Paul kon het weer niet laten. Als grote berceau (mix-frame) fan kun je een exemplaar gewoon niet laten staan voor zo weinig geld.
De marktplaats afbeeldingen vertelden me veel goeds. Berceau frame als luxe uitvoering (te zien aan de verchroomde spatborden) Blokje zonder decompresseur en m�t vierkante uitlaat, z�nder vierkantje! Misschien een 099? Het type blok was niet af te lezen helaas. Wel even wat kapjes verwijderd om te controleren of er sowieso wat bruikbare onderdelen op zaten. Origineel luchtfilter, originele rode CDI en een prima spoel zonder roest!
Voor wie er in ge�nteresseerd is, op de achtergrond staat een ander project, een jawa type 21!
Wat was er minder goed? Roestplekken op het frame en wat vergroening. Laatste jaren buiten gestaan dus .. Ook de trekstarter gaf niks mee. Volgens de vorige eigenaar is hij "lopend" weg gezet. Voor het geld was het het risico waard.
Eenmaal gedemonteerd kun je iets gemakkelijker poetswerk verrichten.
Een 199 zonder vierkantje uit 1986, een eerdere 199 dus! Mijn nieuwsgierigheid liet het niet toe om het interne gedeelte pas te zien na complete demontage. Eraf dus met die uitlaat!
Zo zien we duidelijk dat de vorige eigenaar hem inderdaad zelf lopend heeft weg gezet, met zon groef in de zuiger gaat het blok zelf nergens heen. Teleurstelling! Niet zo netjes van de vorige eigenaar om dit niet te melden. Het lijkt me dat je dit gemerkt moet hebben?
Met maar weinig moed en geduld om door te gaan met het splitsen van dit blok om de rest van de schade te zien zien we na het demonteren van de carburateur al iets wat liefhebbers van de (oer) Sparta nog ergere rillingen geven. Achter de carburateur schuilt iets wat niemand in zijn blok wil hebben.
Juist, roest ..
Gelukkig is het orginele vliegwiel wel in uitstekende staat.
Voor de oplettende foto kijker, ja er zat nog leven in het blok! Een pissebed!
Niet aangelopen en ondanks wat corrosie zeker niet ingevreten. Magneetjes steken niet uit en zijn ook niet aangetast door de roest die we eerder wel in het blok zagen. Oude motoplat vliegwielen die niet veel gelopen hebben mogen gerust in mijn kast liggen!
Na het verwijderen van het vliegwiel een oude uitlaat eronder en in de werkbank. Direct maar even een plaatje maken met iets meer licht.
Treurig, maar ik heb erger gezien! Na heel wat getrek de zuiger los gekregen (muurvast!) Zonder eerst naar de zuiger te kijken eerst gekeken of er nog een 2e leven in dit carter kan zitten, het is tenslotte de originele motor.
Juist, voor mij niet meer bruikbaar.
Een speciale krukas voor stationaire motoren! Deze motor heeft dus duidelijk onjuiste of geen smering gehad. En dan valt me na het bestuderen van het koppelingshuis ook nog iets anders op ...
Verdomme jongens, laat die vierkante uitlaten met rust! Ik heb al zoveel moeite met het vinden van vierkante uitlaten :(
Afijn, al met al is het geen complete teleurstelling. Ergens wist ik dat ik dit kon verwachten. Wat heb ik behalve een onbruikbare carter, zuiger, krukas, koppeling en koppelingshuis dan wel?
- De andere kant van het koppelingshuis, de kant na de keerring. Dankzij (spart)Arie weet ik nu goed hoe ik van een ��ntraps koppelingshuis een drietraps koppelingshuis kan maken.
Even een linkje als reminder voor personen die dit ook tegenkomen:
https://spartamet.forum2go.nl/koppeling ... t4547.html
Een nog goede 3traps aandrijfas
Uiteraard een goed (handstart) vliegwiel.
Een Bing carburateur welke nog prima te reviseren is
Origineel luchtfilter
Prima bruikbare CDI en spoel
099�r membraam
Origineel 099/199 olievuldopje (heb deze nog nooit stuk zien gaan!)
Handstarterkap voor een 099/199 zonder al te veel beschadigingen en de 2 achterkapjes die vrijwel schadevrij zijn! Hier zijn bij het luchtfilter geen gaten geboord of flapjes afgebogen!
Een achterwiel zonder gekke beschadigingen[/list:u]
En uiteraard het frame met de verchroomde spatborden zelf! Framenr is 115*** wat inhoud dat zijn geboortejaar eind 1986 (gezien het blokje) begin 1987 (gezien het frame) zal zijn geweest. Met dit frame gaat wellicht nog een keer een leuk projectje komen.
En als laatste en ook als vraag aan jullie. Deze met is destijds uitgevoerd met een originele Sachs kilometerteller! Wat kunnen jullie mij hierover vertellen aangezien dit de eerste is die ik tegenkom! :)
Paul