Carburateur: testen en opsporen lekkage.
Carburateur: testen en opsporen lekkage.
Het komt wel eens voor dat een carburateur ergens lekt, dan loopt je metje niet zo best meer of helemaal niet.
Lastig is het soms te bepalen WAAR het lek zit, benzine is vreselijk dun en kruipt overal doorheen.
Daarom spoor ik een lek op de volgende manier op, en zo test ik ook pas verkregen en gereviseerde carburateurs.
Stap 1 : Verwijder vlotterbak en vlotter, en dicht de benzinetoevoer naar de vlotterbak af met een rubber plugje.
Stap 2 : Licht de chokehevel zover dat het veertje op de steel iets ingedrukt wordt (2) , en ondersteun de chokehevel
zodat hij in deze positie blijft staan. Ik gebruik daar een afgesneden lucifer voor. (1)
Vervolgens wurm je een stukje doorzichtige slang over de benzine aansluiting.
Is het slangetje wat stug dan helpt het om het wat te verwarmen.
Nu neem je een klein spuitje en spuit wasbenzine in het slangetje.
Als je in het slangetje de wasbenzine ziet komen vul je niet meer bij, maar kijk je of het peil constant blijft.(3)
Op deze manier test je of het membraan goed afsluit!
Bij een Bing membraan komt het wel eens voor dat de drukstift van het membraan los zit, daar zal hij dan langs lekken.
En waarom wasbenzine...het is net zo dun als gewone benzine, stinkt niet en als je knoeit maakt het geen lelijke vlekken.
Stap 3: Verwijder nu de ondersteuning van de chokehevel.
Dan loopt de benzine verder de carburateur in, tot het rubber plugje van de eerste foto.
Nu vul je met het spuitje weer wasbenzine bij totdat je het in het slangetje ziet verschijnen.
Weer een tijdje wachten, en weer mag het peil in het slangetje niet zakken!
Zakt het wel dan zit er een scheurtje in het membraan, of het O ringetje tussen deksel en carb.huis dicht niet goed af.
Stap 4: Nu halen we het plugje weg en monteren vlotter/vlotterbak en in geval van TK ook de vlotternaald + hevel.
Wederom vullen met wasbenzine totdat het in het slangetje te zien is en...u raadt het al...weer moet het peil constant blijven.
Lastig is het soms te bepalen WAAR het lek zit, benzine is vreselijk dun en kruipt overal doorheen.
Daarom spoor ik een lek op de volgende manier op, en zo test ik ook pas verkregen en gereviseerde carburateurs.
Stap 1 : Verwijder vlotterbak en vlotter, en dicht de benzinetoevoer naar de vlotterbak af met een rubber plugje.
Stap 2 : Licht de chokehevel zover dat het veertje op de steel iets ingedrukt wordt (2) , en ondersteun de chokehevel
zodat hij in deze positie blijft staan. Ik gebruik daar een afgesneden lucifer voor. (1)
Vervolgens wurm je een stukje doorzichtige slang over de benzine aansluiting.
Is het slangetje wat stug dan helpt het om het wat te verwarmen.
Nu neem je een klein spuitje en spuit wasbenzine in het slangetje.
Als je in het slangetje de wasbenzine ziet komen vul je niet meer bij, maar kijk je of het peil constant blijft.(3)
Op deze manier test je of het membraan goed afsluit!
Bij een Bing membraan komt het wel eens voor dat de drukstift van het membraan los zit, daar zal hij dan langs lekken.
En waarom wasbenzine...het is net zo dun als gewone benzine, stinkt niet en als je knoeit maakt het geen lelijke vlekken.
Stap 3: Verwijder nu de ondersteuning van de chokehevel.
Dan loopt de benzine verder de carburateur in, tot het rubber plugje van de eerste foto.
Nu vul je met het spuitje weer wasbenzine bij totdat je het in het slangetje ziet verschijnen.
Weer een tijdje wachten, en weer mag het peil in het slangetje niet zakken!
Zakt het wel dan zit er een scheurtje in het membraan, of het O ringetje tussen deksel en carb.huis dicht niet goed af.
Stap 4: Nu halen we het plugje weg en monteren vlotter/vlotterbak en in geval van TK ook de vlotternaald + hevel.
Wederom vullen met wasbenzine totdat het in het slangetje te zien is en...u raadt het al...weer moet het peil constant blijven.
Re: Carburateur: testen en opsporen lekkage.
Testen een kleine extra moeite wat je een hoop ellende kan besparen.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Carburateur: testen en opsporen lekkage.
Ik heb er twee op de plank liggen die spontaan begonnen te lekken.
Een derde die ook spontaan begon te lekken heb ik al weer zindelijk gekregen.
De twee die nog luiers om moeten heten Tk en Bing.
Trouwens leuke naam Bing , voor je pas geboren kindje.
Je vrouw zal zich afvragen hoe je op die naam bent gekomen.
Maar alle geheid op een stokje je zoekt je soms rot !
En dan is de test van Arie wel weer de enige juiste.
Een derde die ook spontaan begon te lekken heb ik al weer zindelijk gekregen.
De twee die nog luiers om moeten heten Tk en Bing.
Trouwens leuke naam Bing , voor je pas geboren kindje.
Je vrouw zal zich afvragen hoe je op die naam bent gekomen.
Maar alle geheid op een stokje je zoekt je soms rot !
En dan is de test van Arie wel weer de enige juiste.
Re: Carburateur: testen en opsporen lekkage.
Arie
Misschien heb je ook een manier om het afsluiten van de vlotter te controleren????
Ik heb het vermoeden dat dit afsluiten niet altijd even goed werkt.
Zolang ik volgas rijdt gaat alles prima, als ik halfgas rijdt of even stil gestaan lijkt het of de boel verzuipt, en duurt het weer even voordat alles weer een beetje begint te lopen.
Ik vermoed dat de vlotterbak over loopt.
Wilco
Misschien heb je ook een manier om het afsluiten van de vlotter te controleren????
Ik heb het vermoeden dat dit afsluiten niet altijd even goed werkt.
Zolang ik volgas rijdt gaat alles prima, als ik halfgas rijdt of even stil gestaan lijkt het of de boel verzuipt, en duurt het weer even voordat alles weer een beetje begint te lopen.
Ik vermoed dat de vlotterbak over loopt.
Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Re: Carburateur: testen en opsporen lekkage.
Dat afsluiten testen van de vlotter beschrijf ik in stap 4 van de test.
Als het goed is komt de benzine tot n�t onder de rand van de vlotterbak.
Maar ook een scheurtje in het membraan geeft dezelfde effecten die jij beschrijft!
Daarom de test van begin tot het eind doen.
Als het goed is komt de benzine tot n�t onder de rand van de vlotterbak.
Maar ook een scheurtje in het membraan geeft dezelfde effecten die jij beschrijft!
Daarom de test van begin tot het eind doen.
Re: Carburateur: testen en opsporen lekkage.
Ik had over stap 4 heen gelezen, ga de test binnenkort doen, heb meerdere carb. die hier last van hebben.
Wilco
Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Carburateur: testen en opsporen lekkage.
En het maffe is dat ze het vaak lang goed doen, en dan opeens gaan lekken.
Mijn metje stond laats gewoon in de tuin na een ritje gemaakt te hebben.
En na een uurtje rook ik benzine en zag ik een plasje eronder.
Mijn metje stond laats gewoon in de tuin na een ritje gemaakt te hebben.
En na een uurtje rook ik benzine en zag ik een plasje eronder.
Re: Carburateur: testen en opsporen lekkage.
kan ook zijn dat er een loops metje in de buurt is, ja dan gaan ze hun territorium afbakenen
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Carburateur: testen en opsporen lekkage.
Het barst van de loopse metjes.
Staan allemaal op mp te koop
Staan allemaal op mp te koop
Re: Carburateur: testen en opsporen lekkage.
Of ze zijn niet goed zindelijk gemaakt.
Zolang ze niet de postbode aanvallen hoeven er niet mee naar Martin Gaus
Zolang ze niet de postbode aanvallen hoeven er niet mee naar Martin Gaus
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten