Laadspoel
Laadspoel
Kan iemand mij vertellen of het vervangen van de laadspoel een lastige klus is?
De laadspoel voor de accu is een extra spoel die aan de spoel van de ontsteking spoel vastgegoten zit.
Als je accu niet meer oplaad en bij draaiende motor levert het laad gedeelte geen stroom meer is dat laadgedeelte defect.
Wil je perse de accu weer opladen zul je de GEHELE spoel moeten vervangen.
Alleen het laadgedeelte vervangen is niet mogelijk.
Vervangen van de spoel is als je enig technisch inzicht hebt niet moeilijk
- Achterkap verwijderen.
- Kabels van CDI losmaken.
- Startkap losschroeven
- Spoel losschroeven
- Kabels VOORZICHTIG doorvoeren
Voor het vervangen van de spoel heb je wel gereedschap nodig.
- een setje voelermaatjes (afstellen spoel)
- Torx 25 en 30
- Philips 2/3/4 kruiskop
- Sleutel 10
- kabelschoentjes als reserve.
Als je accu niet meer oplaad en bij draaiende motor levert het laad gedeelte geen stroom meer is dat laadgedeelte defect.
Wil je perse de accu weer opladen zul je de GEHELE spoel moeten vervangen.
Alleen het laadgedeelte vervangen is niet mogelijk.
Vervangen van de spoel is als je enig technisch inzicht hebt niet moeilijk
- Achterkap verwijderen.
- Kabels van CDI losmaken.
- Startkap losschroeven
- Spoel losschroeven
- Kabels VOORZICHTIG doorvoeren
Voor het vervangen van de spoel heb je wel gereedschap nodig.
- een setje voelermaatjes (afstellen spoel)
- Torx 25 en 30
- Philips 2/3/4 kruiskop
- Sleutel 10
- kabelschoentjes als reserve.
Dank voor dit degelijke antwoord.
Ik heb gisteren met een multimeter vastgesteld dat de draaiende motor via het rode en zwarte draadje een laadstroom oplevert van een kleine 200 mA. Omdat in de accu geen enkele muziek meer zit heb ik er een 12V autoaccu op aangesloten. Het motortje startte daarop als de brandweer, maar sindsdien is de laadstroom verdwenen. Ik vermoed dat ik de laadspoel op de een of andere manier heb opgeblazen, vandaar mijn vraag.
Nu we toch bezig zijn: heb je enig idee waar die derde, paarse draad voor is die via de stekker aan de witte draad van de accu wordt verbonden?
Ik heb gisteren met een multimeter vastgesteld dat de draaiende motor via het rode en zwarte draadje een laadstroom oplevert van een kleine 200 mA. Omdat in de accu geen enkele muziek meer zit heb ik er een 12V autoaccu op aangesloten. Het motortje startte daarop als de brandweer, maar sindsdien is de laadstroom verdwenen. Ik vermoed dat ik de laadspoel op de een of andere manier heb opgeblazen, vandaar mijn vraag.
Nu we toch bezig zijn: heb je enig idee waar die derde, paarse draad voor is die via de stekker aan de witte draad van de accu wordt verbonden?
de paarse draad is 6volt en is voor de stand verlichting en/of remlicht die in bepaalde landen verplicht is.
Halverwege het accupakket zit de aansluiting.
De versies met een sleutelslot op de accubox hebben meestal standverlichting.
Er zitten 2 stekkers aan een elektrische start versie van de startkap
1 voor de startmotor
1 voor het opladen van de nicad accu
Normaal gesproken zou ( MITS je de accu goed aangesloten hebt) de laadspoel niet kunnen doorbranden.
Als je de startknop induwt activeer je namelijk het relais op de printplaat met een gelijkstroom stuurstroom waardoor de stroom van de accu rechtstreeks naar de startmotor gaat.
De printplaats heeft ook een gelijk richter want zowel de laadspoel en dynamo leveren wisselstroom terwijl de accu gelijkstroom levert.
Daarom is de Koplamp en Achterlicht met 2 kabels verbonden.
1 wisselstroom circuit voor de dynamo
1 gelijkstroom circuit voor het standlicht
De capaciteit van de laadspoel is bij lange na niet in straat om een auto lood accu op te laden.
Als voorbeeld een 1400mah nicad accu heeft 7 uur nodig om op te laden met
draaiende motor.
Halverwege het accupakket zit de aansluiting.
De versies met een sleutelslot op de accubox hebben meestal standverlichting.
Er zitten 2 stekkers aan een elektrische start versie van de startkap
1 voor de startmotor
1 voor het opladen van de nicad accu
Normaal gesproken zou ( MITS je de accu goed aangesloten hebt) de laadspoel niet kunnen doorbranden.
Als je de startknop induwt activeer je namelijk het relais op de printplaat met een gelijkstroom stuurstroom waardoor de stroom van de accu rechtstreeks naar de startmotor gaat.
De printplaats heeft ook een gelijk richter want zowel de laadspoel en dynamo leveren wisselstroom terwijl de accu gelijkstroom levert.
Daarom is de Koplamp en Achterlicht met 2 kabels verbonden.
1 wisselstroom circuit voor de dynamo
1 gelijkstroom circuit voor het standlicht
De capaciteit van de laadspoel is bij lange na niet in straat om een auto lood accu op te laden.
Als voorbeeld een 1400mah nicad accu heeft 7 uur nodig om op te laden met
draaiende motor.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten