Achterwiel demonteren/monteren, wat is het handigst ?
Achterwiel demonteren/monteren, wat is het handigst ?
Gisteren heb ik een nieuwe binnenband gemonteerd.
Als ik het achterwiel verwijder doe ik dat altijd met de Sax hangend in de fietstakel.
Nu met het ouder worden wordt het best zwaar en moest ik mijn vrouw even vragen te assisteren.
Maar ik voorzie dat dit best pijnlijke situaties kan opleveren. Trouwens wel een goede oefening om onder alle omstandigheden aardig voor elkaar te blijven.
Je moet namelijk 4 dingen tegelijkertijd in de gaten houden, beide astappen, ketting en de reactiestang van de uitlaat.
Is het wellicht handiger om de fiets op zijn kop te zetten zodat ik het wiel er gemakkelijker in kan laten zakken.
Ik hoor het graag van jullie.
Als ik het achterwiel verwijder doe ik dat altijd met de Sax hangend in de fietstakel.
Nu met het ouder worden wordt het best zwaar en moest ik mijn vrouw even vragen te assisteren.
Maar ik voorzie dat dit best pijnlijke situaties kan opleveren. Trouwens wel een goede oefening om onder alle omstandigheden aardig voor elkaar te blijven.
Je moet namelijk 4 dingen tegelijkertijd in de gaten houden, beide astappen, ketting en de reactiestang van de uitlaat.
Is het wellicht handiger om de fiets op zijn kop te zetten zodat ik het wiel er gemakkelijker in kan laten zakken.
Ik hoor het graag van jullie.
Re: Achterwiel demonteren/monteren, wat is het handigst ?
Fiets op zijn kop zetten zou ik niet doen, olie kan dan uit het blokje druppen via ontluchtingskanaal en benzine uit de tank..
Bovendien zit je met de ketting te hannesen en....als het eindelijk zit moet ie ook weer rechtop gezet worden.
Ik heb er dit voor (als ik eens last van mijn rug heb):
Zo zet je het wiel vast en kan je het frame er makkelijk van af tillen, dat is verbazend licht als het achterwiel er niet meer in zit.
Ik heb hem van aluminium maar je kan hem net zo goed van hout maken.
Ben ik er mee klaar dan doet het in de schuur weer dienst als legplankje.
Maar ook de methode van Vrotkees werkt goed:
Heb je een workmate bij de hand zet je die op z'n zijkant.
Nu kan je het voorwiel in de workmate vastzetten en heb je twee handen vrij om, nadat je kabels, uitlaat en asmoeren los gemaakt hebt,
het frame achter op te tillen en het achterwiel + motor naar achter te trekken.
Bovendien zit je met de ketting te hannesen en....als het eindelijk zit moet ie ook weer rechtop gezet worden.
Ik heb er dit voor (als ik eens last van mijn rug heb):
Zo zet je het wiel vast en kan je het frame er makkelijk van af tillen, dat is verbazend licht als het achterwiel er niet meer in zit.
Ik heb hem van aluminium maar je kan hem net zo goed van hout maken.
Ben ik er mee klaar dan doet het in de schuur weer dienst als legplankje.
Maar ook de methode van Vrotkees werkt goed:
Heb je een workmate bij de hand zet je die op z'n zijkant.
Nu kan je het voorwiel in de workmate vastzetten en heb je twee handen vrij om, nadat je kabels, uitlaat en asmoeren los gemaakt hebt,
het frame achter op te tillen en het achterwiel + motor naar achter te trekken.
Re: Achterwiel demonteren/monteren, wat is het handigst ?
er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
De workmate (WM825, WM 626 heeft zelfde 740 mm breedte) en Ikea krukje (bekvam) methode gebruik ik als ik ergens in het veld een metje moet repareren of band vervangen.
Ik zet de workmate op de kleine rubbers (grote poten ingeklapt) en span het voorwiel in de workmate. Die 740 mm maat is ideaal voor de wielen van een metje.
De standaard klap ik uit en zet die op de Ikea kruk (bekvam).
Het achterwiel is nu helemaal vrij voor werk aan uitlaat en wiel.
Uiteraard als er een zijstandaard onderzit werkt het krukje niet.
95% van de gevallen werkt dit goed..
In mijn vrothok heb ik een fietstakel hangen.
Eerst takel ik mijn metje op tot hoogte om de kettingkast, bedieningskabels, benzineslang en reactie arm los te maken.
Ik laat dan het metje zakken tot net boven de grond.
Ik draai de dopmoeren los en schuif het achterwiel eruit
De ketting kun je dan van het tandwiel afnemen.
Nu trek je de takel een beetje omhoog net totdat het achterwiel het ringslot voorbij is.
De voorkant is zwaarder dus je metje duikt voorover
Je kunt nu het metje achter optillen met 1 hand en met de andere hand het wiel eruit halen.
Ook heb ik gezien en het werkt ook goed dat je het metje hoog houd en een kruk onder het achterwiel zet.
Je doet dan het zelfde als wat ik doe maar op kruk hoogte.
Heb nu al 2 keer dat touw vervangen in die fietstakel dus gebruikt word ie
Een elektrische takel die ook geschikt is voor een bromfiets zou voor ons ook geschikt zijn.
We worden allemaal ouder en dan kunnen we de hoogte voor ons gemak doen.
Zo een montage hulp beugel van Spartarie makat het helemaal af
De workmate (WM825, WM 626 heeft zelfde 740 mm breedte) en Ikea krukje (bekvam) methode gebruik ik als ik ergens in het veld een metje moet repareren of band vervangen.
Ik zet de workmate op de kleine rubbers (grote poten ingeklapt) en span het voorwiel in de workmate. Die 740 mm maat is ideaal voor de wielen van een metje.
De standaard klap ik uit en zet die op de Ikea kruk (bekvam).
Het achterwiel is nu helemaal vrij voor werk aan uitlaat en wiel.
Uiteraard als er een zijstandaard onderzit werkt het krukje niet.
95% van de gevallen werkt dit goed..
In mijn vrothok heb ik een fietstakel hangen.
Eerst takel ik mijn metje op tot hoogte om de kettingkast, bedieningskabels, benzineslang en reactie arm los te maken.
Ik laat dan het metje zakken tot net boven de grond.
Ik draai de dopmoeren los en schuif het achterwiel eruit
De ketting kun je dan van het tandwiel afnemen.
Nu trek je de takel een beetje omhoog net totdat het achterwiel het ringslot voorbij is.
De voorkant is zwaarder dus je metje duikt voorover
Je kunt nu het metje achter optillen met 1 hand en met de andere hand het wiel eruit halen.
Ook heb ik gezien en het werkt ook goed dat je het metje hoog houd en een kruk onder het achterwiel zet.
Je doet dan het zelfde als wat ik doe maar op kruk hoogte.
Heb nu al 2 keer dat touw vervangen in die fietstakel dus gebruikt word ie
Een elektrische takel die ook geschikt is voor een bromfiets zou voor ons ook geschikt zijn.
We worden allemaal ouder en dan kunnen we de hoogte voor ons gemak doen.
Zo een montage hulp beugel van Spartarie makat het helemaal af
Re: Achterwiel demonteren/monteren, wat is het handigst ?
Bedankt mannen voor de nuttige reacties.
Ik heb er nu goede ideeen bij.
Behalve de fietstakel bezit ik ook een Workmate WM536. Moet nu gemakkelijker en veiliger gaan.
Hartelijke groet.
Ik heb er nu goede ideeen bij.
Behalve de fietstakel bezit ik ook een Workmate WM536. Moet nu gemakkelijker en veiliger gaan.
Hartelijke groet.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten