Hebben we een nieuwe paus?
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Nou dat was/is mijn bedoeling ook.
Ik weet voor 200% zeker dat de metjes van de profs hier super zullen lopen! (Veel stiller/mooier) dan die van mij.
Maar wat ik leuk vind is dat hij het weer doet en rijdt.
En het volgende blokje dat ik reviseren, zal wel mooi lopen. Ik zie dit als een leerproces...
Wat ik wel weet is dat ik er zo super veel plezier in heb!!!!!
Deze uit elkaar halen doe ik niet meer, want hij loopt verder goed.
Maar ik ga zeker nog een blokje reviseren.
Toen ik mijn metje uitelkaar haalden kwam ik er ook achter dat er een spaak gebroken was van het achterwiel. (gebeurd door het slot denk ik???)
Ik heb op MP een perfect wiel met motortje kunnen scoren. (399 uit 1996)
Deze heeft lang buiten gelegen en zit vast geroest.
Maar helemaal compleet op de trekstarter, ontsteking, en carburateur na.
Ook zat er een bijna nieuwe schwalbe marathon 42-590 band onder.
Ook zaten er nieuwe remblokken in + splinternieuwe veer!
Dit blokje ga ik proberen te splitsen (als ik de boel loskrijg)
De krukas, en alle lagers kunnen denk ik de sloop op (i.v.m roest)
De rest (zuiger,koppeling,carterdelen) zullen wel goed zijn en te gebruiken.
Ik weet voor 200% zeker dat de metjes van de profs hier super zullen lopen! (Veel stiller/mooier) dan die van mij.
Maar wat ik leuk vind is dat hij het weer doet en rijdt.
En het volgende blokje dat ik reviseren, zal wel mooi lopen. Ik zie dit als een leerproces...
Wat ik wel weet is dat ik er zo super veel plezier in heb!!!!!
Deze uit elkaar halen doe ik niet meer, want hij loopt verder goed.
Maar ik ga zeker nog een blokje reviseren.
Toen ik mijn metje uitelkaar haalden kwam ik er ook achter dat er een spaak gebroken was van het achterwiel. (gebeurd door het slot denk ik???)
Ik heb op MP een perfect wiel met motortje kunnen scoren. (399 uit 1996)
Deze heeft lang buiten gelegen en zit vast geroest.
Maar helemaal compleet op de trekstarter, ontsteking, en carburateur na.
Ook zat er een bijna nieuwe schwalbe marathon 42-590 band onder.
Ook zaten er nieuwe remblokken in + splinternieuwe veer!
Dit blokje ga ik proberen te splitsen (als ik de boel loskrijg)
De krukas, en alle lagers kunnen denk ik de sloop op (i.v.m roest)
De rest (zuiger,koppeling,carterdelen) zullen wel goed zijn en te gebruiken.
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Dan lekker eerst wat kilometers maken!Spartapappa schreef: ↑28-09-2019 09:10 Maar wat ik leuk vind is dat hij het weer doet en rijdt.
En het volgende blokje dat ik reviseren, zal wel mooi lopen. Ik zie dit als een leerproces...
Wat ik wel weet is dat ik er zo super veel plezier in heb!!!!!
Deze uit elkaar halen doe ik niet meer, want hij loopt verder goed.
Maar ik ga zeker nog een blokje reviseren.
Voelt u zich vooral niet aangevallen door mijn zuigerverhaal, dat is zeker niet de bedoeling.
En dat u geen zin heeft om het blokje weer open te maken begrijp ik voor 100%.
Mijn ervaring is dat je door de jaren heen al reviserend en sleutelend de lat steeds hoger gaat leggen.
Bewaar de oude zuiger, dat hij te groot zou zijn lijkt me sterk, per slot van rekening
heeft die al meer dan 25 jaar zijn kunstje gedaan in dat blokje.
Ware hij te groot dan was hij na ��n kilometer al vastgelopen.
En succes met de volgende revisie!
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Nee, ik voel mij niet aangevallen ik leer juist graag!
Alleen denk ik namelijk niet dat dit de originele zuiger was.
Het blokje was al eens gereviseerd, keering koppelings kant zat met het veertje naar buiten (waar de olie zit)
Ik denk ook dat het zuigertje (wat er nu in zit) groter had gekunt, maar het geheel loopt niet onaardig. Dus ik ga eerst maar eens lekker rijden/genieten.
Wat u aangeeft met de lat steeds hoger leggen, dat is inderdaad wel mijn intentie.
Ben er voor nu redelijk tevreden mee.
Maar het zou beter gekunt hebben, maar ik wilden zelf eerst ervaren hoe hij liep. Wel hoop ik dat hij blijft lopen en geen problemen meer veroorzaakt.
Er zit nu klein vermogen in (zwaar overdreven natuurlijk) in
Vanmorgen gestart, en hij liep gewoon dus voor voorlopig gaat het nog goed.
En over het zuigerverhaal ik geloof u ook gelijk, alleen heb ik zelf geprobeerd/ge�xperimenteerd/ondervonden.
Maar ik denk dat als ik een strakkeremaat had genomen het blokje rustiger/mooier had kunnen lopen.
Wel meegenomen dat het een beestje van 26 jaar oud is.
Die van mijn pa was toen gloednieuw, tja die hoorden je niet /nauwelijks.
Maar het volgende blokje dat ik ga reviseren zal een strakkere passing hebben/krijgen, daar ben ik wel uit nu (ik heb van dit blokje geleerd)
Ik leer graag hier op het forum maar ik probeer ook zelf eens iets uit. (noem het eigenwijs)
Wel weet ik een ding heel zeker nu, en dat is dat ik mijn hobby gevonden heb!
Ook heb ik hier al twee keer de storing geraden, dus helemaal twee linker handjes heb ik niet (deze opmerking is dus totaal niet sarcastisch bedoeld o.i.d)
Ik vind het juist super leuk om mee te denken, en oplossingen te bedenken.
LANG LEVEN DE SPARTAMET!!!!!!
Alleen denk ik namelijk niet dat dit de originele zuiger was.
Het blokje was al eens gereviseerd, keering koppelings kant zat met het veertje naar buiten (waar de olie zit)
Ik denk ook dat het zuigertje (wat er nu in zit) groter had gekunt, maar het geheel loopt niet onaardig. Dus ik ga eerst maar eens lekker rijden/genieten.
Wat u aangeeft met de lat steeds hoger leggen, dat is inderdaad wel mijn intentie.
Ben er voor nu redelijk tevreden mee.
Maar het zou beter gekunt hebben, maar ik wilden zelf eerst ervaren hoe hij liep. Wel hoop ik dat hij blijft lopen en geen problemen meer veroorzaakt.
Er zit nu klein vermogen in (zwaar overdreven natuurlijk) in
Vanmorgen gestart, en hij liep gewoon dus voor voorlopig gaat het nog goed.
En over het zuigerverhaal ik geloof u ook gelijk, alleen heb ik zelf geprobeerd/ge�xperimenteerd/ondervonden.
Maar ik denk dat als ik een strakkeremaat had genomen het blokje rustiger/mooier had kunnen lopen.
Wel meegenomen dat het een beestje van 26 jaar oud is.
Die van mijn pa was toen gloednieuw, tja die hoorden je niet /nauwelijks.
Maar het volgende blokje dat ik ga reviseren zal een strakkere passing hebben/krijgen, daar ben ik wel uit nu (ik heb van dit blokje geleerd)
Ik leer graag hier op het forum maar ik probeer ook zelf eens iets uit. (noem het eigenwijs)
Wel weet ik een ding heel zeker nu, en dat is dat ik mijn hobby gevonden heb!
Ook heb ik hier al twee keer de storing geraden, dus helemaal twee linker handjes heb ik niet (deze opmerking is dus totaal niet sarcastisch bedoeld o.i.d)
Ik vind het juist super leuk om mee te denken, en oplossingen te bedenken.
LANG LEVEN DE SPARTAMET!!!!!!
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Correctie het blokje wat ik gescoord heb op mp is geen 399 maar een 499.
Ik heb vandaag het blokje gesplitst en alles zat vast geroest, krukas lagers en het bigend lager v/d krukas.
Alleen het naald lagertje van het grote tandwiel was ok� (lag i n de olie wat in het blokje zat)
Nu heb ik het bigend los gekregen met wd40.
Het draait nu weer soepel rond.
Alleen ben ik bang dat deze krukas toch niet meer te redden valt. Is mijn mening gegrond?
Ik heb met een vastgeroest bigend totaal geen ervaring o.i.d
Hebben de naaldlagers die erin zitten nu schade opgelopen?
Of kun je zo,n krukas her gebruiken ?
Ik heb ter info het bigend niet met geweld rond gedraaid.
Steeds wat wd40 erop spuiten en zachtjes de drijfstang bewegen (met de hand)
Ik ben benieuwd wat de meerderheid zegt, en zal dan ook nu een keertje niet eigenwijs zijn
Want mijn bedoeling is om dan een setje nieuwe krukaslagers te bestellen nieuwe set keeringen heb ik nog liggen even als curil vloeibarepakking.
Dus niks staat me in de weg, tja......zucht......behalve als ik de krukas weg moet gooien natuurlijk.
Het zou leuk zijn, want dan heb ik een reserve blokje voor niet te duur.
Ik heb vandaag het blokje gesplitst en alles zat vast geroest, krukas lagers en het bigend lager v/d krukas.
Alleen het naald lagertje van het grote tandwiel was ok� (lag i n de olie wat in het blokje zat)
Nu heb ik het bigend los gekregen met wd40.
Het draait nu weer soepel rond.
Alleen ben ik bang dat deze krukas toch niet meer te redden valt. Is mijn mening gegrond?
Ik heb met een vastgeroest bigend totaal geen ervaring o.i.d
Hebben de naaldlagers die erin zitten nu schade opgelopen?
Of kun je zo,n krukas her gebruiken ?
Ik heb ter info het bigend niet met geweld rond gedraaid.
Steeds wat wd40 erop spuiten en zachtjes de drijfstang bewegen (met de hand)
Ik ben benieuwd wat de meerderheid zegt, en zal dan ook nu een keertje niet eigenwijs zijn
Want mijn bedoeling is om dan een setje nieuwe krukaslagers te bestellen nieuwe set keeringen heb ik nog liggen even als curil vloeibarepakking.
Dus niks staat me in de weg, tja......zucht......behalve als ik de krukas weg moet gooien natuurlijk.
Het zou leuk zijn, want dan heb ik een reserve blokje voor niet te duur.
Re: Hebben we een nieuwe paus?
ls het onderste drijfstang lager vastgeroest is kun je de kruk 8-10 keer niet meer gebruiken
er mag namelijk geen speling op dat lager zitten.
WD40 met scotchbrite is uitermate geschikt om oppervlakkige roest en andere troepvan de delen af te poetsen zonder het metaal te beschadigen.
- De geleiding en scharnierpunten van de koppelings segmenten dienen goed schoon te zijn.
- De astap waar het vliegwiel op zit dient geen loopsporen van de keerring te hebben
- Geen speling op het onderste drijfstang lager.
Je kunt de speling testen door de kruk vast te houden met de drijfstang helemaal op het onderst dode punt in je linkse hand.
Met je linkse hand leg je een vingenagel onder het onderste drijfstanglager. (axiale beweging tegengaan die normaal is)
Met je rechtse hand trek je dan aan de drijfstang.
De drijfstang mag niet bewegen (radiale beweging)
Uiteraard als je linkshandig bent dan doe je het omgekeerd.
de 2de test is door het onderste drijfstanglager goed in te spuiten met wd40 zodat alle troep eruit is.
door nu de drijfstang langzaam te bewegen kun je voelen of er haperende plekken zijn op de loopvlakken
Loopt de kruk soepel zonder haperingen en zonder speling is ie goed.
helaas komt het vaker voor dat je diverse blokjes nodig hebt om een goed blokje te kunnen maken.
Dat een deel van de kruk en koppelingsklop verroest is komt regelmatig voor (vocht en lange stilstand)
er mag namelijk geen speling op dat lager zitten.
WD40 met scotchbrite is uitermate geschikt om oppervlakkige roest en andere troepvan de delen af te poetsen zonder het metaal te beschadigen.
- De geleiding en scharnierpunten van de koppelings segmenten dienen goed schoon te zijn.
- De astap waar het vliegwiel op zit dient geen loopsporen van de keerring te hebben
- Geen speling op het onderste drijfstang lager.
Je kunt de speling testen door de kruk vast te houden met de drijfstang helemaal op het onderst dode punt in je linkse hand.
Met je linkse hand leg je een vingenagel onder het onderste drijfstanglager. (axiale beweging tegengaan die normaal is)
Met je rechtse hand trek je dan aan de drijfstang.
De drijfstang mag niet bewegen (radiale beweging)
Uiteraard als je linkshandig bent dan doe je het omgekeerd.
de 2de test is door het onderste drijfstanglager goed in te spuiten met wd40 zodat alle troep eruit is.
door nu de drijfstang langzaam te bewegen kun je voelen of er haperende plekken zijn op de loopvlakken
Loopt de kruk soepel zonder haperingen en zonder speling is ie goed.
helaas komt het vaker voor dat je diverse blokjes nodig hebt om een goed blokje te kunnen maken.
Dat een deel van de kruk en koppelingsklop verroest is komt regelmatig voor (vocht en lange stilstand)
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Dat denk ik ook ja, overal de beste deeltjes uithalen en gebruiken.
Ik eens kijken of ik de kruk kan redden. En de koppelings klok.
Ik eens kijken of ik de kruk kan redden. En de koppelings klok.
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Ik zou in geen geval die krukas weer gebruiken.
Big end zat vastgeroest, dat betekent dat het oppervlak van de rolletjes, drijfstangoog en asje waar het om draait aangetast is.
Ook al zit er nu geen speling op, dan zal dat binnen de kortste keren ontstaan tijdens gebruik.
Kijk ook naar de koppelingsas met wormwiel: Is de "prop" waar he naaldlagertje van de koppeling om draait nog gaaf?
Dezelfde aanbieder die ik u tipte i.v.m. een onbegrensde CDI zal u ook aan een andere kruk/wormwiel kunnen helpen.
En nee, ik heb geen dealtje met hem!
Big end zat vastgeroest, dat betekent dat het oppervlak van de rolletjes, drijfstangoog en asje waar het om draait aangetast is.
Ook al zit er nu geen speling op, dan zal dat binnen de kortste keren ontstaan tijdens gebruik.
Kijk ook naar de koppelingsas met wormwiel: Is de "prop" waar he naaldlagertje van de koppeling om draait nog gaaf?
Dezelfde aanbieder die ik u tipte i.v.m. een onbegrensde CDI zal u ook aan een andere kruk/wormwiel kunnen helpen.
En nee, ik heb geen dealtje met hem!
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Dat idee heb ik zelf namelijk ook dat de krukas overleden is.
Dit een keertje ondervonden met een brommer swaar stukjes ijzervuil tussen de krukas lagers zat.
Te broerd om het blok te splitsen, was ook een 5 bak.
Dus gewoon rijden, niks aan de hand.
Maar na een aantal dagen begon je de krukaslagers te horen. Tja toen was ik alsnog aan de beurt......
Dus spartarie, ik ga mee in u idee.
En ga het krukasje niet monteren!
Trouwens gisterenavond nog even 30 km gereden met de met.
Het waaide echt flink! Maar wat is dat kreng sterk geworden zeg! geen Stealth! Je hoort hem wel.
Maar brug op vol in de wind en trekken dat kreng!
Dit een keertje ondervonden met een brommer swaar stukjes ijzervuil tussen de krukas lagers zat.
Te broerd om het blok te splitsen, was ook een 5 bak.
Dus gewoon rijden, niks aan de hand.
Maar na een aantal dagen begon je de krukaslagers te horen. Tja toen was ik alsnog aan de beurt......
Dus spartarie, ik ga mee in u idee.
En ga het krukasje niet monteren!
Trouwens gisterenavond nog even 30 km gereden met de met.
Het waaide echt flink! Maar wat is dat kreng sterk geworden zeg! geen Stealth! Je hoort hem wel.
Maar brug op vol in de wind en trekken dat kreng!
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Eventueel is wel de koppeling van de oude krukas nog te hergebruiken.
Kijk of er nog voldoende voering op zit.
Kijk of er nog voldoende voering op zit.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Vandaag een onbegrensde cdi er in.
Hij loopt netjes 30/31 gps.
Alleen ik heb ook een onverklaarbaar probleem.
De transmissie olie had ik netjes bij gevuld na de revisie, tot net boven het plateau.
Vanochtend even gekeken en het stond tot tegen de vuldop!
En de olie is ook een beetje zwart, ook heb ik veel slip bij het weg rijden en stinkt het blokje naar carterolie.
Alle keeringen zijn vernieuwd, ook zijn ze vast gezet met vloeibare curil. De carterdelen zijn ook licht ingesmeerd met curil.
Zuiger vervangen + veer.
Kan dit toch aan de carterontluchting liggen?
Wie weet raad!
Hij loopt netjes 30/31 gps.
Alleen ik heb ook een onverklaarbaar probleem.
De transmissie olie had ik netjes bij gevuld na de revisie, tot net boven het plateau.
Vanochtend even gekeken en het stond tot tegen de vuldop!
En de olie is ook een beetje zwart, ook heb ik veel slip bij het weg rijden en stinkt het blokje naar carterolie.
Alle keeringen zijn vernieuwd, ook zijn ze vast gezet met vloeibare curil. De carterdelen zijn ook licht ingesmeerd met curil.
Zuiger vervangen + veer.
Kan dit toch aan de carterontluchting liggen?
Wie weet raad!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast