verdwenen
Het zeer compacte ontwerp maakt het ook moeilijk om een juiste plaats van het aanzuigen van de lucht mogelijk te maken.
-aanzuigen achter boven de uitlaat wil je niet (vuile lucht)
-aanzuigen bovenkant carb. wil je niet (turbulentie)
ook de koeling van de spoel en cdi is een groot probleem
daarom word de lucht van de binnenkant van het wiel aangezogen.
elk merk heeft zijn eigen methode
piaggio koelt de spoel en bobine door geforceerde luchtkoeling van het vliegwiel.
De grotere sachs blokjes (504/505) koelen door oliekoeling die via koelribben afgekoeld word.
In het 301 motortje was ook de mogelijkheid uitgedacht om eventueel later als stationair motor te kunnen functioneren.
vanaf de 399 ("versie B") zie je dat ze extra montage gaten boven in de cilinder gemaakt hebben voor geforceerde luchtkoeling.
zover ik weet zijn ze niet verder met de 301 als stationair motor gegaan.
de gaten echter boven op de cillinder zijn daarna nooit meer verdwenen
Het zeer compacte ontwerp maakt het ook moeilijk om een juiste plaats van het aanzuigen van de lucht mogelijk te maken.
-aanzuigen achter boven de uitlaat wil je niet (vuile lucht)
-aanzuigen bovenkant carb. wil je niet (turbulentie)
ook de koeling van de spoel en cdi is een groot probleem
daarom word de lucht van de binnenkant van het wiel aangezogen.
elk merk heeft zijn eigen methode
piaggio koelt de spoel en bobine door geforceerde luchtkoeling van het vliegwiel.
De grotere sachs blokjes (504/505) koelen door oliekoeling die via koelribben afgekoeld word.
- Prutser-2009
- Erelid
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 14-12-2010 09:59
En doordat de lucht langs de vlotterkamer stroomt gaat de benzine erin niet koken, de makers hebben er echt goed over nagedacht toen ze het maakte
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Kaleidoscoop en 2 gasten