Alweer een berceau

Plaats hier fotos van versleten onderdelen, onderdelen die na jarenlange trouwe dienst een ereplekje verdienen of gewoon opmerkelijke versleten onderdelen
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Alweer een berceau

Bericht door Spartapappa »

Ik heb een plaatje gevonden van een nederlands frame het is me nu duidelijk...
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Alweer een berceau

Bericht door Vrotkees »

die rooie en witte zijn beide door Hercules in Duitsland geproduceerde frames.
de bovenbuizen gaan ja NIET rechtstreeks naar de achterspats (bevestiging achterwiel)
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Alweer een berceau

Bericht door Spartapappa »

Nu heb ik me er eens in verdiept vrot.
Maar kan het juist niet precies andersom zijn ?
Op duitse site,s kom ik juist alleen het type frame tegen waar de buizen rechtsreeks naar de bevestigingbout van het achterwiel lopen.
En hier in nederland juist het type waar de buizen naar het gedeelte waar idd het achterspartbord aan bevestigd zit
Ik heb beide type,s frame nu gezien, en weet nu wat je bedoelt.

Dus in duitsland kom ik alleen nederlandse frame,s tegen.
En in nederland duitse frame,s.....mis ik soms iets😱
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Alweer een berceau

Bericht door Vrotkees »

even rustig ademhalen je mist niks je zegt hetzelfde.

In Nederland is de Spartamet eerder in de verkoop gegaan als in Duitsland.
Door de hoge vraag in Nederland heeft met 26" Hercules Berceaux frames ingekocht.
Dat type frame is tot 2000 heel populair geweest bij tour/sport Fietsen. en maakt nu weer een comeback (stijver als damesframe, makkelijker als herenframe)
Dat is ook de reden waarom men zo een frame als Spartamet aanbood. De meeste klanten in Nederland kozen echter voor het ergonomisch makkelijkere dames frame.

In 1987 is de verkoop in Duitsland begonnen en door de hoge vraag naar typisch Duitse Frames kon Hercules het Berceaux frame niet meer bouwen voor Sparta.
Sparta had de productie al opgevoerd en complete Spartamets werden aan Hercules uitgeleverd voor de verkoop in Duitsland.
Hercules heeft andere frame modellen voornamelijk herenframes, MTB en dames met deraillieur aan Sparta geleverd voor de verkoop in Nederland.

Daarom zie je het Nederlandse Berceaux frame vooral in Duitsland en het Duitse frame voornamelijk in Nederland.
Hercules heeft veel langer de Berceaux Spartamet verkocht in Duitsland dan Sparta in Nederland.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Alweer een berceau

Bericht door Spartapappa »

Kom je er even niet uit, vraag het vrot !!!😁
Bedankt voor het antwoord....
Welk type frame is de zwarte van jou ? Hezelfde als de witte en rode ?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Alweer een berceau

Bericht door Vrotkees »

Ja ik heb ook het Duitse frame net zoals de witte en rode van jou.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Alweer een berceau

Bericht door Spartapappa »

Dat maakt onze hobby zo leuk vind ik.
Elke keer leer ik weer wat nieuws !
En ze zijn moeilijk goed aan het rijden/lopen te krijgen, het kleinste dingetje en hij loopt slecht, of helemaal niet.

Ik heb vroeger een aantal puch maxi,s gehad, dat was veel simpeler om goed te laten rijden. (alleen benzine er in reed altijd!)

Laats had ik met mijn dlx nog iets.
Ander blokje eronder een 499. Alle keeringen vernieuwd, en nieuwe olie 80/90 api gl 5 er in en goed op nivo gezet.Verder was alles oke, dus niks vervangen.

Ik proefrijden, motortje loopt goed.
Een week later, ik moest benzine halen voor mijn metjes.
Dus ik pak de dlx(inmiddels omgebouwd naar handstart) en hij loopt goed.
Rij ik naar de pomp ik schat zo,,n 2 kilometer en kijk onder de met. Verse transmissie olie !!!!
Ik zet de met uit en tank 5 liter in mijn jerrycan.

Ik rij naar huis, en thuis maar ik alles goed olievrij (vooral uitlaat)
Ik kijk even later en alles is nog droog.
Olie gecheckt en ik kon het nog zien....

Tja de boodschap die nog gedaan moest worden toch maar met het metje gedaan.
Onder weg na 3 km gestopt geen lekkage, toen na 2 km gekeken geen lekkage.
Toen de 5 kilometer naar huis, geen lekage.
Even de met totaal laten afkoelen, en gekeken.
Olie stond keurig net boven het plateau !!

Schiet mij maar lek !!!!!😃
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Alweer een berceau

Bericht door Vrotkees »

Als je een Spartamet begrijpt en goed kunt repareren kun je aan alles sleutelen.
Een metje lijkt te gevaarlijk simpel.
Bij andere brommers ga je automatisch je eerst inlezen om geen verkeerde dingen te doen.
Dingen zoals linkse rechtste draad en exploded vieuws om inzicht te krijgen in het innerlijk.

wat het "lekken" betreft zonder defecte keerringen/pakkingen kunnen naar mijn ervaring 4 dingen zijn.
Vergeet niet een klein beetje olie lijkt meteen een groot lek.
- 2takt mengsel zweet altijd een beetje tussen de pakkingsvlakken, de benzine verdampt en de olie blijft achter op de uitlaat en in het luchtfilterhuis.
- Veel te vet gesmeerd 2takt mengsel en de uitlaat en achterwiel zit onder de olie.
- Als je vet gebruikt om de pakking van het inlaatmembraan in te smeren voor betere een betere afdichting kan deze olie ook eruit lekken als de motor warm word.
- Er kan olie via de ontluchting boven in het blok naar buiten komen. Vaak is dat als je metje omgevallen is dan komt namelijk de olie in het ontluchtingskanaal.

Ik heb 1 keer een groter lek gehad bij een metje, er bleek achteraf een haarscheurtje in de karterdelen te zitten.
Nou kan je zeggen hele achterwiel zat onder de verse versnellingsbak olie. :?
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Alweer een berceau

Bericht door Spartapappa »

Ik heb een hoop brommers in mijn leven gehad.
En ik sleutelde er graag aan.
Altijd pasklare oplossingen, een komplete cilinderkit erop en gaan !
Maar zo leuk als ik het nu vind,vond ik het nog nooit !!!
Geen pasklare oplossingen niet even naar de winkel en zo maar alles nieuw kopen.

Nee, nadenken.....
Oplossingen verzinnen, graaien in diverse bakken met onderdelen van gesloopte blokjes.
En dan......alles wat je pakt goed bestuderen op slijtage sporen.
En de beste onderdelen appart leggen.
Tot.....je de grote puzzel in elkaar kunt zetten.

En dan, het grote moment......je trekt aan het touwtje....en het leeft !
Dat vind ik het leukste aan onze hobby.

Nu heb ik weer een pas aangeschaft 199/099 blokje in elkaar gezet met alleen maar gebruikte onderdelen.
Alles is gebruikt, maar zeer goed en aandachtig bekeken.
Alleen de keeringen zijn nieuw.

Het blokje is een 199 met 099 achterkant.(zonder vierkante op cilinder)
Gekocht in een zak helemaal uit elkaar.
Het grote aandrijfas tandwiel was er niet bij, en alle naaldlagers waren ook foetsie.
Ook bleek de krukas verrot te zijn, bigend had speling, krukas lagers totaal verrot, schroefdraad vliegwiel verrot, koppelings seebel ingevreten door roest, koppelingsegmenten waren ook niet best meer.

Wel twee gave carters, schoefdraad oke, cilinderwand keurig, en geen stukken van het carter afgebroken o.i.d
Ook zat er aan de verotte krukas een in totaal nieuwstaat verkerende mahle c zuiger + veer.
Ook zat er een perfekt vierkant uitlaatje bij zonder schade o.i.d.

Ook zat er een motoplat vliegwiel met spoel en cdi bij.
Een trekstartkap de korte uivoering heb ik nog liggen.
Alleen een membraam plaat (korte uitvoering) moet ik nog zien te scoren.
Wel hoop ik dat dit vliegwiel in orde is (nog niet getest)
Wat ik hoor dat de motoplat slechter is dan de pvl vliegwielen.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Alweer een berceau

Bericht door Vrotkees »

Ja het zoeken naar eerst de storing daarna de oplossing maakt een metje zeer bijzonder.
Het is eigenlijk een brede hobby i.p.v. zomaar een vervoermiddel.

De ene maakt zijn metjes volledig Custom met speciale laklagen en eigen gemaakte spatborden en tanks.
De ander zoekt uit hoe ie een metje zo betrouwbaar mogelijk kan maken.
Weer een ander probeert alles zelf te repareren zelfs de meest versleten onderdelen

klopt er is een partij motoplat vliegwielen geweest dat slecht was.
Maar ondanks dat zijn er nog steeds motoplat vliegwielen van meer als 30 jaar oud die nog steeds goed zijn.

Die motoplat vliegwielen zijn vooral geschikt voor een oermetje waar je in de zomer af en toe mee rijd.
Voor dagelijks gebruik kun je beter PVL gebruiken
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten