Arie de Knaller schreef: ↑14-04-2021 00:01
goeiedag,
zo net de snelle cdi gemonteerd, motor starten loopt even goed ineens een klere herrie en motor zit muurvast.
nu wil het vliegwiel niet meer langs de magneten van de bobine draaien, heeft 0.40 speling.
magneten zitten niet los, kern ook niet, geen speling op het krukaslager vliegwiel is hagelnieuw (Hudson).
zonder vliegwiel draait het blokje prima, en voel je duidelijk compressie, geen vastloper dus.
gisteren probleemloos een hele tank leeg gereden, maar had wel voor het eerst last bij koude start dat t blokje stotterde en heel kort en vrij snel achter elkaar uitviel, leek er op dat hij vonken oversloeg.
het rare is dat ik 0.40 speling heb tussen de magneten en de bobine, maar krijg het vliegwiel niet gedraaid zodra de magneten voor de bobine staan.
kan een oude ontsteking, zo ineens kapot gaan als je een snelle cdi monteert ?
zal nog even op het forum rond neuzen, wat de waardes zijn om de ontsteking door te meten.
gr Arie de Knaller.
Ik had eens problemen nadat ik een vliegwiel (met losse kern) vervangen heb door een andere, van een goed lopend blokje.
Nieuwe vliegwiel erop, trek aan het startkoord en de boel zat muurvast.
Oude vliegwiel er weer op....en alles draaide weer gewoon.
Bij nadere bestudering bleek de stalen kern van het "nieuwe vliegwiel" een stukje dieper in het zink te liggen.
Die hogere zinkrand werd bij montage tegen het carter aangedrukt en daardoor kon het vliegwiel niet meer draaien.
Een bezoek aan de draaier bracht uitkomst.
Hier het oude vliegwiel:
En hier degene die problemen gaf.
Of dat bij jou ook het geval is???