Brommer loopt slechter als 'ie warm is

Technische vragen
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Brommer loopt slechter als 'ie warm is

Bericht door Vrotkees »

Het leuke is dat die brommer ook bij een liefhebber gekomen is.
Ze vreten maar een paar kruimels brood per jaar alleen ze vragen wel aandacht :D
En je word ook nooit dommer van het sleutelen aan een ander merk type 2 wieler.

En zo een hoog aaibaarheidsfactor brommertje blijft ook geliefd bij het publiek als je rond tuft.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Lindetjuh
Berichten: 77
Lid geworden op: 29-11-2018 16:07

Re: Brommer loopt slechter als 'ie warm is

Bericht door Lindetjuh »

Je hebt helemaal gelijk over die aaibaarheidsfactor! Ik gebruik hem als dagelijks vervoer van hot naar her, en elke keer als ik er weer bij terug kom staat er wel iemand te koekeloeren.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Brommer loopt slechter als 'ie warm is

Bericht door Spartapappa »

En als je als voorbeeld een puch mv 50 of maxi neemt.
Die krengen waren super betrouwbaar !
Een keer heeft mijn puch maxi mij laten lopen, tja......als het baasje vergeet te tanken houd het op.
Trouwens die maxi is nu super gewild, veel jeugd rijdt er op.
Alleen vind ik het zo jammer om te zien dat ze zo verkracht worden. Met zo,n middenbuis die ze tussen balhoofd en zadel steun lassen.
Maarja vroeger werden die mv 50 achterspartborden ook afgezaagd.
En de Honda c50 kreeg een super breedstuur + afgezaagde achterkont. (ook jammer)
Maar betrouwbaar was het spul in die tijd wel !
En als mooie bijkomstigheid......je kon alles zelf doen.
Nu ben je al een uur verder om alle plastickappen van je scoot te slopen.
En als het beestje injectie heeft, ben al helemaal snel uitgesleuteld !
Nee geef mij maar vroeger, toen je nog kuilen in de weg had i.p.v drempels😂😂
Lindetjuh
Berichten: 77
Lid geworden op: 29-11-2018 16:07

Re: Brommer loopt slechter als 'ie warm is

Bericht door Lindetjuh »

Er worden er veel verkracht, maar er zijn er natuurlijk ook ontzettend veel van gebouwd. Dat maakt het eigenlijk ook wel weer leuk, om zo'n apparaat uniek te maken. Een beetje zoals wat mensen doen met oude Kevers. Vandaag krijg ik een nieuw setje schokbrekers binnen, de oude hebben het wel een beetje gehad. Ben benieuwd wat een verschil dat maakt, ze zien er in ieder geval totaal anders uit dan de originele.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Brommer loopt slechter als 'ie warm is

Bericht door Vrotkees »

Nieuwe moderne onderdelen en materialen kunnen ook een verbetering zijn.

Wat scooters betref ik ben niet zo een fan van die kleine wielen.
Je gaat er veel makkelijker mee op je bek.
En die scooters met 16"wielen net als een bromfiets zijn groter als een klassieke motorfiets.
Doe mij dan maar een 250cc Sparta victoria 2takt motorfiets of BMW R50 4 takt :D

Ik zie nu duidelijk dat de jeugd hier de Vespa Ciao/ Si en Puch maxi in snor uitvoering gevonden heeft.
Je ziet steeds meer jeugd naast de elektrische fiets op ze naar school en naar de sportvelden rijden.
Leuk is ook te zien dat de jeugd die een technische opleiding doet op oude schakel Zundapps Kreidlers NSU's Puch's en Honda's MB/MT rijd.

De Tomos die word nog steeds het meeste door volwassenen gebruikt en vooral in steden zoals den Bosch en Eindhoven struikel je er zowat over.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Brommer loopt slechter als 'ie warm is

Bericht door spartarie »

Spartapappa schreef: 30-05-2020 07:59
En als mooie bijkomstigheid......je kon alles zelf doen.
Nu ben je al een uur verder om alle plastickappen van je scoot te slopen.
En als het beestje injectie heeft, ben al helemaal snel uitgesleuteld !
Nee geef mij maar vroeger, toen je nog kuilen in de weg had i.p.v drempels😂😂
In ons tweewielerpark bevindt zich ook een Piaggio Zip scooter.
Best wel een handig dingetje en het blokje loopt goed.
Maar onderhoud....ik ben laatst welgeteld een UUR bezig geweest om een nieuwe bougie te monteren, normaal gesproken doe je dat in
een minuut.
Zooooo slecht bereikbaar...
Plastic kappen demonteren...dat zal wel met allerlei plugjes vastzitten die na verloop van tijd uitharden en alleen maar door af te breken
los willen komen, ik begin er niet aan.
Voordat je een probleem opgelost hebt heb je er tien problemen bij.. :roll:
Totaal off topic natuurlijk... :oops:
Lindetjuh
Berichten: 77
Lid geworden op: 29-11-2018 16:07

Re: Brommer loopt slechter als 'ie warm is

Bericht door Lindetjuh »

Scooters ben ik zelf ook geen fan van, die kleine wieltjes kunnen je snel in een gat lopen. Wat ik echter het grootste rotpunt vind aan al die nieuwe (snor-)scooters is dat die dingen GIGANTISCH zijn! Even een willekeurig scootertje opgezocht, afmetingen LxB: 189cm x 87cm. Nu is meestal de lengte vergelijkbaar met een ouderwetse brommer, maar wat zijn ze breed zeg! 87 centimeter in de kont, Mijne is ongeveer 30 achteraan, en net 60 op het breedste punt, namelijk het stuur. Samen met de Met kan mijn Batavus mooi in mijn halletje staan, zo'n groot onding had nooit gepast.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Brommer loopt slechter als 'ie warm is

Bericht door Vrotkees »

De Brommer is na de 2de wereldoorlog ontstaan zodat je een simpel betrouwbaar gemotoriseerd vervoermiddel had waarvoor je geen rijbewijs nodig had.
Ik weet nog als klein kind in de jaren 70 dat veel mannen met een lederen tas met boterhammen op de bagagedrager vastgebonden en een pothelmpje op morgens zeer vroeg naar het werk gingen op hun Kreidler Florett
Ook mijn ouders hadden beide een Peugeot bromfiets voor het werk.
Later hebben ze het rijbewijs gehaald en is er een auto gekomen (Simca 1100) en werd er 1 bromfiets verkocht.

In diverse landen was zo een regeling en was tot 50cc vrijgesteld van een rijbewijs.
Nu is Nederland 1 van de weinige landen waar nog die 50cc klasse bestaat.
In de meesten vallen ze onder de lichte motorfiets categorie 80-125cc en mogen ze ook met een autorijbewijs gereden worden.

De huidige grote scooters op de weg zijn eigenlijk terug gekeurde motorscooters voor onze niche afzetmarkt.
De allereerste bromscooter de Vespa PK50 was al een terug gekeurde PK125 motorscooter.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Brommer loopt slechter als 'ie warm is

Bericht door spartarie »

Vrotkees schreef: 31-05-2020 22:08
Ik weet nog als klein kind in de jaren 70 dat veel mannen met een lederen tas met boterhammen op de bagagedrager vastgebonden en een pothelmpje op morgens zeer vroeg naar het werk gingen op hun Kreidler Florett
Huh, jaren 70 ????
Zo ga ik nog steeds naar mijn werk!
Weliswaar niet op een Kreidler maar op een Honda.
:D :D :D
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Brommer loopt slechter als 'ie warm is

Bericht door Spartapappa »

Inderdaad zijn de scooters gigantisch !
Ik had zo,n retro chinese scooter met zo,n breedstuur, kreeg het kreng amper de schuur in.
Geef mij maar een metje ! Daar van staan er momenteel drie van in de schuur. En nog kan ik mijn kont keren😁

Wat Arie zegt is waar, je kan slecht bij het motortje van een zip. Alles zit weg gewerkt.(heb er ook aan gesleuteld)
Ik vind het leuk als ik er zo bij kan, zo,n scooter werkt bij mij het zelfde als ontmoedigingsbeleid.
Ik heb een bedrijfswagen waar ik me mee verplaatst.
Anders werd het een puch maxi (als ik verder moest rijden)
Werkte ik dichtbij, dan de spartamet ! klavertje drie.😀
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten