Deco klep

Technische vragen
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Deco klep

Bericht door Vrotkees »

Spartapappa schreef: 10-04-2021 21:54
Je hebt originele zwarte deze zijn onbegrensd.

Zover ik weet was de onbegrensde zwarte CDI oorspronkelijk bedoeld voor hoger gelegen landen zoals Zwitserland.
Een 20 km/u Duits blokje met lagere overbrenging kon door een hoger toerental toch 25km/u halen.

Helaas betekend dit niet dat alle zwarte CDI's meteen onbegrensde Alpenlanden CDI's zijn.
Dat ligt er ook aan welke kleur kunststof korrels er voorhanden was voor het spuitgieten.

Het enigste om er zeker van te kunnen zijn is elke CDI afzonderlijk te testen tot welk toerental ze op de testbank gaan.
En ik kan je zeggen uit ervaring dat er grote verschillen zijn tussen CDI's
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Deco klep

Bericht door Spartapappa »

Dat er ook begrenste zwarte cdi,s waren wist ik.
Arie de Knaller
Berichten: 42
Lid geworden op: 16-02-2021 20:52

Re: Deco klep

Bericht door Arie de Knaller »

Ik heb de blauwe cdi er in zitten (niet geboord), ik vond de top van 28 ook aan de hoge kant heb van meerdere gehoord dat de luxussen allemaal wel boven de 25 lopen.
heb 2 TK carbs liggen waarvan 1 nieuwe beide brandschoon, maar dan loopt ie maar 25 en echt niet harder ook veel minder trekkracht.
heb wel alle katalysator onzin en pompje er af, misschien dat, dat scheelt dat ie wat harder loopt.
Gr Arie de Knaller.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Deco klep

Bericht door Spartapappa »

Ik heb met mijn 399 blokje met originele cdi met wind mee ooit 26 km/u gehaald en toen was het luid viertakten.
Met een geboorde cdi op hetzelfde blokje haalde ik wind mee 30 km/u.
Dit waren blauwe cdi,s

Het onlangs gereviseerde blokje liep met de standaard blauwe cdi 24 km/u
Toen ik er een geboorde blauwe in zetten, liep hij 27 km/u
Wind mee 29 km/u gehaald.
Dit zijn gps gemeten snelheden.
Nu moet ik er wel bij vermelden dat dit blokje totaal gereviseerd was.
Dus er zal hoogst waarschijnlijk nog wel een of twee km/u bij komen na het inrijden schat ik zo.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Deco klep

Bericht door Vrotkees »

Arie de Knaller schreef: 12-04-2021 15:55 Ik heb de blauwe cdi er in zitten (niet geboord), ik vond de top van 28 ook aan de hoge kant heb van meerdere gehoord dat de luxussen allemaal wel boven de 25 lopen.
heb 2 TK carbs liggen waarvan 1 nieuwe beide brandschoon, maar dan loopt ie maar 25 en echt niet harder ook veel minder trekkracht.
heb wel alle katalysator onzin en pompje er af, misschien dat, dat scheelt dat ie wat harder loopt.
Gr Arie de Knaller.
De katalysatorversie werkt op een hogere temperatuur daarom ook 1:50 smeren, het hitteschild boven de uitlaat en de luchtcompressor voor de kat.
Alles bij elkaar zorgt dit voor iets vermogensverlies.
Bij een 301 motor kun je het beste de kat en accessoires door de standaard onderdelen en onbegrensde CDI vervangen.
de onbegrensde CDI zorgt er ja voor dat alles goed en schoner verbrand in de verbrandingsruimte en heb je de kat niet meer nodig.

Bij een 302 motor (Rottary / Hudson) is een kat gebruiken wel verstandig deze blokjes zijn namelijk aangepast om optimaal op een hogere bedrijfstemperatuur te werken.
Deze 302 motortjes zijn zo complex met alle opgebouwde dure zeldzame onderdelen dat ze eigenlijk ongeschikt zijn voor de dagelijkse rijder.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Arie de Knaller
Berichten: 42
Lid geworden op: 16-02-2021 20:52

Re: Deco klep

Bericht door Arie de Knaller »

goeiedag,
zo net de snelle cdi gemonteerd, motor starten loopt even goed ineens een klere herrie en motor zit muurvast.
nu wil het vliegwiel niet meer langs de magneten van de bobine draaien, heeft 0.40 speling.
magneten zitten niet los, kern ook niet, geen speling op het krukaslager vliegwiel is hagelnieuw (Hudson).
zonder vliegwiel draait het blokje prima, en voel je duidelijk compressie, geen vastloper dus.
gisteren probleemloos een hele tank leeg gereden, maar had wel voor het eerst last bij koude start dat t blokje stotterde en heel kort en vrij snel achter elkaar uitviel, leek er op dat hij vonken oversloeg.
het rare is dat ik 0.40 speling heb tussen de magneten en de bobine, maar krijg het vliegwiel niet gedraaid zodra de magneten voor de bobine staan.
kan een oude ontsteking, zo ineens kapot gaan als je een snelle cdi monteert ?
zal nog even op het forum rond neuzen, wat de waardes zijn om de ontsteking door te meten.

gr Arie de Knaller.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Deco klep

Bericht door Vrotkees »

De magneten zitten op het vliegwiel niet op de bobine.
Je stelt dan ook de afstand af op de magneten van het vliegwiel.
Sommige vliegwielen lijken goed maar de magneten zitten echter los.
Door het hogere toerental komen ze uit het vliegwiel.
De middelste metaal kern is dan vaak weggesleten van de bobine

Rood naar Blauw is tussen de 800 - 1000 Ohm
Rood naar Zwart is tussen de 800 - 1000 Ohm
Zwart naar bougiedop is zo rond de 2,7 KOhm
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Deco klep

Bericht door Spartapappa »

Mijn 199 blokje stotterde ook als hij koud was en starten slecht.
Als hij helemaal warm was liep hij goed. (Wel iets minder hard)
Dit probleem kreeg ik nadat ik een zelfbouw snelle cdi monteerden.

Toen ik een originele blauwe geboorde cdi er in zetten was het probleem gelijk over.
Goed starten, niet stotteren bij koude motor, en een iets hogere topsnelheid.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Deco klep

Bericht door spartarie »

Arie de Knaller schreef: 14-04-2021 00:01 goeiedag,
zo net de snelle cdi gemonteerd, motor starten loopt even goed ineens een klere herrie en motor zit muurvast.
nu wil het vliegwiel niet meer langs de magneten van de bobine draaien, heeft 0.40 speling.
magneten zitten niet los, kern ook niet, geen speling op het krukaslager vliegwiel is hagelnieuw (Hudson).
zonder vliegwiel draait het blokje prima, en voel je duidelijk compressie, geen vastloper dus.
gisteren probleemloos een hele tank leeg gereden, maar had wel voor het eerst last bij koude start dat t blokje stotterde en heel kort en vrij snel achter elkaar uitviel, leek er op dat hij vonken oversloeg.
het rare is dat ik 0.40 speling heb tussen de magneten en de bobine, maar krijg het vliegwiel niet gedraaid zodra de magneten voor de bobine staan.
kan een oude ontsteking, zo ineens kapot gaan als je een snelle cdi monteert ?
zal nog even op het forum rond neuzen, wat de waardes zijn om de ontsteking door te meten.

gr Arie de Knaller.
Ik had eens problemen nadat ik een vliegwiel (met losse kern) vervangen heb door een andere, van een goed lopend blokje.
Nieuwe vliegwiel erop, trek aan het startkoord en de boel zat muurvast. :shock:
Oude vliegwiel er weer op....en alles draaide weer gewoon.
Bij nadere bestudering bleek de stalen kern van het "nieuwe vliegwiel" een stukje dieper in het zink te liggen.
Die hogere zinkrand werd bij montage tegen het carter aangedrukt en daardoor kon het vliegwiel niet meer draaien.
Een bezoek aan de draaier bracht uitkomst.
Hier het oude vliegwiel:

Afbeelding

En hier degene die problemen gaf.

Afbeelding

Of dat bij jou ook het geval is???
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Deco klep

Bericht door Spartapappa »

Mooi leer moment Spartarie, ik zelf heb dit nog nooit gehad.
Maar wat niet is kan nog komen.
Dat is het grappige van onze hobby, er zijn altijd weer van die dingen waar je, je hoofd over breekt.
En als je ze dan uiteindelijk oplost, geeft dit zo,n voldoening.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten