Hebben we een nieuwe paus?
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Ik sluit mij helemaal aan,over dat je technische kennis moet hebben en geen twee linker handen.
Het metje wat ik heb gekocht heeft ook een zekere waarde voor me. Mijn vader had er een, die had hij nieuw gekocht toen der tijd.
Ik was altijd aan dat ding bezig met poetsen onderhouden en repareren.
Ik heb die met verkocht na zijn overlijden 1 oktober 2014.
Eerste eigenaar en in superstaat !
Maar ik kon hem niet houden....het was te emotioneel voor me....
Dus verkocht aan iemand die ver weg woonden, zodat ik hem niet meer tegen kon komen.
Maar nu 5 jaar later wilde ik toch weer een Spartamet om alle mooie momenten weer op te halen
Ik kon er een kopen hier in het dorp die leek sprekend op die van m,n pa.
Dus niet gekocht!
Het werd een dlx e-start in een grijs groene uitvoering, deze leek totaal niet op die mijn pa had.
Klinkt misschien voor een buitenstaander vreemd/raar maar zo kwam het te dichtbij allemaal.
Dus nu toch weer aan de spartamet.
Het was een dejavu dat ook bij deze de keering eruit vloog net als die van mijn pa toendertijd.
Tja vroeger, toen je nog kuilen in de weg had i.p.v drempels...............
Het metje wat ik heb gekocht heeft ook een zekere waarde voor me. Mijn vader had er een, die had hij nieuw gekocht toen der tijd.
Ik was altijd aan dat ding bezig met poetsen onderhouden en repareren.
Ik heb die met verkocht na zijn overlijden 1 oktober 2014.
Eerste eigenaar en in superstaat !
Maar ik kon hem niet houden....het was te emotioneel voor me....
Dus verkocht aan iemand die ver weg woonden, zodat ik hem niet meer tegen kon komen.
Maar nu 5 jaar later wilde ik toch weer een Spartamet om alle mooie momenten weer op te halen
Ik kon er een kopen hier in het dorp die leek sprekend op die van m,n pa.
Dus niet gekocht!
Het werd een dlx e-start in een grijs groene uitvoering, deze leek totaal niet op die mijn pa had.
Klinkt misschien voor een buitenstaander vreemd/raar maar zo kwam het te dichtbij allemaal.
Dus nu toch weer aan de spartamet.
Het was een dejavu dat ook bij deze de keering eruit vloog net als die van mijn pa toendertijd.
Tja vroeger, toen je nog kuilen in de weg had i.p.v drempels...............
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Over zuigers:
Ik kon afgelopen zomer een gloednieuw origineel B zuigertje (ART) op de kop tikken.
Een gloednieuwe imitatie- zuiger (D , de grootste die er is) heb ik ook gekocht, tenslotte wil ik weten (meten) waarover ik praat.
Hier zie je dat de kleinste (B) originele zuiger al 3/100 mm groter is dan de grootste (D) imitatie zuiger.
Cilinders zetten m��r uit dan zuigers tijdens het warm worden, dat heeft te maken met het silicium gehalte van de legering,
dat juist van die imitatie zuigers vrij hoog is.
Ergo: Hoe warmer de motor wordt, hoe meer speling uw imitatie zuiger gaat krijgen, en hoe meer hij gaat klapperen.
Ik denk dat uw vastloper niet het gevolg was van te weinig speling, maar van iets wat onbedoeld in de verbrandingsruimte gekomen is, b.v. een stukje kool dat losgekomen is.
Gooi de oude zuiger niet weg, de groef die er in zit kan je (voorzichtig) glad schuren en dan kan je hem weer gebruiken, tenzij de groef ook boven de zuigerveer doorloopt.
Ziet hij er z� uit...dan wegggooien.
Ik kon afgelopen zomer een gloednieuw origineel B zuigertje (ART) op de kop tikken.
Een gloednieuwe imitatie- zuiger (D , de grootste die er is) heb ik ook gekocht, tenslotte wil ik weten (meten) waarover ik praat.
Hier zie je dat de kleinste (B) originele zuiger al 3/100 mm groter is dan de grootste (D) imitatie zuiger.
Cilinders zetten m��r uit dan zuigers tijdens het warm worden, dat heeft te maken met het silicium gehalte van de legering,
dat juist van die imitatie zuigers vrij hoog is.
Ergo: Hoe warmer de motor wordt, hoe meer speling uw imitatie zuiger gaat krijgen, en hoe meer hij gaat klapperen.
Ik denk dat uw vastloper niet het gevolg was van te weinig speling, maar van iets wat onbedoeld in de verbrandingsruimte gekomen is, b.v. een stukje kool dat losgekomen is.
Gooi de oude zuiger niet weg, de groef die er in zit kan je (voorzichtig) glad schuren en dan kan je hem weer gebruiken, tenzij de groef ook boven de zuigerveer doorloopt.
Ziet hij er z� uit...dan wegggooien.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Hebben we een nieuwe paus?
De art zuiger die er inzat moest ik er met veel geweld uittrekken zat echt heel erg vast!
Niet strak of stroef, nee gewoon vast er in.
Ik heb de valtest gedaan, en de zuiger had +/- 4 seconden nodig om het bougie gat te bereiken.
Maar u heeft duidelijk wat meer ervaring dan mij.
Ik ben vrij nieuw met de spartamet, maar ook wel eigenwijs soms.
Ik doe de dingen op gevoel en mijn inzicht (ook wel eens niet goed)
Koud loopt het motortje netjes, echter heb ik hem nog niet warm gehoord of er mee gereden.
Als u zegt dat het zuigertje gaat kantelen of klappen o.i.d
Neem ik dat aan.(ik leer graag)
Alleen ben ik van mening dat het nu wel goed zit (misschien ook wel niet!)
De oude zuiger zat zo erg strak, die had waarschijnlijk ook zonder zuiger veer zijn werk nog gedaan b.w.v
Maar we gaan het zien, ik zal u verhaal zeker in het achterhoofd houden.
En wie weet moet ik weer terug naar de teken tafel.
Ik ga het in iedergeval wel posten hier wat de uitkomst is bij een warme motor.
Niet strak of stroef, nee gewoon vast er in.
Ik heb de valtest gedaan, en de zuiger had +/- 4 seconden nodig om het bougie gat te bereiken.
Maar u heeft duidelijk wat meer ervaring dan mij.
Ik ben vrij nieuw met de spartamet, maar ook wel eigenwijs soms.
Ik doe de dingen op gevoel en mijn inzicht (ook wel eens niet goed)
Koud loopt het motortje netjes, echter heb ik hem nog niet warm gehoord of er mee gereden.
Als u zegt dat het zuigertje gaat kantelen of klappen o.i.d
Neem ik dat aan.(ik leer graag)
Alleen ben ik van mening dat het nu wel goed zit (misschien ook wel niet!)
De oude zuiger zat zo erg strak, die had waarschijnlijk ook zonder zuiger veer zijn werk nog gedaan b.w.v
Maar we gaan het zien, ik zal u verhaal zeker in het achterhoofd houden.
En wie weet moet ik weer terug naar de teken tafel.
Ik ga het in iedergeval wel posten hier wat de uitkomst is bij een warme motor.
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Het klapperen/kantelen van een te kleine zuiger hoor je vooral als het motortje niet hoeft te werken.
B.v. bij gas wegnemen, of windje mee.
Deco gat afgestopt of niet?
De oude of de nieuwe zuiger?
B.v. bij gas wegnemen, of windje mee.
Was dat met bougie er in of er uit?Ik heb de valtest gedaan, en de zuiger had +/- 4 seconden nodig om het bougie gat te bereiken.
Deco gat afgestopt of niet?
De oude of de nieuwe zuiger?
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Ik begrijp de vraag niet helemaal, de oude zuiger of de nieuwe zuiger?
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Maar ik zal de vraag toch proberen te beantwoorden.
De cilinder zat vol met carterolie bougie zeiknat v/d olie.
Dus blokje koud gedemonteerd en toen de zuiger er uit getrokken met veel kracht.
Alles zat onder de carterolie ook de cilinder en toch ging het bijna niet.
Toen de valtest gedaan met de oude zuiger kaalblokje!
Zonder deco en bougie de zuiger bleef gewoon in de cilinder staan/zitten, zelfs met olie.
Dit heb ik ook nog geprobeerd.....
De valtest met de nieuwe zuiger heb ik gedaan zonder zuigerveer en met afgesloten deco en bougie gat.
De zuiger had ruim 4 seconden nodig om de de cilinder kop te raken, zelfs bijna eerder 5 seconden dan 4.
Vanavond ga ik het blokje monteren en hopelijk na de regen dit weekend, even rijden.
Ik hoop dat ik mijn huiswerk goed gedaan heb.
Ik vond het netjes passen.
De cilinder zat vol met carterolie bougie zeiknat v/d olie.
Dus blokje koud gedemonteerd en toen de zuiger er uit getrokken met veel kracht.
Alles zat onder de carterolie ook de cilinder en toch ging het bijna niet.
Toen de valtest gedaan met de oude zuiger kaalblokje!
Zonder deco en bougie de zuiger bleef gewoon in de cilinder staan/zitten, zelfs met olie.
Dit heb ik ook nog geprobeerd.....
De valtest met de nieuwe zuiger heb ik gedaan zonder zuigerveer en met afgesloten deco en bougie gat.
De zuiger had ruim 4 seconden nodig om de de cilinder kop te raken, zelfs bijna eerder 5 seconden dan 4.
Vanavond ga ik het blokje monteren en hopelijk na de regen dit weekend, even rijden.
Ik hoop dat ik mijn huiswerk goed gedaan heb.
Ik vond het netjes passen.
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Dat is logisch, de zuiger was immers vastgelopen!De cilinder zat vol met carterolie bougie zeiknat v/d olie.
Dus blokje koud gedemonteerd en toen de zuiger er uit getrokken met veel kracht.
Alles zat onder de carterolie ook de cilinder en toch ging het bijna niet.
Zuigermateriaal zat op de cilinderwand, en de groef in de zuiger zal opstaande randjes hebben.
Dan helpt olie ook niet.
Valtest doe je met een ontvette cilinder en zuiger.
Uiteraard zonder zuigerveer.
Bougie er in en Deco (of slangetjes daarvan) afdoppen.
Een "goede tijd" vind ik tussen de twintig en dertig seconden, liever dertig dan twintig....
Omdat een goed passende zuiger zo langzaam zakt en het daarom zo slecht te zien is
wanneer hij op het eindpunt is doe ik de valtest omgekeerd:
Ik laat de zuiger helemaal onderin zakken, en draai dan de cilinder om.
Gelijktijdig stopwatch indrukken....en kijken hoe lang het duurt tot de zuiger in mijn hand valt.
Ik denk, nu de cilinder weer ontdaan is van het aluminium, dat de "oude zuiger" best weer zal passen zodra
u de groef daarin voorzichtig weer glad gemaakt hebt.
Neem fijn schuurpapier (P 400) en een houten latje (roerhoutje voor verf).
Een strook schuurpapier in de lengte om het latje slaan en dwars over de groef halen, totdat de opstaande kantjes weg zijn.
Maar probeer gerust eerst uw nieuwe zuiger!
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Net alles afgebouwd en gereden.
Het blokje was voor de revisie al niet stil, en nu eigenlijk ook niet.
Ik heb vanavond +/- 6 km gereden ( dus goed warm)
Tja wat kan ik erover zeggen, hij trekt goed en loopt zonder bij geluiden.
En als ik gas los laat of van de brug bij ons af rij hoor ik geen zuiger rammelen o.i.d
Ook niet na 6 km rijden.
Tja, dus geen stille willie, maar dat was hij eerst ook al niet.
Het blokje was voor de revisie al niet stil, en nu eigenlijk ook niet.
Ik heb vanavond +/- 6 km gereden ( dus goed warm)
Tja wat kan ik erover zeggen, hij trekt goed en loopt zonder bij geluiden.
En als ik gas los laat of van de brug bij ons af rij hoor ik geen zuiger rammelen o.i.d
Ook niet na 6 km rijden.
Tja, dus geen stille willie, maar dat was hij eerst ook al niet.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Oja, u schrijft de zuiger was immers vastgelopen!
Er is helemaal niks vast gelopen.
Mijn keering v/d koppeling kant was eruit gelopen.
Het blokje stopte er toen zelfs niet mee, maar rookte flink.
Toen ik de boel open had constateerde ik de zuiger/cilinder schade.
Omdat ik met geweld de zuiger er uitmoest trekken, heb ik besloten een nieuw zuigertje met veer te monteren.
Het spul lag toch los.
Overigens loopt hij net als voor de revisie nu nog steeds 26 km/u GPS met 92 kg er op en heb (begrensde cdi) (komt nog een onbegrensde in)
Ook hoorde ik als hij warm was het zuigerveertje tikken. (bij stationair en langzaam rijden)
Dat doet hij nu na de revisie ook als hij warm is.
Eigenlijk loopt hij niet veel anders.
Wat ik wel merk is dat hij wat krachtiger is geworden, vooral als hij moet klimmen.
Er is helemaal niks vast gelopen.
Mijn keering v/d koppeling kant was eruit gelopen.
Het blokje stopte er toen zelfs niet mee, maar rookte flink.
Toen ik de boel open had constateerde ik de zuiger/cilinder schade.
Omdat ik met geweld de zuiger er uitmoest trekken, heb ik besloten een nieuw zuigertje met veer te monteren.
Het spul lag toch los.
Overigens loopt hij net als voor de revisie nu nog steeds 26 km/u GPS met 92 kg er op en heb (begrensde cdi) (komt nog een onbegrensde in)
Ook hoorde ik als hij warm was het zuigerveertje tikken. (bij stationair en langzaam rijden)
Dat doet hij nu na de revisie ook als hij warm is.
Eigenlijk loopt hij niet veel anders.
Wat ik wel merk is dat hij wat krachtiger is geworden, vooral als hij moet klimmen.
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Daar doen we het juist allemaal voor om de maximale 0.7 PK uit het blokje te halen op een betrouwbare manier
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast