Hebben we een nieuwe paus?

leuke of minder leuke ervaringen en voorvallen met de spartamet.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Hebben we een nieuwe paus?

Bericht door spartarie »

Weet je zeker dat het blokje in precies dezelfde positie stond tijden het vullen en de controle?
Staat het blokje meer voorover >>> dan lijkt ook het oliepeil hoger.
In principe moet je olie vullen/ controleren als het blokje horizontaal staat, (Waterpasje op de bovenste koelribben.)
Olie zet ook iets uit als het warm wordt.
Een TEVEEL aan olie wordt er wel eens langs de ontluchting (bovenste carterbout) uitgegooid.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Hebben we een nieuwe paus?

Bericht door Vrotkees »

spartarie schreef: 29-09-2019 10:25 Ik zou in geen geval die krukas weer gebruiken.
Big end zat vastgeroest, dat betekent dat het oppervlak van de rolletjes, drijfstangoog en asje waar het om draait aangetast is.
Het kan ook aangekoekte troep zijn dat je eruit kan spoelen met wd40.
En als het roest was voel je duidelijk een hapering op een bepaald stuk van het loopvlak.
roest laat namelijk een cavitatieputjes achter op het loopvlak en tonnetjes.
ik zei ook 8-10 keer is het einde oefening van de kruk. ;)
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Hebben we een nieuwe paus?

Bericht door Spartapappa »

Het gaat om het blokje wat er nu onder zit.
Niet het extra blok dat ik gekocht heb.
Het extra blok is ook een 499 ipv een 399 die er nu onder zit.
De 399 heb ik gereviseerd, en alles nieuw keeringen zuiger.
Olie horizontaal bijgevuld, maar is nu donder en toen ik het erin deed honing kleur.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Hebben we een nieuwe paus?

Bericht door spartarie »

Maar heb je de aandrijfas ook helemaal uit elkaar gehaald en schoongespoeld?
In de naafhuls en lagers zit ook (oude) olie.
Als die zich nu weer vermengd met de nieuwe olie lijkt het al gauw weer donker.
En koppelingsslip bij het wegrijden is normaal.
Daarom wordt geadviseerd: Weinig gas geven bij wegrijden...en meetrappen tot de koppeling volledig aangrijpt, bij +/- 14 km/h.
Laatst gewijzigd door spartarie op 29-09-2019 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Hebben we een nieuwe paus?

Bericht door Spartapappa »

Nee ik beken schuld ! Ik heb dat niet schoongemaakt.
Zou dat ook kunnen verklaren dat er daarom meer olie inzat?
Oude restjes olie die dan loskomen o.i.d ?

Maar hoe kan de koppeling dan slippen ?
Ik bed hem wel wat vetter gesmeerd i.v.m het inrijden...
Te vet gesmeerd???

Overigens gij loopt zonder wind 30 km/u nu met de onbegrensde cdi.
Dus dat lijkt me wel goed....

Hoeveel olie gaat er precies in trouwens?
Er zit nu kroonolie in 75/90
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Hebben we een nieuwe paus?

Bericht door spartarie »

En koppelingsslip bij het wegrijden is normaal.
Daarom wordt geadviseerd: Weinig gas geven bij wegrijden...en meetrappen tot de koppeling volledig aangrijpt, bij +/- 14 km/h.
Tenzij de koppeling versleten is natuurlijk, maar die heeft u kunnen zien toch?
Normaal gaat er 90 cc olie in een ��ntrapsblokje.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Hebben we een nieuwe paus?

Bericht door Spartapappa »

Ja de koppeling heb ik bekeken, deze was netjes en niet versleten.
90ml ok� dan zit er teveel in nu.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Hebben we een nieuwe paus?

Bericht door Spartapappa »

Even een vraag, hoe merk je of wat zijn de kenmerken van een verstopte carter ontluchting?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Hebben we een nieuwe paus?

Bericht door Vrotkees »

Als de carterontluchting verstopt zit is dat omdat die vol met vloeibare pakking, troep of een gietbraam (productiefout) zit.
Het kanaal van de ontluchting moet helemaal open zijn
Vloeibare pakking moet je haardun aanbrengen op de pasvlakken van de carterdelen.
Ik heb blokjes gezien die leken wel dichtgepurt zoveel vloeibare pakking zat ertussen :shock:
Ook blokjes die een gietbraam in het kanaal hadden en door deze weg te frezen met een dremeltje waren deze ook weer open.

De overdruk in het blokje zoekt de weg van de minste weerstand en meestal (80%) gooit ie de olie via de vuldop eruit als de carter ontluchting dicht zit.
De olie kan ook via de grote naafkeering of koppelinkeerring naar buiten geperst worden (15%)
Ook is het mogelijk (5%) dat ie de olie langs de O ring aan de aandrijfas aan de linkse kant van het blokje naar buiten word geperst.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Hebben we een nieuwe paus?

Bericht door Spartapappa »

Maar het rijden/draaien van het motortje word niet be�nvloed?

Ik denk trouwens dat het bij mij niet speelt.
Ik heb geen overtollige pakking gebruikt, en het kanaal was open...
Maar was gewoon nieuwsgierig..
Hij rijdt gewoon 29/30 en verder goed, olie stand blijft ook goed nu.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten