Sinds kort ben ik eigenaar van een spartamet tandem, kenteken 74FTD1. Eerder heb ik al een normale spartamet gehad.
Via dit forum heb ik al een hoop nuttige informatie verkregen, maar toch heb ik nog hulp nodig.
Hopelijk willen jullie mijn vragen beantwoorden!
Situatie:
Spartamet loopt weer (na 8 jaar volgens vorige eigenaar) na reinigen carburateur, luchtfilter, uitlaat ontkoolt en nieuwe bougie. Bij het terugplaatsen van de uitlaat heb ik geen afdichtingsring gebruikt.
Echter maakt hij een klapperend geluid bij het wegrijden, iets wat weggaat nadat de spartamet heeft 'geschakeld'. Op fora lees ik het volgende: de pallen die tussen het wiel en de motor zitten zijn versleten, maar dit kan ook komen doordat er geen olie in het blokje zit. Wanneer er genoeg olie in het blokje zit, kan het ook de koppelings segmenten zijn. Ook kunnen het veren bij de koppeling zijn.
Daarnaast maakt hij ook een stuk mee geluid (tik) dan dat mijn vorige spartamet deed. Dit komt niet uit de aandrijflijn, maar wordt harder naarmate er meer toeren worden gemaakt.
Heeft u enig idee waar het aan kan liggen, en zo ja, hoe ik dit oplos en welke onderdelen ik ervoor nodig heb? Ik heb zin om dit avontuur aan te gaan, maar bestel graag de goede spullen!
Stoten/Klapperen optrekken/hard geluid uit motor op snelheid
JoopRuss schreef:
Situatie:
Spartamet loopt weer (na 8 jaar volgens vorige eigenaar) na reinigen carburateur, luchtfilter, uitlaat ontkoolt en nieuwe bougie. Bij het terugplaatsen van de uitlaat heb ik geen afdichtingsring gebruikt.
Dat is verkeerde zuinigheid.
Echter maakt hij een klapperend geluid bij het wegrijden, iets wat weggaat nadat de spartamet heeft 'geschakeld'. Op fora lees ik het volgende: de pallen die tussen het wiel en de motor zitten zijn versleten, maar dit kan ook komen doordat er geen olie in het blokje zit. Wanneer er genoeg olie in het blokje zit, kan het ook de koppelings segmenten zijn. Ook kunnen het veren bij de koppeling zijn.
Ik gok op de koppeling.
Zolang er olie in het blokje zit is er zelden wat mis met de pallen.
Denk dat vooral met een tandem de koppeling het zwaar te verduren heeft.
Daarnaast maakt hij ook een stuk mee geluid (tik) dan dat mijn vorige spartamet deed. Dit komt niet uit de aandrijflijn, maar wordt harder naarmate er meer toeren worden gemaakt.
Hier is het vliegwiel verdacht (kern los).
Heeft u enig idee waar het aan kan liggen, en zo ja, hoe ik dit oplos en welke onderdelen ik ervoor nodig heb? Ik heb zin om dit avontuur aan te gaan, maar bestel graag de goede spullen!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Kaleidoscoop en 8 gasten