bericht gekopieerd door mod van voorstellenHallo, ik ben Erich uit België. Ik heb een 2 maanden geleden een Spartamet 301A en elektrostart 2dehands gekocht van iemand in Nederland vlak bij de Belgische Nederlandse grens. De bedoeling was dat het vrouwtje(rugklachten) er op gaat rijden. Ging prima starten of 2x trekken. Ze heeft er nog maar 2 maal mee gereden. Maar nu is het te koud voor haar. Ondertussen heb ik hem regelmatig gestart en even laten draaien. Maar nu....start hij enkel met de benzine kraan dicht totdat hij dreigt te gaan stilvallen . Ik draai de kraan onmiddellijk open maar dan valt hij echt stil en verzuipt. De benzine loopt er uit. Luchtfilter is kliedernat. Start niet meer. Als ik niet start maar de benzine kraan laat open staan gaat hij na een tijdje....overlopen en loopt uit het luchtfilter huis er uit. Ik las hier op het forum reeds verschillende gelijkaardige storingen. Membraam, vlotternaald....ik ben er nog niet vertrouwd mee er aan te sleutelen maar ben ook niet vies van om het te leren want ik weet dat er hier heel wat specialisten aan het werk zijn. Waar moet ik bv zijn om een set membraam/ dichtingen te bestellen. Ik heb ook gelezen dat er sommige handige Harry's de membraam zelf maken...verkoopt men deze ook eventueel? Mijn vraag is dus waar ik de fout eventueel moet zoeken en hoe te herstellen? Dank aan allen en bedankt dat ik mij kon aanmelden in dit forum. Hoogachtend, Erich
lekkende carburateur
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 16-10-2020 22:12
lekkende carburateur
Groeten van Erich
Re: lekkende carburateur
Je hebt 2 type carburateurs voor de Spartamet
en de carburateur die het meest bekend staat om te lekken is de Bing carburateur.
Lekken van benzine uit de luchtfilteropening heeft meestal 1 van de volgende meest voorkomende oorzaken.
Vooral nu met Euro95 met 10% alcohol in de benzine tast het rubber aan en geeft lekkages.
Euro 98 heeft dat probleem niet.
-Onderdeel 30 het benzinemembraan is gescheurd of het metalen pennetje in het membraan zit los en de benzine loopt langs het pinnetje
-Onderdeel 32 het O ringetje is stuk
-Onderdeel 33 de papieren pakking is stuk
-Het koperen pijpje in het carburateur huis (volg pijl van onderdeel 11) steekt te ver uit en drukt tegen de bovenplaat onderdeel 18 (max 7-9mm)
Is het membraan gescheurd dien je deze te vervangen door een nieuwe.
zit het metalen stiftje los en zit er een vulcaniseergaatje boven in kun je het stiftje eruit halen en met bison tix (blijft elastisch) het stiftje weer vastzetten.
Is de O ring en pakking stuk vervang je deze.
Mocht de O ring niet stuk zijn en alles is technisch goed wil het helpen om wat lagervet op de O ring te doen.
en de carburateur die het meest bekend staat om te lekken is de Bing carburateur.
Lekken van benzine uit de luchtfilteropening heeft meestal 1 van de volgende meest voorkomende oorzaken.
Vooral nu met Euro95 met 10% alcohol in de benzine tast het rubber aan en geeft lekkages.
Euro 98 heeft dat probleem niet.
-Onderdeel 30 het benzinemembraan is gescheurd of het metalen pennetje in het membraan zit los en de benzine loopt langs het pinnetje
-Onderdeel 32 het O ringetje is stuk
-Onderdeel 33 de papieren pakking is stuk
-Het koperen pijpje in het carburateur huis (volg pijl van onderdeel 11) steekt te ver uit en drukt tegen de bovenplaat onderdeel 18 (max 7-9mm)
Is het membraan gescheurd dien je deze te vervangen door een nieuwe.
zit het metalen stiftje los en zit er een vulcaniseergaatje boven in kun je het stiftje eruit halen en met bison tix (blijft elastisch) het stiftje weer vastzetten.
Is de O ring en pakking stuk vervang je deze.
Mocht de O ring niet stuk zijn en alles is technisch goed wil het helpen om wat lagervet op de O ring te doen.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: lekkende carburateur
Of om bouwen naar directe inlaat, dan ben je in een klap van alle problemen af. (dan is een benzine membraam niet meer nodig)
Er staat hier op het forum beschreven hoe het ombouwen moet.
Alleen weet ik niet of de bij behorende foto reportage er nog bijzit......
Er staat hier op het forum beschreven hoe het ombouwen moet.
Alleen weet ik niet of de bij behorende foto reportage er nog bijzit......
Re: lekkende carburateur
laten we eerst eens kijken of er iets kapot is.
Daarom heb ik ook de veel duidelijkere exploded view van Bing geplaatst ipv die van Sachs,
ik rijd al 8 jaar met hetzelfde gebruikte membraan en dat is nog als nieuw.
Alcohol in de benzine vreet die membranen en keerringen op.
Die foto raportages komen weer terug wil eerst een phpbb cursus volgen voor echt diep in de forumsoftware te kunnen werken en kijken wat de beste foto host is om het debacle van tinypic te voorkomen.
Daarom heb ik ook de veel duidelijkere exploded view van Bing geplaatst ipv die van Sachs,
ik rijd al 8 jaar met hetzelfde gebruikte membraan en dat is nog als nieuw.
Alcohol in de benzine vreet die membranen en keerringen op.
Die foto raportages komen weer terug wil eerst een phpbb cursus volgen voor echt diep in de forumsoftware te kunnen werken en kijken wat de beste foto host is om het debacle van tinypic te voorkomen.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: lekkende carburateur
Wil je iets weten vraag het vrot...........
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 16-10-2020 22:12
Re: lekkende carburateur
Alles ok nu. Er was een lek aan het membraam. Aan het pinnetje. Ik heb het afgedicht met seconden gel. Hij loopt terug. ik overweeg toch indien het een probleem blijft met het membraam/benzine om over te schakelen naar carburator zonder membraam met directe inlaat . Ondertussen benzine 98 tanken. De tekening was welkom en bedankt om te weten dat er zoveel behulpzame vrienden zijn met wijze technische uitleg. Ook bedankt aan vriend Sjarel die tot mijn grote vreugde zeer kort bij mij woont.
Groetjes Erich
Groetjes Erich
Groeten van Erich
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: lekkende carburateur
Je bent er inderdaad wel van lekkage,s af met directe inlaat.
Maar vrot heeft wel een punt, ik heb ook carburateurs met directe inlaat, maar ook met membraam.
Ook hier heb ik eigenlijk nooit lekkage,s mee, het is vaak e10 dat het rubber aantast.
Maar het stifje kan ook lekken (door los zitten)
Ik heb mijn metjes hobby matig, maar als ik er elke dag mee naar mijn werk moest. Dan bouwde ik de boel om naar directe inlaat. 100% betrouwbaarheid gegarandeerd !
Maar vrot heeft wel een punt, ik heb ook carburateurs met directe inlaat, maar ook met membraam.
Ook hier heb ik eigenlijk nooit lekkage,s mee, het is vaak e10 dat het rubber aantast.
Maar het stifje kan ook lekken (door los zitten)
Ik heb mijn metjes hobby matig, maar als ik er elke dag mee naar mijn werk moest. Dan bouwde ik de boel om naar directe inlaat. 100% betrouwbaarheid gegarandeerd !
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 16-10-2020 22:12
Re: lekkende carburateur
Bij de volgende lekkage wordt een directe inlaat. Moet die carburateur dan op de sloop? Of wordt deze omgebouwd?
Groeten van Erich
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: lekkende carburateur
Nee hoor, gewoon ombouwen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten