Aspen benzine
Re: Aspen benzine
Zit ik net in mijn motorblad een stuk over E10 te lezen.
Ook Aspen komt aan bod:
Hier bevestigt de leverancier van Aspen wat ik van het begin af aan al dacht.
Ook Aspen komt aan bod:
Hier bevestigt de leverancier van Aspen wat ik van het begin af aan al dacht.
Re: Aspen benzine
Vasthangend bericht in de forumsoftware.
Zit ik net in mijn motorblad een stuk over E10 te lezen.
Ook Aspen komt aan bod:
Hier bevestigt de leverancier van Aspen wat ik van het begin af aan al dacht.
Re: Aspen benzine
En er wordt helemaal niet meer gesproken over natuurrubber of NBR.
Re: Aspen benzine
Er zijn zoveel verschillende soorten rubber die gebruikt worden voor allerlei toepassingen in de industrie.
in de voedingsmiddelen industrie hebben ze andere eisen en stoffen waar ze aan blootgesteld worden.
NBR rubber is de meest voorkomende standaard keer/O ringrubber die voornamelijk toegepast word in de automotive.
Wat voor soort brandstof en wanneer te gebruiken komen we weer terug waar we het al over eens waren
Optie A: (Euro 98)
- max5% alcohol ivm smering,
- Vol synthetische 2 taktolie
- Een brandstof stabilisator (b.v. fuel-fit) toevoegen.
Voordeel: geschikt voor dagelijks of regelmatig gebruik en euro 98 is moeilijker als 95 maar wel verkrijgbaar bij 40% van alle pompen.
Nadeel: motor "vervuilt" intern door aromaten in de benzine.
Optie B: Alkylaat benzine (b.v. Aspen)
- 0% alcohol en aromaten toegevoegd
- Vol synthetische 2 takolie
- Een brandstof stabilisator (b.v. fuel-fit) toevoegen (lange stilstand)
Voordeel: geschikt voor weinig en periodiek gebruik (b.v. camping buitenland), superschoon.
Nadeel: Duur t.o.v. 98 alleen verkrijgbaar bij speciaalzaken. Alleen geschikt met VERSE keerringen (lekken)
Het belangrijkste is waar en waarvoor ga je een metje gebruiken?
Voor een eigenaar van een vakantiehuisje in Portugal heb ik een metje gereviseerd om op Alkylaat te lopen.
Die word alleen tijdens de winter overwinteren in de Algarve gebruikt. En staat voor de rest 7 maanden per jaar stil.
Ik heb 2 oermetjes die alleen met goed weer in de zomer buiten komen en die rijden op Alkylaat.
Mijn dagelijkse metje rijd op 98 en de metjes die regelmatig rijden die ik in onderhoud heb rijden ook probleemloos op 98.
in de voedingsmiddelen industrie hebben ze andere eisen en stoffen waar ze aan blootgesteld worden.
NBR rubber is de meest voorkomende standaard keer/O ringrubber die voornamelijk toegepast word in de automotive.
Wat voor soort brandstof en wanneer te gebruiken komen we weer terug waar we het al over eens waren
Optie A: (Euro 98)
- max5% alcohol ivm smering,
- Vol synthetische 2 taktolie
- Een brandstof stabilisator (b.v. fuel-fit) toevoegen.
Voordeel: geschikt voor dagelijks of regelmatig gebruik en euro 98 is moeilijker als 95 maar wel verkrijgbaar bij 40% van alle pompen.
Nadeel: motor "vervuilt" intern door aromaten in de benzine.
Optie B: Alkylaat benzine (b.v. Aspen)
- 0% alcohol en aromaten toegevoegd
- Vol synthetische 2 takolie
- Een brandstof stabilisator (b.v. fuel-fit) toevoegen (lange stilstand)
Voordeel: geschikt voor weinig en periodiek gebruik (b.v. camping buitenland), superschoon.
Nadeel: Duur t.o.v. 98 alleen verkrijgbaar bij speciaalzaken. Alleen geschikt met VERSE keerringen (lekken)
Het belangrijkste is waar en waarvoor ga je een metje gebruiken?
Voor een eigenaar van een vakantiehuisje in Portugal heb ik een metje gereviseerd om op Alkylaat te lopen.
Die word alleen tijdens de winter overwinteren in de Algarve gebruikt. En staat voor de rest 7 maanden per jaar stil.
Ik heb 2 oermetjes die alleen met goed weer in de zomer buiten komen en die rijden op Alkylaat.
Mijn dagelijkse metje rijd op 98 en de metjes die regelmatig rijden die ik in onderhoud heb rijden ook probleemloos op 98.
Van gewone mengsmering overstappen op Aspen2
Hallo allemaal,
Zijn er mensen die ervaringen hebben met het overstappen van mengsmering 1:50 naar Aspen2 ?
Ik ga dit namelijk wel doen, maar de Saxonette Luxus van 10 jaar oud heeft altijd op normale mengsmering gereden, ongeveer 2500 km.
Met vriendelijke Sparta-groet,
HUDO
Zijn er mensen die ervaringen hebben met het overstappen van mengsmering 1:50 naar Aspen2 ?
Ik ga dit namelijk wel doen, maar de Saxonette Luxus van 10 jaar oud heeft altijd op normale mengsmering gereden, ongeveer 2500 km.
Met vriendelijke Sparta-groet,
HUDO
Re: Aspen benzine
Je kunt helaas niet zonder problemen overstappen van benzine met aromaten naar een benzine zonder aromaten.
De keerringen zijn namelijk iets opgezwollen door de aromaten en zullen krimpen met als gevolg lekkages en problemen.
Als je alle keerringen vervangt is het geen enkel probleem om een alkylaatbenzine zoals aspen te gebruiken.
Trouwens 1:50 mengverhouding is alleen nodig voor de katalysator versie, voor de rest is 1:80/85 (60 / 65 ml per 5 Liter) genoeg.
Ik meng altijd mijn 5 liter Aspen (blauw) 4takt 5Liter kannen zelf.
de Rode 1:50 gebruik ik alleen op de testbank en als eerste tank naar een revisie.
en het hele grote voordeel van alkylaatbenzine in een metje is, je ruikt ze zowat helemaal niet meer en dat verbaasd vele mensen in positieve zin.
De keerringen zijn namelijk iets opgezwollen door de aromaten en zullen krimpen met als gevolg lekkages en problemen.
Als je alle keerringen vervangt is het geen enkel probleem om een alkylaatbenzine zoals aspen te gebruiken.
Trouwens 1:50 mengverhouding is alleen nodig voor de katalysator versie, voor de rest is 1:80/85 (60 / 65 ml per 5 Liter) genoeg.
Ik meng altijd mijn 5 liter Aspen (blauw) 4takt 5Liter kannen zelf.
de Rode 1:50 gebruik ik alleen op de testbank en als eerste tank naar een revisie.
en het hele grote voordeel van alkylaatbenzine in een metje is, je ruikt ze zowat helemaal niet meer en dat verbaasd vele mensen in positieve zin.
Re: Aspen benzine
Bovendien:
Behalve het "keerringenprobleem" bestaat de kans dat vastgebakken kooldeeltjes in de verbrandingsruimte en op de zuigerbodem loskomen.
Reden te meer om het blokje open te maken, nieuwe krukaskeerringen te plaatsen en ook zuiger/cilinderkop schoon te maken voor je op Aspen overstapt.
Als je geluk hebt verdwijnt een stukje losgeraakte kool in de uitlaat, als je pech hebt niet...
Behalve het "keerringenprobleem" bestaat de kans dat vastgebakken kooldeeltjes in de verbrandingsruimte en op de zuigerbodem loskomen.
Reden te meer om het blokje open te maken, nieuwe krukaskeerringen te plaatsen en ook zuiger/cilinderkop schoon te maken voor je op Aspen overstapt.
Als je geluk hebt verdwijnt een stukje losgeraakte kool in de uitlaat, als je pech hebt niet...
Re: Aspen benzine
Ik heb drie herenmetjes, waarvan er nu twee op Aspen lopen.
Voor deze twee heb ik drie blokjes beschikbaar en voorzien van nieuwe krukas keerringen.
Alle drie lopen ze er goed op, net zo goed als op gewone benzine.
Toch had ik bij beide fietsen hetzelfde probleem, namelijk lekkage bij de benzinekraan.
Kraantje dicht: (gelukkig) geen lekkage.
Kraantje open: lekkage tussen het "huisje" en de "aandraaimoer".
Vanzelf verdwijnen doet deze lekkage niet, het wordt eerder steeds erger.
Bij de eerste fiets inmiddels opgelost....door een nieuw kraantje te monteren.
Voor de tweede fiets een nieuw kraantje besteld.
Test ik het kraantje met wasbenzine dan is ie w�l dicht!
Voor deze twee heb ik drie blokjes beschikbaar en voorzien van nieuwe krukas keerringen.
Alle drie lopen ze er goed op, net zo goed als op gewone benzine.
Toch had ik bij beide fietsen hetzelfde probleem, namelijk lekkage bij de benzinekraan.
Kraantje dicht: (gelukkig) geen lekkage.
Kraantje open: lekkage tussen het "huisje" en de "aandraaimoer".
Vanzelf verdwijnen doet deze lekkage niet, het wordt eerder steeds erger.
Bij de eerste fiets inmiddels opgelost....door een nieuw kraantje te monteren.
Voor de tweede fiets een nieuw kraantje besteld.
Test ik het kraantje met wasbenzine dan is ie w�l dicht!
Re: Aspen benzine
Ik weet dat er benzine kraantjes types zijn die vrij snel gaan lekken.
Je hebt ze met pure mechanische of met O-ring afdichting.
het is soms een gok of zo een extra benzinekraan wel dicht blijft.
wat ook het dicht zijn met wasbenzine kan verklaren is dat wasbenzine een hogere koolstof (C7-C9) verbinding heeft dan benzine.(C4-C12)
Hoe kleiner de atomen hoe makkelijker het lekt.
Je hebt ze met pure mechanische of met O-ring afdichting.
het is soms een gok of zo een extra benzinekraan wel dicht blijft.
wat ook het dicht zijn met wasbenzine kan verklaren is dat wasbenzine een hogere koolstof (C7-C9) verbinding heeft dan benzine.(C4-C12)
Hoe kleiner de atomen hoe makkelijker het lekt.
Re: Aspen benzine
Het probleem zal hem zitten in het rubberen schijfje in het kraantje.
Dat is waarschijnlijk niet meer overal even dik.
Met gewone benzine zal het onmiddelijk weer uitzetten en zijn werk weer goed doen denk ik.
Maar goed, een nieuw kraantje heb ik voor � 3,75 in huis, inclusief verzendkosten, dat kost me de kop niet.
Dat is waarschijnlijk niet meer overal even dik.
Met gewone benzine zal het onmiddelijk weer uitzetten en zijn werk weer goed doen denk ik.
Maar goed, een nieuw kraantje heb ik voor � 3,75 in huis, inclusief verzendkosten, dat kost me de kop niet.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten