Nukkige TK

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
Pastamet
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-06-2011 16:26

Nukkige TK

Bericht door Pastamet »

Sinds enige tijd heeft mijn TK carburator wat kuren.
Het lijkt of er teveel benzine in de vlotterkamer komt. Het effect is dat de motor niet voluit loopt en gesmoord lijkt te worden.
Wanneer ik de benzinekraan dicht doe loopt de motor (totdat de benzineslang en de vlotterkamer leeg zijn) weer voluit als een zonnetje.

Ik heb de TK al een keer helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt, maar kom geen vreemde dingen tegen.
Iemand een tip waarnaar te kijken?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Nukkige TK

Bericht door Vrotkees »

teveel benzine in de vlotterkamer.
Controleer eerst de hoogte van de beugel waar de vlotter tegen aanduwt.
ook kan de afsluitnaald onder de beugel niet goed meer sluiten door vuil en/of slijtage van de naald.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Ruud
Berichten: 172
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Re: Nukkige TK

Bericht door Ruud »

Vrotkees schreef: 15-06-2020 16:18 teveel benzine in de vlotterkamer.
Controleer eerst de hoogte van de beugel waar de vlotter tegen aanduwt.
ook kan de afsluitnaald onder de beugel niet goed meer sluiten door vuil en/of slijtage van de naald.
Misschien nog een tip voor bijv. vuil.
Afbeelding
Gebruik dit al jaren met de verhouding 7.5 ml op 5,5 liter benzine, de carburateur ziet er van binnen weer als nieuw uit.
Schoonmaken van de carburateur zeldzaamheid nog, FuelFit is echt een aanrader.
MVG Ruud
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Nukkige TK

Bericht door Vrotkees »

en ohja vergeet niet euro98 te mengen ipv euro 95
de alcohol in de E95 geeft rare kwaaltjes en schade aan onze metjes.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Pastamet
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-06-2011 16:26

Re: Nukkige TK

Bericht door Pastamet »

Dank voor de antwoorden.
Allereerst mijn excuses, ik schreef dat het een TK carburator betrof, maar het is een Bing. (Had al wat info opgezocht en deze abusievelijk in het bericht verwisseld).

Alvorens ik begon was mijn conclusie ook dat het benzineniveau in de vlotterkamer te hoog staat en dacht het eenvoudig op te lossen door het beugeltje iets bij te stellen. Zo'n beugeltje zit er echter niet in de Bing, dus die optie ging niet op.
Ik gebruik al jaren fuel fit, dat voorkomt verstopping door vuil buitengewoon goed.
Het probleem is dus niet zo zeer verstopping, er is eerder sprake van incontinentie!
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Nukkige TK

Bericht door Vrotkees »

ok je hebt dus een incontinente Bing die kunnen op verschillende plaatsen lekken en je soms tot wanhoop drijven.
Door schade schande en lidmaatschap van de bond VOOR het vloeken test ik en zoek de lekken als volgt.

Eerst maak ik alles schoon controleer of het passingsvlak het vlotterbakje recht is en vul het met benzine om te kijken of het vlotterbakje lek is.
daarna monteer ik de vlotter en het vlotterbakje weer en plaats een bezineslangetje op het koperen buisje.
Lekt er benzine langs de kurk pakking van het vlotterbakje smeer deze met lagervet in.
Lekt er benzine uit het overloop gaatje van de vlotterkamer dicht de vlotter niet goed af.

Als de onderkant lekvrij is ga je verder met de bovenkant.
Het koperenbuisje mag NIET boven de tussenplaat uitkomen.
De kleine Oring moet schoon zijn en je kunt er een beetje vet aan doen.
De papieren pakking moet heel zijn.
Het benzine membraam mag geen scheurtje of puntjes hebben.
Let op de stift in het midden. soms wil de benzine via het stiftje de carburateur inkomen.
Als het stiftje los zit en er zit een klein gaatje van het vulkaniseren boven op het membraan is dat je lekkage punt.
Pinnetje eruit halen wat Bison tix op het stiftje doen en er weer inzetten probleem opgelost.

Nu bouw je de Bing op tot en met de bovenplaat.
je zet de benzineslang erop en kijkt of ie lekt.
Lekt ie uit de luchtfilter opening is er iets niet goed in het bovenste gedeelte.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Pastamet
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-06-2011 16:26

Re: Nukkige TK

Bericht door Pastamet »

Nou, het is niet zo dat de carburator zelf lekt. Althans dat was me in elk geval niet opgevallen.
Het probleem is dat er teveel benzine in de vlotterkamer komt waardoor de motor teveel benzine krijgt. (Als ik de benzinetoevoer stop dan is het probleem meteen verholpen, alleen is het wat lastig om tijdens het rijden het kraantje steeds open en dicht te doen :lol: ).

Daarom dacht ik zelf ook aan het niet goed afsluiten van de vlotternaald en hoopte dat op te lossen door het wat bijstellen van het beugeltje. Maar die zit dus niet in een Bing.

Ik ga hem morgen weer eens helemaal uit elkaar halen en alle genoemde stappen langslopen. Na de vlotternaald denk ik dan ook aan het membraam als potenti�le verdachte.
In elk geval, we zijn weer even bezig.
Pastamet
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-06-2011 16:26

Re: Nukkige TK

Bericht door Pastamet »

Vandaag eindelijk weer eens tijd om de carburateur uit elkaar te halen.
De lektest met wasbenzine uitgevoerd en een klein lek in het membraan bleek uiteindelijk de boosdoener.

In een doos met onderdelen die ik eens op de kop had getikt had ik nog een tot op het membraan na gestripte carburateur liggen.
Gelukkig bleek deze na het overzetten en testen geheel in orde te zijn.

Lekkage voorbij en buiten is het ook gestopt met regenen dus we kunnen weer rijden!
Laatst gewijzigd door Pastamet op 05-07-2020 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Nukkige TK

Bericht door Spartapappa »

Het zijn de kleine dingen diet hem doen diet hem doen.
Is toch een liedjje ?😀
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Nukkige TK

Bericht door Vrotkees »

zeker een liedje maar die schrijver van dat liedje MOET een metje gehad hebben :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kaleidoscoop en 4 gasten