Keerring carterzijde
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 16-02-2021 20:52
Keerring carterzijde
Goeiedag,
Vandaag voor het eerst met me Saxonette, een lange voorjaarsrit gemaakt, toen ik weg ging reed ie lekker 30 km per uur, maar na ong 10 km ging ze wat stotteren en miste duidelijk vermogen, met ietsje tegenwind, en wilde niet harder dan 24 km per uur, bijna thuis (gelukkig) een enorme blauw witte rookpluim achter de Sax, keerring lek, (olie stond netjes op peil)
vanavond het blokje gesplitst, bleek de keerring verbrand, en mijns in ziens zat ie verkeerd om, hij moet toch met het veertje naar de transmissiekant ? hij moet tenslotte de transmissie olie tegenhouden.
het vreemde is ik weet 300 procent zeker dat t blokje nooit open is geweest.
gr Arie de Knaller.
Vandaag voor het eerst met me Saxonette, een lange voorjaarsrit gemaakt, toen ik weg ging reed ie lekker 30 km per uur, maar na ong 10 km ging ze wat stotteren en miste duidelijk vermogen, met ietsje tegenwind, en wilde niet harder dan 24 km per uur, bijna thuis (gelukkig) een enorme blauw witte rookpluim achter de Sax, keerring lek, (olie stond netjes op peil)
vanavond het blokje gesplitst, bleek de keerring verbrand, en mijns in ziens zat ie verkeerd om, hij moet toch met het veertje naar de transmissiekant ? hij moet tenslotte de transmissie olie tegenhouden.
het vreemde is ik weet 300 procent zeker dat t blokje nooit open is geweest.
gr Arie de Knaller.
Re: Keerring carterzijde
ohjee doet me weer denken aan de felle welke kant de koppelingsklok keerring monteren discussie
Officieel volgens de handleiding moet de veer naar de carterkant en de rubberen zijde naar de transmissie kant.
De keerring kan probleem loos omgedraaid gemonteerd worden het werkt allebei
Hoe je de keerring om monteert geeft bepaalde voordelen en nadelen.
De een wil de druk in het carter zo veel mogelijk tegenhouden om geen overdruk in de transmissie te hebben.
De ander wil kost wat kost geen olie verliezen.
Officieel volgens de handleiding moet de veer naar de carterkant en de rubberen zijde naar de transmissie kant.
De keerring kan probleem loos omgedraaid gemonteerd worden het werkt allebei
Hoe je de keerring om monteert geeft bepaalde voordelen en nadelen.
De een wil de druk in het carter zo veel mogelijk tegenhouden om geen overdruk in de transmissie te hebben.
De ander wil kost wat kost geen olie verliezen.
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 16-02-2021 20:52
Re: Keerring carterzijde
dat is mooi dan, dat het niet uitmaakt, dan zet ik hem er nu andersom in, zit iets groefje in krukas, heeft ie weer een nieuw loopvlak.
Re: Keerring carterzijde
het gaat om de keering aan de koppelingszijde waar het niet uitmaakt en die de rook veroorzaakt!
de keerring aan de vliegwielzijde MOET met het rubber naar het vliegwiel zodat de mengsmering het krukas lager kan smeren.
als er een groef in de doorn van krukas zit waar het vliegwiel op zit zal deze nooit meer goed afdichten.
Een andere krukas is dan noodzakelijk.
om die groef te voorkomen kun je het beste een keerring 12x32x7 met stoflip monteren
de keerring aan de vliegwielzijde MOET met het rubber naar het vliegwiel zodat de mengsmering het krukas lager kan smeren.
als er een groef in de doorn van krukas zit waar het vliegwiel op zit zal deze nooit meer goed afdichten.
Een andere krukas is dan noodzakelijk.
om die groef te voorkomen kun je het beste een keerring 12x32x7 met stoflip monteren
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 16-02-2021 20:52
Re: Keerring carterzijde
gaat ook om de keerring aan de koppelingszijde die wat ingelopen is, is blokje met katelysator word erg heet, keering was bikkel hard.
gr Arie de Knaller.
gr Arie de Knaller.
Re: Keerring carterzijde
Aha de verlengde borst van het koppelingskloklager is ingelopen.
Nu noem je de katalysator uitvoering en ja die worden duidelijk heter dus daar kun je beter Viton keerringen gebruiken ipv NBR.
1:50 smeren is voor de smering echt noodzakelijk voor een 302 katalysator versie.
Nu noem je de katalysator uitvoering en ja die worden duidelijk heter dus daar kun je beter Viton keerringen gebruiken ipv NBR.
1:50 smeren is voor de smering echt noodzakelijk voor een 302 katalysator versie.
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 16-02-2021 20:52
Re: Keerring carterzijde
yep, keerring nu andersom gemonteerd, blokje staat weer in elkaar, luchtpompje zat ook vast, gelijk al die zooi er af incl katalysator.
morgen gewoon uitlaatje monteren, heeft wel altijd 1 op 50 mengverhouding gereden, dat is te vet als de kat niet goed werkt, zuigerveer zat muurvast, gelijk nieuwe gemonteerd, verder geen overmatige koolaanslag, liep overigens wel 30 km per uur, met vaste zuigerveer en starte prima en trok ook goed.
gr arie de knaller.
morgen gewoon uitlaatje monteren, heeft wel altijd 1 op 50 mengverhouding gereden, dat is te vet als de kat niet goed werkt, zuigerveer zat muurvast, gelijk nieuwe gemonteerd, verder geen overmatige koolaanslag, liep overigens wel 30 km per uur, met vaste zuigerveer en starte prima en trok ook goed.
gr arie de knaller.
Re: Keerring carterzijde
als je schone vollsyntheet 2 takt olie gebruikt verbrand die ook veel zuiverder.
Met een gewone uitlaat kun je nu 1:85 smeren (60ml olie op 5Liter benzine.
Wel belangrijk is om RON98 benzine te gebruiken omdat deze geen alcohol in zich heeft.
10% Alcohol in de RON95 en 2 takt gaat echt niet goed samen.
Kun je niks anders tanken als E10% RON95 blijf dan 1:50 smeren.
Beter ontkolen dan het blok in de oud ijzer bak moeten pleuren.
Met een gewone uitlaat kun je nu 1:85 smeren (60ml olie op 5Liter benzine.
Wel belangrijk is om RON98 benzine te gebruiken omdat deze geen alcohol in zich heeft.
10% Alcohol in de RON95 en 2 takt gaat echt niet goed samen.
Kun je niks anders tanken als E10% RON95 blijf dan 1:50 smeren.
Beter ontkolen dan het blok in de oud ijzer bak moeten pleuren.
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 16-02-2021 20:52
Re: Keerring carterzijde
Had ik inderdaad al gelezen op het forum, dat ik dan het beste 1:85 kan smeren.
ik gebruik die vollsyntheet van Eurol, kwam ergens een bericht van jou tegen op het forum, Vrotkees.
E10 is sowieso, voor mij niet weggelegd, ik rij alleen ouwe zooi, ook me auto's kunnen daar niet op rijden, ik gebruik uitsluitend BP ultimate, of V power
ik gebruik die vollsyntheet van Eurol, kwam ergens een bericht van jou tegen op het forum, Vrotkees.
E10 is sowieso, voor mij niet weggelegd, ik rij alleen ouwe zooi, ook me auto's kunnen daar niet op rijden, ik gebruik uitsluitend BP ultimate, of V power
- Prutser-2009
- Erelid
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 14-12-2010 09:59
Re: Keerring carterzijde
mijn robin uit 1975 rijdt ook op E10, wel met wynns toevoeging, ouderwetse goede gelode benzine is helaas al heel lang niet meer verkrijgbaar
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten