Luchtpomp euro2
Luchtpomp euro2
Mijn Spartamet is voorzien van een luchtpomp.
Pompt lucht van filterhuis de uitlaat in.
Het valt mij op dat er te veel lucht uit filterhuis wordt
onttrokken, zodra ik de slang van pomp van filterhuis loskoppel
viertakt ie niet meer bij 28, maar rijd dan zelfs max. 33km/u
Kan ik de luchtpomp gewoon ontkoppelen?
Pompt lucht van filterhuis de uitlaat in.
Het valt mij op dat er te veel lucht uit filterhuis wordt
onttrokken, zodra ik de slang van pomp van filterhuis loskoppel
viertakt ie niet meer bij 28, maar rijd dan zelfs max. 33km/u
Kan ik de luchtpomp gewoon ontkoppelen?
De luchtpomp blaast extra lucht in de uitlaat voor de werking van de katalysator.
LET OP! De katalysator versie werkt op een hogere bedrijfstemperatuur en dien je 1:50 te smeren !
als je de slang lostrekt van de luchtpomp naar het luchtfilter trekt de luchtpomp de lucht rechtstreeks aan de pomp aan.
die pompen zijn TERING duur en zeldzaam dus ik zou deze niet zonder luchtfilter laten aanzuigen.
Er is dus ergens iets niet goed in je luchtfilterhuis.
Je kunt 3-4 extra gaten van 8 mm boren in de grote lamel (naast rechthoekig gat van het filterhuis (afscheiding tussen spoel en carburateur)
Je hebt namelijk filter huizen met 6 mm en 14mm brede rechthoekige lucht doorlaten.
Als je een schoon(gemaakt) filter hebt rij je een kort stukje zonder eindkap.
daarna zet je de eindkap er weer op.
merk je duidelijk verschil in afname, boor je 3 gaten van rond 8 in de RONDE behuizing waar het luchtfilter invalt.
Dan zou je luchtprobleem bij je 302 hoog temperatuur motortje opgelost moeten zijn. :D
LET OP! De katalysator versie werkt op een hogere bedrijfstemperatuur en dien je 1:50 te smeren !
als je de slang lostrekt van de luchtpomp naar het luchtfilter trekt de luchtpomp de lucht rechtstreeks aan de pomp aan.
die pompen zijn TERING duur en zeldzaam dus ik zou deze niet zonder luchtfilter laten aanzuigen.
Er is dus ergens iets niet goed in je luchtfilterhuis.
Je kunt 3-4 extra gaten van 8 mm boren in de grote lamel (naast rechthoekig gat van het filterhuis (afscheiding tussen spoel en carburateur)
Je hebt namelijk filter huizen met 6 mm en 14mm brede rechthoekige lucht doorlaten.
Als je een schoon(gemaakt) filter hebt rij je een kort stukje zonder eindkap.
daarna zet je de eindkap er weer op.
merk je duidelijk verschil in afname, boor je 3 gaten van rond 8 in de RONDE behuizing waar het luchtfilter invalt.
Dan zou je luchtprobleem bij je 302 hoog temperatuur motortje opgelost moeten zijn. :D
Re: Luchtpomp euro2
33km/u met de slang los en 28km/u met de slang 'derop'... er zijn er die er ik weet niet wat voor doen....Phycron schreef:Mijn Spartamet is voorzien van een luchtpomp.
Pompt lucht van filterhuis de uitlaat in.
Het valt mij op dat er te veel lucht uit filterhuis wordt
onttrokken, zodra ik de slang van pomp van filterhuis loskoppel
viertakt ie niet meer bij 28, maar rijd dan zelfs max. 33km/u
Kan ik de luchtpomp gewoon ontkoppelen?
Wat is je probleem...
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30-09-2020 23:23
Re: Luchtpomp euro2
Hallo bij mij zitten er in elk slangetje en kogeltje waar geen lucht langs kan en het lijkt of de aandrijving van het pompje weg is kan ik nu ook 1 op 80 smeren of moet de uitlaat vervangen worden voor ��n zonder katalysator?
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Luchtpomp euro2
Ja Jan, ik hoor ook die verhalen met verbijstering aan.
Onbegrenste cdi en gaatjes in luchtfilter en uitlaat en hoppa 33/35 of het niks is.
Ik ben met een sachs motortje met alleen een onbegrenste cdi en extra luchtgaatje gps hoogstens 30 gegaan. En dan zat echt alles, maar dan ook alles mee.
In mijn spartamet stal zijn er maar twee standaard, op snelle cdi,s na. Die lopen zo,n 27/28 gps gemeten.
Dan heb ik ook drie snelle jongens.
Een loopt 36 top gps gemeten.
De andere 38 top gps gemeten.
En dan heb ik er een waar ik alles mee had, toen 42 top gps mee heb gereden.
Maar ik moet eerlijk bekennen dat de drie snelle metjes mechanisch getuned zijn.
Maar blijkbaar zijn wat gaten hier en daar boren voldoende voor een hogere top.
Alleen bij mij lukt het niet....ik krijg er niet meer als 30 uit...
Overigens rijd ik niet altijd volgas met de snelle metjes, alleen bij ruimbaan.
Ook behandel ik mijn metjes met zorg en gebruik syntheet om te smeren.
Ook check ik voor iedere rit de met grondig !
Tot nu toe werpt dit zijn vruchten af, en tuf ik tevreden rond zonder trubbels
Onbegrenste cdi en gaatjes in luchtfilter en uitlaat en hoppa 33/35 of het niks is.
Ik ben met een sachs motortje met alleen een onbegrenste cdi en extra luchtgaatje gps hoogstens 30 gegaan. En dan zat echt alles, maar dan ook alles mee.
In mijn spartamet stal zijn er maar twee standaard, op snelle cdi,s na. Die lopen zo,n 27/28 gps gemeten.
Dan heb ik ook drie snelle jongens.
Een loopt 36 top gps gemeten.
De andere 38 top gps gemeten.
En dan heb ik er een waar ik alles mee had, toen 42 top gps mee heb gereden.
Maar ik moet eerlijk bekennen dat de drie snelle metjes mechanisch getuned zijn.
Maar blijkbaar zijn wat gaten hier en daar boren voldoende voor een hogere top.
Alleen bij mij lukt het niet....ik krijg er niet meer als 30 uit...
Overigens rijd ik niet altijd volgas met de snelle metjes, alleen bij ruimbaan.
Ook behandel ik mijn metjes met zorg en gebruik syntheet om te smeren.
Ook check ik voor iedere rit de met grondig !
Tot nu toe werpt dit zijn vruchten af, en tuf ik tevreden rond zonder trubbels
Re: Luchtpomp euro2
Als men "ademnood" vermoed stel ik voor, plak de CDI even met duck tape vast en verwijder het luchtfilter en deksel.
Rijdt dan vervolgens op een schone asfalt weg.
Als er geen verschil in snelheid/vermogen optreedt is alles goed en het storing zoeken voor wat dat betreft klaar, hoeven er geen gaten geboord te worden.
Persoonlijk wel eens gehad dat het luchtfilter nat werd van de brandstof, en de motor daardoor slecht liep, bleek ik het "benzinemembraan" onzorgvuldig te hebben gemonteerd.
Rijdt dan vervolgens op een schone asfalt weg.
Als er geen verschil in snelheid/vermogen optreedt is alles goed en het storing zoeken voor wat dat betreft klaar, hoeven er geen gaten geboord te worden.
Persoonlijk wel eens gehad dat het luchtfilter nat werd van de brandstof, en de motor daardoor slecht liep, bleek ik het "benzinemembraan" onzorgvuldig te hebben gemonteerd.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30-09-2020 23:23
Re: Luchtpomp euro2
Paulsaxonette schreef: ↑01-10-2020 21:01 Hallo bij mij zitten er in elk slangetje en kogeltje waar geen lucht langs kan en het lijkt of de aandrijving van het pompje weg is kan ik nu ook 1 op 80 smeren of moet de uitlaat vervangen worden voor ��n zonder katalysator?
Re: Luchtpomp euro2
Om op 1:80 te kunnen rijden moet je de katalysator uitlaat vervangen door een standaard uitlaat met deco aansluiting.
De zijkap kun je vervangen door een standaard zijkap.
De zijkap kun je vervangen door een standaard zijkap.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30-09-2020 23:23
Re: Luchtpomp euro2
A ok� dus alleen die pomp afsluiten is niet genoeg dan?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten