Carburateur: testen en opsporen lekkage.
Re: Carburateur: testen en opsporen lekkage.
Heb de test bij verschillende carb. gedaan, komen goed door stap 1 tot 3 maar bij vier gaat het fout.
De ene loopt binnen +/_ 10 min leeg en de andere doet er wel een half tot een heel uur over.
Moet ik nog rekening houden met verdamping van de wasbenzine?
Wat kan ik doen om de vlotter afdichting weer te laten werken?
Bij ��n van de vlotters was de punt van de naald krom na een een groot gat in de weg, en ik heb hem geprobeerd om weer gangbaar te maken door de top met wetsteentje weer puntig te maken, dit is degene die het snelste leeg loopt, reparatie is niet gelukt.
Wilco
De ene loopt binnen +/_ 10 min leeg en de andere doet er wel een half tot een heel uur over.
Moet ik nog rekening houden met verdamping van de wasbenzine?
Wat kan ik doen om de vlotter afdichting weer te laten werken?
Bij ��n van de vlotters was de punt van de naald krom na een een groot gat in de weg, en ik heb hem geprobeerd om weer gangbaar te maken door de top met wetsteentje weer puntig te maken, dit is degene die het snelste leeg loopt, reparatie is niet gelukt.
Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Re: Carburateur: testen en opsporen lekkage.
De vlotterafdichting bij een Bing is metaal op metaal en werkt alleen als zowel het "gaatje" in de vlotterzitting
en ook de "punt" van de vlotternaald 100 % rond is.
Met andere woorden : alleen rond op rond dicht af!
Dan hebben we al het probleem dat de vlotter IETSJE speling heeft in de vlotterbak, de doorsnede van de punt
die in de vlotterzitting valt is dan ook ietsje scheef>>>> dus ovaal.
Zo"n vlotternaald die beschadigd is (kromme punt) met een wetsteentje uit het handje weer zuiver rond maken....kansloos!
Een geringe lekkage is niet zo erg, zo lang de motor(ook bij stationair draaien) meer verbruikt dan de vlotter "lekt".
Zet je de motor af dan zorgt het membraan er voor dat er niets meer te lekken is.
Heb je een naar directe invoer omgebouwde bing dan is een benzinekraantje verplicht, hoe dichter het bij de carburateur zit hoe beter!
en ook de "punt" van de vlotternaald 100 % rond is.
Met andere woorden : alleen rond op rond dicht af!
Dan hebben we al het probleem dat de vlotter IETSJE speling heeft in de vlotterbak, de doorsnede van de punt
die in de vlotterzitting valt is dan ook ietsje scheef>>>> dus ovaal.
Zo"n vlotternaald die beschadigd is (kromme punt) met een wetsteentje uit het handje weer zuiver rond maken....kansloos!
Een geringe lekkage is niet zo erg, zo lang de motor(ook bij stationair draaien) meer verbruikt dan de vlotter "lekt".
Zet je de motor af dan zorgt het membraan er voor dat er niets meer te lekken is.
Heb je een naar directe invoer omgebouwde bing dan is een benzinekraantje verplicht, hoe dichter het bij de carburateur zit hoe beter!
Re: Carburateur: testen en opsporen lekkage.
De vlotter en de de vlotterzitting kun je ook nog kunnen polijsten net zo als je met kleppen en klepzittingen doet van een cilinderkop.
Dit kan alleen als je geen schade ziet aan de vlotternaald en toch overstroomd de vlotterkamer.
En ZEER belangrijk is dat je echt recht polijsten doet. anders beschadig je meer dan dat je goed doet!
had een carburateur huis haaks gemonteerd op een kolomboor en toen voorzichtig laag toerental gepolijst met een vlotter (doorlopende vlotternaald)
getest of die niet lekte en daarna onderkant vlotternaald afgeknipt.
Dit kan alleen als je geen schade ziet aan de vlotternaald en toch overstroomd de vlotterkamer.
En ZEER belangrijk is dat je echt recht polijsten doet. anders beschadig je meer dan dat je goed doet!
had een carburateur huis haaks gemonteerd op een kolomboor en toen voorzichtig laag toerental gepolijst met een vlotter (doorlopende vlotternaald)
getest of die niet lekte en daarna onderkant vlotternaald afgeknipt.
Re: Carburateur: testen en opsporen lekkage.
Dan beschouw ik de ene vlotter maar als afgedaan( ga nog wel proberen of er nog wat van te maken is).
De andere 2 carburateurs ga ik monteren en kijken of deze in de huidige toestand voldoen om te gebruiken.
Gaatje en naald ga ik schoonmaken en dan moet het goed zijn.
Wilco
De andere 2 carburateurs ga ik monteren en kijken of deze in de huidige toestand voldoen om te gebruiken.
Gaatje en naald ga ik schoonmaken en dan moet het goed zijn.
Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Re: Carburateur: testen en opsporen lekkage.
Al weer jaren geleden had ik ook eens een soortgelijk probleem, even lopen, maar na heel korte tijd afslaan.
Wat later bemerkte ik dat ook het luchtfilter z...nat was van de benzine.
Toen heb ik het carb. membraan vervangen en deed alles het weer goed.
Maar ik zag eigenlijk geen duidelijk lek in het vervangen membraan, heb hem trouwens nog. Zijn er ooit foto's geplaatst van een lek in het membraan ?
(sorry, maar ik heb vaak moeite met gericht zoeken)
Het membraan heeft opstaande randjes rond de schroefgaten, kennelijk om alles goed te centreren/geleiden, achteraf dacht ik, misschien dat ik bij een eerdere montage daar iets verkeerd in deed.
Vorige week stonk het in mijn schuur, mijn reserve sax, die het eerder om onduidelijke reden niet meer deed en maanden stilstond had nu een plasje benzine eronder en ook een z...nat luchtfilter.
Dus hoop nu eigenlijk dat ik met het vervangen van het membraan weer back-up heb.
Heel verhaal, maar waarom precies valt een sax uit bij een lek membraan, dat hij uiteindelijk lekt bij stilstand met benzine eronder, ok� maar uitvallen ?!
Is daar een theorie over ? Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet, Bram
Overigens ga ik het testje van Spartarie eerst uitvoeren voordat ik de carb. uit elkaar haal. Komt in deze situatie goed uit, hoop daar van de week tijd voor te vinden.
Wat later bemerkte ik dat ook het luchtfilter z...nat was van de benzine.
Toen heb ik het carb. membraan vervangen en deed alles het weer goed.
Maar ik zag eigenlijk geen duidelijk lek in het vervangen membraan, heb hem trouwens nog. Zijn er ooit foto's geplaatst van een lek in het membraan ?
(sorry, maar ik heb vaak moeite met gericht zoeken)
Het membraan heeft opstaande randjes rond de schroefgaten, kennelijk om alles goed te centreren/geleiden, achteraf dacht ik, misschien dat ik bij een eerdere montage daar iets verkeerd in deed.
Vorige week stonk het in mijn schuur, mijn reserve sax, die het eerder om onduidelijke reden niet meer deed en maanden stilstond had nu een plasje benzine eronder en ook een z...nat luchtfilter.
Dus hoop nu eigenlijk dat ik met het vervangen van het membraan weer back-up heb.
Heel verhaal, maar waarom precies valt een sax uit bij een lek membraan, dat hij uiteindelijk lekt bij stilstand met benzine eronder, ok� maar uitvallen ?!
Is daar een theorie over ? Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet, Bram
Overigens ga ik het testje van Spartarie eerst uitvoeren voordat ik de carb. uit elkaar haal. Komt in deze situatie goed uit, hoop daar van de week tijd voor te vinden.
Laatst gewijzigd door Net bezig op 22-10-2022 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Carburateur: testen en opsporen lekkage.
Al een aantal keren heb ik een bing carburateur gehad die omgebouwd was naar direchte inlaat en toch tijdens een rit begon te lekken. (Uit het overloop gaatje achterzeide)
Met zo,n carburateur was dan al vele probleemloze kilometers afgelegd.
Wat bij mij het probleem was, is dat er een vuildeeltje tussen flotternaald en zitting zat.
Na de boel goed doorblazen probleem oogelost !
Ook heb ik een keer gehad dat mijn metje spontaan begon te lekken uit het niets.
Na een keer het achterwiel omhoog tillen en laten stuiteren was het probleem opgelost !
Conclusie: de flotter bleef hangen (hoe is het mogenlijk !)
De lekkages met een brandstofmembraan heb ik niet (rij met directe inlaat) maar toch heb ik desondanks nog wel eens een incontinente carburateur ! (Bing)
Een Tk is kwa flotterbouw en afdichting echt de betere carburateur is mijn mening.
Met zo,n carburateur was dan al vele probleemloze kilometers afgelegd.
Wat bij mij het probleem was, is dat er een vuildeeltje tussen flotternaald en zitting zat.
Na de boel goed doorblazen probleem oogelost !
Ook heb ik een keer gehad dat mijn metje spontaan begon te lekken uit het niets.
Na een keer het achterwiel omhoog tillen en laten stuiteren was het probleem opgelost !
Conclusie: de flotter bleef hangen (hoe is het mogenlijk !)
De lekkages met een brandstofmembraan heb ik niet (rij met directe inlaat) maar toch heb ik desondanks nog wel eens een incontinente carburateur ! (Bing)
Een Tk is kwa flotterbouw en afdichting echt de betere carburateur is mijn mening.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten