Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
Ik heb er 4 waar ik mee rond knor.
En alle 4 rijden ze toch weer anders, de een zonder lucht gaatje de ander weer met lucht gaatje.
En als het nu super warm is dan gaan ze viertakten op top. Dit i.v.m rijker mensel.
En dat ze allemaal anders lopen komt ook door de verschillende type blokjes die ik eronder heb.
Twee 099 een 399 en een 499 blokje.
Dan liggen er ook nog twee 199 blokjes geheel uit elkaar.
En een 199 waar ik een poosje mee gereden heb ligt kompleet rijdbaar op de plank.
Dan heb ik pas een kompleet 299 blokje gekocht, waarvan de werking onbekend is.
Dus je....blokje,s zat + de nodige kratten vol onderdelen.
Maar verslaafd.....nou nee
En alle 4 rijden ze toch weer anders, de een zonder lucht gaatje de ander weer met lucht gaatje.
En als het nu super warm is dan gaan ze viertakten op top. Dit i.v.m rijker mensel.
En dat ze allemaal anders lopen komt ook door de verschillende type blokjes die ik eronder heb.
Twee 099 een 399 en een 499 blokje.
Dan liggen er ook nog twee 199 blokjes geheel uit elkaar.
En een 199 waar ik een poosje mee gereden heb ligt kompleet rijdbaar op de plank.
Dan heb ik pas een kompleet 299 blokje gekocht, waarvan de werking onbekend is.
Dus je....blokje,s zat + de nodige kratten vol onderdelen.
Maar verslaafd.....nou nee
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
Het blijven leuke torretjes, als je er eenmaal aan begint blijf je er mee bezig.
Mijn vader kocht een nieuwe in 94/95 toen vond ik er niks aan.
Wel altijd de met onderhouden, en tot aan zijn dood in 2014 rijdende kunnen houden.
Helaas het metje verkocht toen (nu spijt van)
Toen ik bij toeval op dit forum stuiten, bloeide het Spartamet virus op.
Ik las alle leuke verhalen, en de herineringen aan de met en mijn pa kwamen weer boven.
Toen wist ik het ! Er moest weer een Spartamet komen !
Meestal ben ik iets snel zat en raak ik er op uitgekeken.
Maar dit is toch wel een erg leuke hobby hoor !
Alleen vind ik de onderdelen prijzen op mp de pan uit rijzen !
Ik zelf ben echt een koopjes jager, het is voor mij puur hobby.
Zo probeer ik het finacieel in de hand te houden.
50 euro voor een kaal 399 blokje zonder aandrijfas (assen trekker) no way !
Mijn vader kocht een nieuwe in 94/95 toen vond ik er niks aan.
Wel altijd de met onderhouden, en tot aan zijn dood in 2014 rijdende kunnen houden.
Helaas het metje verkocht toen (nu spijt van)
Toen ik bij toeval op dit forum stuiten, bloeide het Spartamet virus op.
Ik las alle leuke verhalen, en de herineringen aan de met en mijn pa kwamen weer boven.
Toen wist ik het ! Er moest weer een Spartamet komen !
Meestal ben ik iets snel zat en raak ik er op uitgekeken.
Maar dit is toch wel een erg leuke hobby hoor !
Alleen vind ik de onderdelen prijzen op mp de pan uit rijzen !
Ik zelf ben echt een koopjes jager, het is voor mij puur hobby.
Zo probeer ik het finacieel in de hand te houden.
50 euro voor een kaal 399 blokje zonder aandrijfas (assen trekker) no way !
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 24-07-2020 17:52
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
Ik probeer het zelf binnen bepaalde perken te houden(voor een keer ) aangezien ik genoeg voertuigen in bezit heb(Kawasaki KE175, Honda PC50, Honda CB750K1, Ducati 900SS, Landrover series 3 korte uitvoering en mn vertrouwde Peugeot 205 en dan nog niet mijn racefietsen meegeteld! .....). De benodigde reserve onderdelen heb ik nu wel in huis en dat vind ik prettig (reserve carb plus bijbehoren, setje rem en gashendels plus kabels, reserve remschoenen, wat kapjes en boutjes/moertjes je begrijpt het wel. Wel moet ik nog eventjes een reserve vliegwiel scoren, en die dan de magneten goed bij borgen. Het blokje loopt zuiver en wel, maar het doet mij toch pijn dat bij het vliegwiel loshalen nu op de as een klein stukje draad mist, het zit nu vast maar wel zonde .
Heb wel iets leuks gezien dat ik er nog op wil prutsen, een mooie analoge kilometer teller, VDO (VDO DUO en MONO, google maar eens wel leuk)maakte in het verleden voor fietsen van die bromfiets achtige tellers wat wel mooi bij de met past en die wil ik er nog op prutsen en dan is het toch echt wel gedaan .
Heb wel iets leuks gezien dat ik er nog op wil prutsen, een mooie analoge kilometer teller, VDO (VDO DUO en MONO, google maar eens wel leuk)maakte in het verleden voor fietsen van die bromfiets achtige tellers wat wel mooi bij de met past en die wil ik er nog op prutsen en dan is het toch echt wel gedaan .
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
Wat nu aangeboden op marktplaats is vaak de hoofdprijs vragen voor troep.
Snor/brom fietsen zijn door het Corona geneuzel flink meer gewild.
De prijzen vliegen echt de pan uit. een Tomos bv durven ze nu zeker honderden euros meer voor te vragen en ze krijgen het ook!
Wat wel is dat er elk najaar veel metjes weer te koop worden aangeboden omdat men niet de kennis/ onderdelen of reparatie adressen ervoor heeft.
Dat is de beste tijd om toe te slaan om onderdelen te verzamelen.
Snor/brom fietsen zijn door het Corona geneuzel flink meer gewild.
De prijzen vliegen echt de pan uit. een Tomos bv durven ze nu zeker honderden euros meer voor te vragen en ze krijgen het ook!
Wat wel is dat er elk najaar veel metjes weer te koop worden aangeboden omdat men niet de kennis/ onderdelen of reparatie adressen ervoor heeft.
Dat is de beste tijd om toe te slaan om onderdelen te verzamelen.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 24-07-2020 17:52
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
Dat had ik al door, al voor de minst bijzondere dingen wordt aardig petunia voor gevraagd. Dus gewoon rustig rondscheuren en lekker in het najaar even zo nu en dan beetje voorraad opbouwen
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 24-07-2020 17:52
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
Weer met de met naar werk, heen en terug foutloos, echter is er wel een geluidje bijgekomen wat verontrustend is. ..
De met begint als een diesel te klinken, snort tevreden maar met stationair is toch echt een ratel duidelijk. Na eventjes speuren lijkt het vliegwiel de schuldige te zijn. Nu had ik allemaal dingen gelezen over 3 gaatjes boren en dan met boutjes de kern vast zetten? Begrijp ik dat goed?
De met begint als een diesel te klinken, snort tevreden maar met stationair is toch echt een ratel duidelijk. Na eventjes speuren lijkt het vliegwiel de schuldige te zijn. Nu had ik allemaal dingen gelezen over 3 gaatjes boren en dan met boutjes de kern vast zetten? Begrijp ik dat goed?
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
Vliegwielen met losse kern zijn een probleem, en dat zal in de toekomst alleen maar erger worden.
Het probleem zit hem in de verschillende materialen waaruit het bestaat ( staal en zamak) plus dat het warm wordt.
Bovendien verliest dat zamak zijn stevigheid naarmate het ouder wordt, het kan slecht tegen een voortdurende belasting en gaat dan "lopen".
Denk aan al die kromme carburateurs!
Nu worden handstart vliegwielen al lang niet meer nieuw gemaakt, alles wat je nog "nieuw" kan kopen is oude voorraad.
En ook op de plank gaat dat verouderingsproces , weliswaar niet zo snel als in gebruik, gewoon door!
Een voor mij bewezen reparatie methode is die met spanbusjes.
Niet zelf verzonnen, maar afgekeken op het Duitse forum.
Van belang is dat je op de juiste plekken boort, ik heb daarvoor een boormalletje.
Omdat je op zeker moment door "half staal, half zamak" boort gaat dat het beste met een kolomboormachine waar je het vliegwiel goed kan vastzetten.
Doe je het uit de hand dan zal op zeker de boor richting zamak willen weglopen en krijg je geen mooi rond gaatje.
Het boormalletje:
De maten van de gaatjes:
Ik gebruik spanbusjes van 6 mm, dus 6 mm boren, spanbusjes er in tikken en met de dremel vlak slijpen met het vliegwiel.
Zo ziet het er dan uit:
Omdat ik niet zo lang meer zal werken ook een luxe variant van dat boormalletje gemaakt, met boorbusjes zodat
de boor niet weg kan lopen.
Dan kan ik ze ook thuis repareren, een slimme meid is op de toekomst voorbereid...
Voor mij een bewezen manier van repareren, er zijn er die ik al jaren in gebruik heb en die zijn nog steeds stil.
Het probleem zit hem in de verschillende materialen waaruit het bestaat ( staal en zamak) plus dat het warm wordt.
Bovendien verliest dat zamak zijn stevigheid naarmate het ouder wordt, het kan slecht tegen een voortdurende belasting en gaat dan "lopen".
Denk aan al die kromme carburateurs!
Nu worden handstart vliegwielen al lang niet meer nieuw gemaakt, alles wat je nog "nieuw" kan kopen is oude voorraad.
En ook op de plank gaat dat verouderingsproces , weliswaar niet zo snel als in gebruik, gewoon door!
Een voor mij bewezen reparatie methode is die met spanbusjes.
Niet zelf verzonnen, maar afgekeken op het Duitse forum.
Van belang is dat je op de juiste plekken boort, ik heb daarvoor een boormalletje.
Omdat je op zeker moment door "half staal, half zamak" boort gaat dat het beste met een kolomboormachine waar je het vliegwiel goed kan vastzetten.
Doe je het uit de hand dan zal op zeker de boor richting zamak willen weglopen en krijg je geen mooi rond gaatje.
Het boormalletje:
De maten van de gaatjes:
Ik gebruik spanbusjes van 6 mm, dus 6 mm boren, spanbusjes er in tikken en met de dremel vlak slijpen met het vliegwiel.
Zo ziet het er dan uit:
Omdat ik niet zo lang meer zal werken ook een luxe variant van dat boormalletje gemaakt, met boorbusjes zodat
de boor niet weg kan lopen.
Dan kan ik ze ook thuis repareren, een slimme meid is op de toekomst voorbereid...
Voor mij een bewezen manier van repareren, er zijn er die ik al jaren in gebruik heb en die zijn nog steeds stil.
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
De luxe variant :
Eerst 3 mm voorboren, dan 6 mm.
Eerst 3 mm voorboren, dan 6 mm.
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
Dat ligt eraan welk type vliegwiel je hebt Motoplat of Prufex (PVL)
Een Motoplat vliegwiel heeft te weinig vlees.
https://ibb.co/XsJ4qNc
https://ibb.co/CKxgKMn
https://ibb.co/FbVmszD
Zo een reparatie geeft gemengde resultaten.
de 3 gats methode werkt niet zo goed
de 4 gats methode zoals te zien vanaf foto 1 al veel beter
De een rijd er jaren mee de ander heeft naar kort gebruikt weer het zelfde probleem.
Meestal word een goed ander vliegwiel gebruikt of een versleten (tandkrans) E-start vliegwiel afgedraaid voor gebruik als handstart.
Een Motoplat vliegwiel heeft te weinig vlees.
https://ibb.co/XsJ4qNc
https://ibb.co/CKxgKMn
https://ibb.co/FbVmszD
Zo een reparatie geeft gemengde resultaten.
de 3 gats methode werkt niet zo goed
de 4 gats methode zoals te zien vanaf foto 1 al veel beter
De een rijd er jaren mee de ander heeft naar kort gebruikt weer het zelfde probleem.
Meestal word een goed ander vliegwiel gebruikt of een versleten (tandkrans) E-start vliegwiel afgedraaid voor gebruik als handstart.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
Zo,n diesel geluidje kan idd duiden op een losse kern van het vliegwiel.
Ik rij zelf met een gerepareerd exemplaar van Spartarie.
Echt muis stil is het vliegwiel en het loopt prachtig uitgebalanceerd !
Zelf heb ik zo,n vliegwiel nog niet gemaakt.
Maar het is echt een wereld van verschil hoor !
Ik rij zelf met een gerepareerd exemplaar van Spartarie.
Echt muis stil is het vliegwiel en het loopt prachtig uitgebalanceerd !
Zelf heb ik zo,n vliegwiel nog niet gemaakt.
Maar het is echt een wereld van verschil hoor !
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 6 gasten