Onderhoud
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 31-03-2019 15:13
Onderhoud
Hallo allemaal,
Sinds vorig jaar ben ik in het gelukkige bezit van een Spartamet. Wat een geweldig ding zeg. Hartstikke leuk om er mee te rijden.
Er zit een elektrische start op, maar die doet het niet goed. Ik heb wat reserveonderdelen erbij gekregen, ook iets voor de elektrische start. Maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet maken.
In de herfst/winter rij ik er haast niet mee, maar in de lente en zomer wekelijks 25km en 1 keer per maand 70km.
Een onderhoudsbeurt lijkt mij nu dan ook verstandig. Ik heb er helaas geen verstand van. Het lijkt me best leuk om dat allemaal zelf te kunnen, maar ik mis de kennis en gereedschappen.
Kennen jullie iemand in de buurt van Tiel die dat voor mij zou kunnen doen?
Ik kan 'm brengen en halen.
En hoeveel moet ik ongeveer rekening mee houden voor een grote beurt?
Groetjes,
Monique.
Sinds vorig jaar ben ik in het gelukkige bezit van een Spartamet. Wat een geweldig ding zeg. Hartstikke leuk om er mee te rijden.
Er zit een elektrische start op, maar die doet het niet goed. Ik heb wat reserveonderdelen erbij gekregen, ook iets voor de elektrische start. Maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet maken.
In de herfst/winter rij ik er haast niet mee, maar in de lente en zomer wekelijks 25km en 1 keer per maand 70km.
Een onderhoudsbeurt lijkt mij nu dan ook verstandig. Ik heb er helaas geen verstand van. Het lijkt me best leuk om dat allemaal zelf te kunnen, maar ik mis de kennis en gereedschappen.
Kennen jullie iemand in de buurt van Tiel die dat voor mij zou kunnen doen?
Ik kan 'm brengen en halen.
En hoeveel moet ik ongeveer rekening mee houden voor een grote beurt?
Groetjes,
Monique.
Re: Onderhoud
Hoi Monique,
Er zijn niet veel (hobby)specialisten meer in Nederland
1 wat dicht bij jou zat is helaas overleden en een ander heeft het nu pokkendruk met zijn gezin.
Iets verder weg ben ik het dichtste bij en ben helaas nog aan het genezen van een nekhernia en moet voorzichtig aandoen.
En kan dus pas over 3 weken iets betekenen.
Ja als je eenmaal een metje gewend bent wil je niks meer anders het is superhandig en je kunt er overal mee komen.
En ja ze hebben onderhoud nodig om ze betrouwbaar te houden.
We moeten eerlijk zijn hier op het forum de kosten van een onderhoudsbeurt hangt echt af van de algehele technische staat af van een spartamet.
versleten Bedieningskabel banden en motoronderdelen kunnen al bij al samen in de papieren gaan lopen.
En de uren werk tellen wij als hobby specialisten niet.
Als je niet weet wanneer het motor blokje voor het laatst open is geweest adviseer ik een schoonmaak/inspectiebeurt.
Je kunt namelijk aan de buitenkant zeer moeilijk de staat van de motor nakijken.
Daarbij word alles intern goed schoongemaakt (ontkoold) uitvoerig nagekeken, verse keerringen. onverslijtbare koppeling, nieuwe kritieke lagers en een zuigerveer.
Ook de carburateur ontsteking en uitlaat word schoongemaakt en gecontroleerd.
Dan is je blokje weer goed voor 8000 km of 2 jaar voordat ie weer open moet voor een inspectie.
Blijft het alleen hierbij reken dan op een �100,-
Zijn er onderdelen kapot ja dan komen deze er uiteraard bij.
In het allerergste geval dat je banden, bedieningskabels, krom achterwiel en motor vervangen moet worden ben je een �350,- kwijt.
geschikte antilek Banden voor de Spartamet (schwalbe marathon) kosten nu eenmaal �100 per set inkoop incl. binnenbanden, kabels �35,-, Achterwiel �25,- enz. enz .enz.
Het elektrische start gedeelte is niet bekend om zijn betrouwbaarheid en de onderdelen zijn schrikbarend duur.
Ik monteer altijd een lange kabelbuis zodat je deze net als een standaard spartamet makkelijk met de hand kunt starten.
Iedere hobby specialist die hier op het forum metjes in onderhoud heeft gaat voor betrouwbaarheid en veiligheid en niet voor het snelle geld zo als helaas veel aanbieders op marktplaats.
Ik haal altijd waar de "klant" bij staat de motor uit elkaar en laat het zien wat er vervangen schoon gemaakt moet worden.
Poreusse/afgereden banden, doorgesleten bedieningskabels. alles laat ik zien.
Als je een Spartamet rijder leert een carburateur schoon te maken, het oliepeil en de ontsteking te controleren kun je al 90% van de storingen zelf oplossen en daar heb je hooguit voor �25,- aan gereedschap voor nodig.
Voor de resterende 10% is dit forum
Er zijn niet veel (hobby)specialisten meer in Nederland
1 wat dicht bij jou zat is helaas overleden en een ander heeft het nu pokkendruk met zijn gezin.
Iets verder weg ben ik het dichtste bij en ben helaas nog aan het genezen van een nekhernia en moet voorzichtig aandoen.
En kan dus pas over 3 weken iets betekenen.
Ja als je eenmaal een metje gewend bent wil je niks meer anders het is superhandig en je kunt er overal mee komen.
En ja ze hebben onderhoud nodig om ze betrouwbaar te houden.
We moeten eerlijk zijn hier op het forum de kosten van een onderhoudsbeurt hangt echt af van de algehele technische staat af van een spartamet.
versleten Bedieningskabel banden en motoronderdelen kunnen al bij al samen in de papieren gaan lopen.
En de uren werk tellen wij als hobby specialisten niet.
Als je niet weet wanneer het motor blokje voor het laatst open is geweest adviseer ik een schoonmaak/inspectiebeurt.
Je kunt namelijk aan de buitenkant zeer moeilijk de staat van de motor nakijken.
Daarbij word alles intern goed schoongemaakt (ontkoold) uitvoerig nagekeken, verse keerringen. onverslijtbare koppeling, nieuwe kritieke lagers en een zuigerveer.
Ook de carburateur ontsteking en uitlaat word schoongemaakt en gecontroleerd.
Dan is je blokje weer goed voor 8000 km of 2 jaar voordat ie weer open moet voor een inspectie.
Blijft het alleen hierbij reken dan op een �100,-
Zijn er onderdelen kapot ja dan komen deze er uiteraard bij.
In het allerergste geval dat je banden, bedieningskabels, krom achterwiel en motor vervangen moet worden ben je een �350,- kwijt.
geschikte antilek Banden voor de Spartamet (schwalbe marathon) kosten nu eenmaal �100 per set inkoop incl. binnenbanden, kabels �35,-, Achterwiel �25,- enz. enz .enz.
Het elektrische start gedeelte is niet bekend om zijn betrouwbaarheid en de onderdelen zijn schrikbarend duur.
Ik monteer altijd een lange kabelbuis zodat je deze net als een standaard spartamet makkelijk met de hand kunt starten.
Iedere hobby specialist die hier op het forum metjes in onderhoud heeft gaat voor betrouwbaarheid en veiligheid en niet voor het snelle geld zo als helaas veel aanbieders op marktplaats.
Ik haal altijd waar de "klant" bij staat de motor uit elkaar en laat het zien wat er vervangen schoon gemaakt moet worden.
Poreusse/afgereden banden, doorgesleten bedieningskabels. alles laat ik zien.
Als je een Spartamet rijder leert een carburateur schoon te maken, het oliepeil en de ontsteking te controleren kun je al 90% van de storingen zelf oplossen en daar heb je hooguit voor �25,- aan gereedschap voor nodig.
Voor de resterende 10% is dit forum
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 31-03-2019 15:13
Re: Onderhoud
Hallo Vrotkees,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Kan ik je een persoonlijk bericht sturen voor het maken van een afspraak?
Groetjes,
Monique.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Kan ik je een persoonlijk bericht sturen voor het maken van een afspraak?
Groetjes,
Monique.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten