frame breuk

leuke of minder leuke ervaringen en voorvallen met de spartamet.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

frame breuk

Bericht door Vrotkees »

Helaas is mijn frame van mijn metje overleden vandaag.

Ik heb echt gruwelijk geluk gehad!
Vandaag mijn metje achter op de fietsendrager gezet om de auto naar de garage te brengen.
Ik rijd naar huis en ga nog even langs de winkel wat boodschappen doen.
Ik rij rustig van de winkel weg ineens een knal en het hele balhoofd breekt finaal af en klap op de grond.
Gelukkig reed ik net weg dus 5 km/u het zal je maar gebeuren met 30+
dan sta je wel even raar te kijken als het balhoofd los is van de rest van het frame en je met 2 delen zit.

Fietstas met boodschappen losgemaakt en die paar km met zere knie en elleboog naar huis gelopen.
Uiteraard heb je dan net niet geen auto om je metje te bergen maar gelukkig was mijn onderbuurman er en zijn we het metje gaan bergen.
Ik zal morgen er foto's van maken.
Het ziet er duidelijk naar uit dat er een zwak punt dat niet te zien was al veel langer in het frame zat.
Mijn vorige zelfde frame ben ik 2 keer mee plat gereden en was krom als een hoepel en dat brak niet af.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: frame breuk

Bericht door Spartapappa »

Het spookt ook wel eens door mijn hoofd als ik op de dlx damesmet uit 1993 rij.
Ik heb er zelfs een kinderzitje op gehad met onze dochter.
Ook als ik b/v op een slechte weg met hobbels en kuilen rij dan hou ik mijn hart vast.
Maar tot op heden geluk gehad ! Geen breuken o.i.d.
Net bezig
Berichten: 194
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Re: frame breuk

Bericht door Net bezig »

Sparta vs Saxonette frame. Hoe wordt hier eigenlijk op onze site over gedacht ?
Het Sparta dames frame met de twee slank gebogen buisjes vind ik wel erg elegant hoor vooral in blauw, niet te weerstaan. :oops:
Zou het hier om de eerste kennismaking gaan en liefde op het eerste gezicht.
Ik vind mijn degelijke Saxonette frame namelijk toch ook echt mooi. Vooral als je hem van voren ziet met die prachtige chroomkleurige verende voorvork, echt opvallend en apart, lijkt hierdoor denk ik ook nu nog steeds als nieuw.
Nu waren de originele Sparta gebogen voorvorken gelet op die vorm ook al verend hoor, en blijft de kwaliteit de gehele levensduur hetzelfde, gewoon goed. In tegenstelling tot de telescopische. :)
Maar ik vermoed dat Spartamet fanaten soms toch ook heimelijk kijken naar die Sax. ;)
Maar zeg ook maar gerust als dit niet het geval is. :)
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: frame breuk

Bericht door Vrotkees »

Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: frame breuk

Bericht door Vrotkees »

Net bezig schreef: 01-10-2020 00:35 Sparta vs Saxonette frame. Hoe wordt hier eigenlijk op onze site over gedacht ?
Het Sparta dames frame met de twee slank gebogen buisjes vind ik wel erg elegant hoor vooral in blauw, niet te weerstaan. :oops:
Zou het hier om de eerste kennismaking gaan en liefde op het eerste gezicht.
Ik vind mijn degelijke Saxonette frame namelijk toch ook echt mooi. Vooral als je hem van voren ziet met die prachtige chroomkleurige verende voorvork, echt opvallend en apart, lijkt hierdoor denk ik ook nu nog steeds als nieuw.
Nu waren de originele Sparta gebogen voorvorken gelet op die vorm ook al verend hoor, en blijft de kwaliteit de gehele levensduur hetzelfde, gewoon goed. In tegenstelling tot de telescopische. :)
Maar ik vermoed dat Spartamet fanaten soms toch ook heimelijk kijken naar die Sax. ;)
Maar zeg ook maar gerust als dit niet het geval is. :)
Sparta en Hercules hadden andere frames maar gebruikten ook elkaars frames.
Het berceaux (mixed) frame is een Hercules frame dat ook door Sparta gebruikt werd.
En het Sparta comfort frame werd ook door hercules gebruikt voor de Saxonette Luxus.
Sparta had het uit 1 stuk gebogen frame terwijl Hercules een geheel of gedeeltelijk gelugd frame heeft.
Hercules had al vroeg een parallel en ook een MTB frame.
Het saxonette classic frame is en de Rabbit zijn tergelijkertijd ontwikkeld
Sparta maakte alleen het rabbit frame en hercules het saxonette classic frame.

Het allerstevigste frame blijft toch een herenframe 1ste generatie gebogen (Sparta) of gelugd 3de generatie Sparta of Hercules frame
Wat de dames frames betreft zijn de Sparta comfort/ Saxonette luxus frames de meest comfortabele en stevige frames
Het gelugde parallel frame is ook goed maar is iets korter maar wel weer beter als fiets frame.

Ik heb nu de pech gehad dat er een niet te zien fabricage fout zat onder de poedercoating en het frame ineens met een knal brak.
Er zit een verontreiniging in de las en daar is de breuk begonnen.

Vooral voor de veel rijders is het belangrijk om dit in de gaten te houden en eventueel de frames te versterken met een 3hoek tussen de buis en het balhoofd
Stiekem trilt het balhoofd veel van een comfort/luxus frame.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
pimzeewolde
Berichten: 31
Lid geworden op: 05-10-2011 20:23

Re: frame breuk

Bericht door pimzeewolde »

Ik moest wel een paar keer slikken toen ik die foto's zag! Ik hoop dat ik straks nog met m'n metje naar de supermarkt durf te rijden :D
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: frame breuk

Bericht door Spartapappa »

Ziet er idd heftig uit vrot !
Als dit gebeurt was zoals je zelf al zei met bv 30 km/u
Dan was het niet best geweest !!!
Ik zelf heb alleen een dlx uit 93 die zou kunnen breken
Ook heb ik een oermetje damesframe uit 86 momenteel niet compleet, en uitelkaar..
En verder de herenmetjes. Dus ik hoop dat mijn enigste metje met het risico frame niet ook een keer breekt.😈
Net bezig
Berichten: 194
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Re: frame breuk

Bericht door Net bezig »

Sorry voor mijn te luchtige reactie op het gebeurde, Vrot.
De beelden laten weinig te raden over, het moet inderdaad een dramatisch moment geweest zijn voor je.
Ook het geluk bij het ongeluk geheel duidelijk.
Bedankt voor je reactie. :oops:
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: frame breuk

Bericht door Vrotkees »

voordeel van een frame met dubbele buis is als het breekt onder bij de trapas het frame doorzakt en je niet meteen het wegdek van dichtbij mag bekijken.
Omdat ik nu een potentieel gevaarlijk punt ben tegengekomen op het comfort/luxus frame ga ik dit uiteraard aanpakken.
een 3 hoekje lassen voor onder tussen het balhoofd en de framebuis lost dit probleem op.
De bevestiging van de standaard en de 2 buisjes aan de zadelbuis waren al een bekend zwak punt.
De latere luxus frames van Sachs hebben al een betere ronde ipv vlakke las op de zadelbuis.

Voor de veel rijders onder ons is het wel belangrijk.
Een heren frame is bij voorbaat al veel steviger en veel minder breuk gevoelig.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: frame breuk

Bericht door Spartapappa »

En ik maar denken dat zo,n dubbelbuis dames frame (zwanenhals) alleen maar breuk gevoelig was.
Ik ben echt geschroken v/d foto,s....zo heftig, gewoon finaal afgebroken !!!
Dan is mijn keuze als dagelihkse met (een herenmet)
Toch geen verkeeede.
Ik rij nu de laatste tijd wat meer op de dlx dames, dit omdat ik een 399 blokje dat ik pas in elkaar heb gezet te testen en fine tunen.
Maar ik moest de eerste paar kilometers weer flink wennen.
Wat een zwabberaar, mijn herenmet gooi ik bijna haaks een bocht om, als ik dat met de dlx doe komt het achterwiel later.
Dan merk je de stijfheid van een herenframe pas echt goed.
Misschien is dat de reden dat Spartarie zweert bij herenmetjes. Met dames metjes maakt hij korte mette😉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten