China ontsteking

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
tarrel1982
Berichten: 16
Lid geworden op: 25-06-2020 23:57

China ontsteking

Bericht door tarrel1982 »

Gisteren mijn bestelde spoel binnen gekregen, geen tecumseh, maar een imitatie / vervanger er van. Moet zeggen dat het een hele verbetering is. Trekt een stuk vlotter als met de geboorde CDI. Top ligt rond de 32 wind stil. Ik plaats even de link van de ontsteking, waarschijnlijk kennen jullie deze wel, en anders heb je er mss wat aan.

� 12,55 10? Off | Bobine Voor Tecumseh 34443A 34443B 34443C 34443D 3HP 4HP 5HP 6HP 7HP
https://a.aliexpress.com/_BTdhCr
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: China ontsteking

Bericht door Vrotkees »

ja die kennen we al en gebruiken we graag op onze metjes :D
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: China ontsteking

Bericht door Spartapappa »

Is deze spoel zonder verdere aanpassingen te plaatsen ?
Of moet het vliegwiel vervroegd worden ?
tarrel1982
Berichten: 16
Lid geworden op: 25-06-2020 23:57

Re: China ontsteking

Bericht door tarrel1982 »

Spartapappa schreef: 08-08-2020 07:34 Is deze spoel zonder verdere aanpassingen te plaatsen ?
Of moet het vliegwiel vervroegd worden ?
Volgens mij niet. Ik heb alleen de kern en bougie kabel overgezet en hij rijd prima.
tarrel1982
Berichten: 16
Lid geworden op: 25-06-2020 23:57

Re: China ontsteking

Bericht door tarrel1982 »

Vrotkees schreef: 07-08-2020 22:28 ja die kennen we al en gebruiken we graag op onze metjes :D
Ok� top. Ken je deze ook al? De 19mm versie past perfect op een MET. Totaal geen weerstand, zoals bij de imitatie en originele filters.

� 7,09 50? Off | Universele 9/12/15/19mm auto luchtinlaat Kleine paddestoel hoofd luchtfilter gemodificeerde kleine air filter Interface motorfiets luchtfilters
https://a.aliexpress.com/_BOJN8j
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: China ontsteking

Bericht door Vrotkees »

Elk blokje is anders.
de een loopt het best met een mager mengsel de ander graag met een rijk mengsel.
Dus zomaar alleen een zo open mogelijk luchtfilter plaatsen is vaak niet de oplossing.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
tarrel1982
Berichten: 16
Lid geworden op: 25-06-2020 23:57

Re: China ontsteking

Bericht door tarrel1982 »

Zo open is hij niet, hij heeft exact dezelfde afmetingen als het origineel, en past dus gewoon in de standaard luchtfilter kap. Niks anders als het originele papieren filter. En met een geboorde cdi of tecumseh spoel ben je toch iets meer lucht nodig.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: China ontsteking

Bericht door Spartapappa »

Dat met die lucht toevoer heeft Vrot wel gelijk in.
Ik heb nu 6 metjes waarvan twee niet rijden. (een in parts, de ander staat al sinds 1992 stil)
Maar alle vier de lopende metjes hebben weer een ander mensel nodig. Ik heb er zelfs een die loopt het best zonder extra lucht toevoer (gaatje)
En een waar de komplete binnen ring uit het deksel is verwijderd.
En weer een die met maar een 10 mm gaatje het beste loopt.
De vierde is een standaard met met alleen een onbegrenste cdi en ook geen gaatjes in de kap.
Af fabriek staan ze vaak veelste rijk afgesteld.
Ik merk wel dat de metjes wanneer je ze ontgrenst en meer lucht geeft, ze me toch zuinig worden.
I
tarrel1982
Berichten: 16
Lid geworden op: 25-06-2020 23:57

Re: China ontsteking

Bericht door tarrel1982 »

Ja, het zijn wispelturige dingen. Heb er hier drie staan. Met imitatie filters lopen ze alle drie slecht, geen trekkracht en inhouden. Heb 1 oud origineel filter waar ze prima op lopen, 2 keer 8 mm gaatje in het ronde gedeelte. Alleen mijn classic met TK carburateur vraagt om meer lucht, hier heb ik 3x10mm gaatjes in geboord. In mijn saxonette en classic heb ik nu de luchtfilters uit de link in, en ze lopen er beide prima op. En De afmetingen zijn gelijk aan het origineel. Het Sachs filter wat ik gekocht had voor 16� Op internet licht hier op de plank, geen 1 van de drie die het hier goed op doet. Wil niet eigenwijs zijn, maar het is gewoon een prima alternatief, en dat wou ik graag met jullie delen.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: China ontsteking

Bericht door Spartapappa »

Onze metjes waren bedoeld voor de senioren doelgroep.
Dezelfde doelgroep als waar de e-bike voor ontwikkeld is.
Misschien schets ik het nu erg kort door de bocht😂
Zo,n metje moest gewoon altijd starten en je van a naar b brengen niks meer en minder.
Standaard lopen ze te rijk en slaan ze slagen over door de begrenste cdi.
Ze kunnen zo veel beter lopen als je wat met de lucht toevoer doet.
De keerzijde van zo,n goed lopende met bij bv 15/20 graden is dat deze van de winter slechter zal lopen.
De luchtoevoer is dan te rijk !
En het metje staat te arm dan !
Vandaar dat zo,n fabrikant voor een rijkere afstelling gaat.
Ook word de boel dan minder warm !
Maarja als wij nu even die geboorden gaatje,s dichten word ook de winter geen probleem.
Vroeger had ik op mijn auto,s met carburateur een winterstand, je zetten het luchtfilter pijpje of een schuifje om en hij zoog de warme lucht van het spruitsuk op.
Ik ben eens vergeten dit te doen, met als gevolg een auto die bijna stilviel.
Tegenwoordig met de komst van de injectie word het door de computer geregeld.
Mijn metje hoeft geen winter stand, hij blijft lekker in de schuur staan. En het baasje zit lekker bij de kachel😁
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kaleidoscoop en 4 gasten