Draadbreuk kabelschoentje CDI
Draadbreuk kabelschoentje CDI
Vorige week met mijn vrouw een midweek naar De Rijp in NH geweest met 2 Saxen en een fietsdrager.
Best spannend ik berijd ze al 5 jaar en stel revisies maar uit ondanks vele km's en simmeringen en res. koppeling in huis.
Toch een keer pech, reed onder IJmuiden in de Kennemerduinen, mocht eigenlijk niet riep een mevrouw lachend, ze deugde, maar ik ga er ook vanuit dat ze ons wilde behoeden voor een bekeuring. Aan het begin van het pad stond trouwens een bord "alleen Fietsen en Voetgangers", tekst, dus niet het offici�le zwarte Fietspad en ook niet het Blauwe bord met de fiets. Soms doet men maar wat.
Ineens stopte de motor, geen vonk zo bleek op mijn reserve bougie, laatste stuk gefietst weer geprobeerd te starten en ja...toch weer, maar even later toch weer helemaal dood. Gelukkig was dat vlak bij de auto in Velsen.
Trouwens wil ik even gezegd hebben, blijft mooi die Hoogovens en Sluizen voor een oude Zeevarende Machinist. Lekker bezig daar ook met nieuwe sluis voor de Amsterdammers.
In ons huisje 's avonds gekeken en bleek dat ��n zwarte massa draad in het kabelschoentje was los geraakt, nauwelijks te zien zat er wel tegenaan vandaar even wel rijden dan weer niet.
Het losgeraakte draadje gestript en in het gaatje van het lipje van CDI gestoken en het schoentje met andere zwarte draad er overheen geschoven.
Daarna nog een dag gereden, van Egmond a.d. Hoef naar Bergen blijft leuk, dus behalve een brommer 's avonds in het huisje is mijn vrouw ander ongemak bespaard gebleven.
Dan ben je blij en trots hoor.
Best spannend ik berijd ze al 5 jaar en stel revisies maar uit ondanks vele km's en simmeringen en res. koppeling in huis.
Toch een keer pech, reed onder IJmuiden in de Kennemerduinen, mocht eigenlijk niet riep een mevrouw lachend, ze deugde, maar ik ga er ook vanuit dat ze ons wilde behoeden voor een bekeuring. Aan het begin van het pad stond trouwens een bord "alleen Fietsen en Voetgangers", tekst, dus niet het offici�le zwarte Fietspad en ook niet het Blauwe bord met de fiets. Soms doet men maar wat.
Ineens stopte de motor, geen vonk zo bleek op mijn reserve bougie, laatste stuk gefietst weer geprobeerd te starten en ja...toch weer, maar even later toch weer helemaal dood. Gelukkig was dat vlak bij de auto in Velsen.
Trouwens wil ik even gezegd hebben, blijft mooi die Hoogovens en Sluizen voor een oude Zeevarende Machinist. Lekker bezig daar ook met nieuwe sluis voor de Amsterdammers.
In ons huisje 's avonds gekeken en bleek dat ��n zwarte massa draad in het kabelschoentje was los geraakt, nauwelijks te zien zat er wel tegenaan vandaar even wel rijden dan weer niet.
Het losgeraakte draadje gestript en in het gaatje van het lipje van CDI gestoken en het schoentje met andere zwarte draad er overheen geschoven.
Daarna nog een dag gereden, van Egmond a.d. Hoef naar Bergen blijft leuk, dus behalve een brommer 's avonds in het huisje is mijn vrouw ander ongemak bespaard gebleven.
Dan ben je blij en trots hoor.
Re: Draadbreuk kabelschoentje CDI
dat is een veel voorkomende storing.
alles trilt en de buitenmantel van de kabel word veel sneller stug door de warmte van de motor.
een kabelstript en kabelschoentang is standaard gereedschap
alles trilt en de buitenmantel van de kabel word veel sneller stug door de warmte van de motor.
een kabelstript en kabelschoentang is standaard gereedschap
Re: Draadbreuk kabelschoentje CDI
Ja klopt, die buitenmantel is keihard en nauwelijks in te snijden met de kabelschoentang.
Wil nog even zeggen toen het euvel verholpen was, moest ik toch een paar keer vaker trekken voor starten, ook na stoppen.
Oorzaak bleek simpel, de bougie electrode afstand was te groot.
Bij testen van de vonk zie je dat dit nooit echt spectaculair knetterend is, soms ook moeilijk te zien. Heeft ook te maken met het relatief laag toerental bij het aantrekken.
Dus de spleet is erg belangrijk, moet klein zijn voor starten maar groter voor in bedrijf, boekje zegt 0,5, m.i. best klein lijkt dus een compromis.
Bij auto's meestal 0,7
Wil nog even zeggen toen het euvel verholpen was, moest ik toch een paar keer vaker trekken voor starten, ook na stoppen.
Oorzaak bleek simpel, de bougie electrode afstand was te groot.
Bij testen van de vonk zie je dat dit nooit echt spectaculair knetterend is, soms ook moeilijk te zien. Heeft ook te maken met het relatief laag toerental bij het aantrekken.
Dus de spleet is erg belangrijk, moet klein zijn voor starten maar groter voor in bedrijf, boekje zegt 0,5, m.i. best klein lijkt dus een compromis.
Bij auto's meestal 0,7
Re: Draadbreuk kabelschoentje CDI
vergeet niet een spoel kan ook kracht inboeten op den duur.
elektrode afstand bougie, afstand spoel t.o.v vliegwiel, conditie bougiekabel en dop.
het heeft allemaal invloed.
elektrode afstand bougie, afstand spoel t.o.v vliegwiel, conditie bougiekabel en dop.
het heeft allemaal invloed.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Draadbreuk kabelschoentje CDI
Misschien word het eens tijd voor een cdi loze spoel
Re: Draadbreuk kabelschoentje CDI
Ook met een cdi loze spoel heb je nog steeds de kortsluitkabel die je zelf moet maken en waarbij je een kabelschoentang nodig hebt
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Draadbreuk kabelschoentje CDI
Mee eens vrot, maar hij blijft dan wel lopen. Alleen uitzetten lukt niet meer.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten