Raad de storing 3
Re: Raad de storing 3
Vandaag de tap ontvangen dus gelijk aan de slag.
Dat is goed gelukt, wel moest ik bij nader inzien mijn helicoils ietsje inkorten.
Uit ervaring weet ik dat bij het lostikken van het "indraaihaakje" het van belang is dat de onderste draadgang goed draagt.
En mijn helicoils waren n�t te lang...
Inkorten gaat door met een zijkniptangetje ��n of meer windingen van de helicoil af te knippen, van de bovenkant dan.
Zo gezegd zo gedaan, carb.weer in elkaar geschroefd, even testen met een doorzichtig slangetje, chokehevel lichten en slangetje vullen met wasbenzine en....
membraan sluit niet af..
Paar keer uit elkaar gehaald, kan niks ontdekken, weer proberen, nog niet goed...
Heb wegens tijdgebrek maar een andere "slangpilaarplaat" + membraan gemonteerd en die doen het wel goed.
Wat er nou aan de hand was...(nog) geen idee..
Zet ik een slangetje op die pilaarplaat + membraan en druk ik met mijn vinger de drukstift in sluit ie w�l..
Ik zou zowat zeggen: Raad de storing...4
Dat is goed gelukt, wel moest ik bij nader inzien mijn helicoils ietsje inkorten.
Uit ervaring weet ik dat bij het lostikken van het "indraaihaakje" het van belang is dat de onderste draadgang goed draagt.
En mijn helicoils waren n�t te lang...
Inkorten gaat door met een zijkniptangetje ��n of meer windingen van de helicoil af te knippen, van de bovenkant dan.
Zo gezegd zo gedaan, carb.weer in elkaar geschroefd, even testen met een doorzichtig slangetje, chokehevel lichten en slangetje vullen met wasbenzine en....
membraan sluit niet af..
Paar keer uit elkaar gehaald, kan niks ontdekken, weer proberen, nog niet goed...
Heb wegens tijdgebrek maar een andere "slangpilaarplaat" + membraan gemonteerd en die doen het wel goed.
Wat er nou aan de hand was...(nog) geen idee..
Zet ik een slangetje op die pilaarplaat + membraan en druk ik met mijn vinger de drukstift in sluit ie w�l..
Ik zou zowat zeggen: Raad de storing...4
Re: Raad de storing 3
OK....storing 3.2
Helem��l goed was pilaarplaat nr.2 + membraan ook niet....
Weliswaar sloot het membraan goed, en ook de vlotter, maar bij het verder vullen met wasbenzine...lekkage tussen
pilaarplaat en bovendeksel, terwijl de drie schroeven toch echt wel aangedraaid waren.
Opeens een idee: Wasbenzine er uit en nu gevuld met echte benzine, en ziedaar, binnen een paar minuten stopte het lekken.
Ik heb het eerste membraan er eens bij gepakt en gemeten (zonder te drukken in het rubber,dus met een gevoelig handje ):
Toen het membraan een dagje in een potje met benzine gelegd en weer gemeten.
En ziedaar, is ie 0,35 mm gegroeid.
Nu hij wat langer is zal hij ook ��rder afsluiten als de stift door de chokeschuif omhoog gedrukt wordt, ik vermoed
dat hij eerst gewoon te kort gekrompen was.
Ook het "flensje" oftewel het deel van het membraan wat tussen de twee delen ingeklemd wordt gemeten.
Vooraf : 1,91 mm, geen foto u moet me op mijn woord geloven.
Na het benzine bad:
Ook zowat 0,2 mm gegroeid.
Wie zei ook alweer: pakkingen van te voren in benzine leggen?
Dat was Ko, en gelijk had ie!
Helem��l goed was pilaarplaat nr.2 + membraan ook niet....
Weliswaar sloot het membraan goed, en ook de vlotter, maar bij het verder vullen met wasbenzine...lekkage tussen
pilaarplaat en bovendeksel, terwijl de drie schroeven toch echt wel aangedraaid waren.
Opeens een idee: Wasbenzine er uit en nu gevuld met echte benzine, en ziedaar, binnen een paar minuten stopte het lekken.
Ik heb het eerste membraan er eens bij gepakt en gemeten (zonder te drukken in het rubber,dus met een gevoelig handje ):
Toen het membraan een dagje in een potje met benzine gelegd en weer gemeten.
En ziedaar, is ie 0,35 mm gegroeid.
Nu hij wat langer is zal hij ook ��rder afsluiten als de stift door de chokeschuif omhoog gedrukt wordt, ik vermoed
dat hij eerst gewoon te kort gekrompen was.
Ook het "flensje" oftewel het deel van het membraan wat tussen de twee delen ingeklemd wordt gemeten.
Vooraf : 1,91 mm, geen foto u moet me op mijn woord geloven.
Na het benzine bad:
Ook zowat 0,2 mm gegroeid.
Wie zei ook alweer: pakkingen van te voren in benzine leggen?
Dat was Ko, en gelijk had ie!
Re: Raad de storing 3
De kleinste dingen kunnen echt voor wazige storingen zorgen.
Zeker bij een Spartamet die al zeer gevoelig is door de kleine motorinhoud en on-afgeveerde motor.
Het uitzetten van rubber zorgt ook voor de juiste afdichting van de keerringen in de mengkamer.
Dit is nou ook de reden waarom je geen benzine met alcohol wilt hebben.
Zeker bij een Spartamet die al zeer gevoelig is door de kleine motorinhoud en on-afgeveerde motor.
Het uitzetten van rubber zorgt ook voor de juiste afdichting van de keerringen in de mengkamer.
Dit is nou ook de reden waarom je geen benzine met alcohol wilt hebben.
Re: Raad de storing 3
Neem ik nu datzelfde blokje , met dezelfde carburateur, weer in gebruik.
Een maand of tien stilgestaan, carburateur destijds afgetapt, liep perfect, geen lekkages of i.d. meer.
Maar nu....ik bouw hem in....drie keer trekken en lopen...maar ik zie gelijk benzine omhoogkomen tussen deksel en pilaarplaat.
Ergo: wederom is, door benzinegebrek, het "flensje", dat wil zeggen het deel van het membraan dat tussen pilaarplaat
en deksel ingeklemd wordt,weer zo gekrompen dat het niet meer afdicht.
Wijs geworden door al het bovenstaande heb ik de benzinekraan dicht gedraaid en hem een paar uur zo laten staan...
En ziedaar het lekken is gestopt en alles doet het weer als vanouds.
Blijkbaar is door de benzine al het rubber weer dusdanig uitgezet dat het weer afdicht,
Heerlijk...als storingen vanzelf oplossen.
Een maand of tien stilgestaan, carburateur destijds afgetapt, liep perfect, geen lekkages of i.d. meer.
Maar nu....ik bouw hem in....drie keer trekken en lopen...maar ik zie gelijk benzine omhoogkomen tussen deksel en pilaarplaat.
Ergo: wederom is, door benzinegebrek, het "flensje", dat wil zeggen het deel van het membraan dat tussen pilaarplaat
en deksel ingeklemd wordt,weer zo gekrompen dat het niet meer afdicht.
Wijs geworden door al het bovenstaande heb ik de benzinekraan dicht gedraaid en hem een paar uur zo laten staan...
En ziedaar het lekken is gestopt en alles doet het weer als vanouds.
Blijkbaar is door de benzine al het rubber weer dusdanig uitgezet dat het weer afdicht,
Heerlijk...als storingen vanzelf oplossen.
Re: Raad de storing 3
Hoe herkenbaar.
je merkt iets, weet meteen wat het is en het is zo opgelost
Al die jaren gezoek naar de oorzaak van een storing levert nu wat op
je merkt iets, weet meteen wat het is en het is zo opgelost
Al die jaren gezoek naar de oorzaak van een storing levert nu wat op
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten