Spartamet wilt maar niet starten.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 07-05-2021 21:40
Spartamet wilt maar niet starten.
Goedendag heren!
Sinds een tijdje wilt mijn spartamet maar niet starten zeg.
Ik sta maar voor een raadsel. Heb eerst verschillende bougies geprobeerd, toen een gloednieuwe carb er opgezet.
Hij sprong toen wel aan! Maar de volgende dag... weer niks.
Vandaag de uitlaat er afgehaald, (deze lijkt mij niet verkoold) hij wilt wel aan gaan. Maar niet lopen! (Dus hij springt wel aan, maar valt binnen een seconde weer uit)
Boegie vonkt wel als ik heb buiten de cilinder test.
Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is de luchtfilter.
Jullie zijn hier zeker bekend in, wat kan het zijn?
Sinds een tijdje wilt mijn spartamet maar niet starten zeg.
Ik sta maar voor een raadsel. Heb eerst verschillende bougies geprobeerd, toen een gloednieuwe carb er opgezet.
Hij sprong toen wel aan! Maar de volgende dag... weer niks.
Vandaag de uitlaat er afgehaald, (deze lijkt mij niet verkoold) hij wilt wel aan gaan. Maar niet lopen! (Dus hij springt wel aan, maar valt binnen een seconde weer uit)
Boegie vonkt wel als ik heb buiten de cilinder test.
Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is de luchtfilter.
Jullie zijn hier zeker bekend in, wat kan het zijn?
Re: Spartamet wilt maar niet starten.
De eerste verdachte van niet/slecht starten in deze is toch de uitlaat.
een klein beetje kool en je hebt al problemen.
een spartamet uitlaat moet echt 100% open zijn.
De tweede verdachte is het inlaatmembraan en/of de deco klep.
als deze niet goed sluiten krijg je geen of weinig mengsel in de verbrandingskamer.
een klein beetje kool en je hebt al problemen.
een spartamet uitlaat moet echt 100% open zijn.
De tweede verdachte is het inlaatmembraan en/of de deco klep.
als deze niet goed sluiten krijg je geen of weinig mengsel in de verbrandingskamer.
Re: Spartamet wilt maar niet starten.
Haal de uitlaat er eens af en probeer of je er door heen kan blazen.
Bv op deze manier, of zet een mondkapje op.
Dat moet zonder noemenswaardige weerstand kunnen!
Bv op deze manier, of zet een mondkapje op.
Dat moet zonder noemenswaardige weerstand kunnen!
Re: Spartamet wilt maar niet starten.
Je had het er eerder over Spartarie, nu met een mooie foto.
Ik heb het toen al uitgeprobeerd, echt een goede manier, bedankt.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 07-05-2021 21:40
Re: Spartamet wilt maar niet starten.
Zo mannen.
Nieuwe luchtfilter.
Nieuwe uitlaat.
Bougie vonkt.
... niks. Nog niet eens een beetje lopen...
Boegie wordt na verschillende keren trekken wel nat.
Nieuwe luchtfilter.
Nieuwe uitlaat.
Bougie vonkt.
... niks. Nog niet eens een beetje lopen...
Boegie wordt na verschillende keren trekken wel nat.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 07-05-2021 21:40
Re: Spartamet wilt maar niet starten.
Nu sta ik op het punt dat ding in de maas te gooien. Nu vonkt hij zelfs niet meer. M'n zündapp uit 1961 geeft nog minder problemen.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Spartamet wilt maar niet starten.
Ik verdenk ook de uitlaat en carburateur in eerste instantie.
Het inlaatmembraam kan ook niet goed afdichten even als een slecht functionerende deco.
Als hij nu niet meer vonkt kijk even of de draadjes naar de cdi nog goed zijn en contact maken.
Ook kan de cdi kapot zijn.
Het kunnen inderdaad lastige apparaten zijn.
Maar je word er steeds handiger in, en leert storingen eerder herkennen.
Ik heb ook wel eens lopen kloten om een vreemd blokje goed te laten lopen.
Het makkelijkste vind ik van 0 opbouwen.
Dan heb je alles uit elkaar en kun je vanaf daar beginnen te bouwen.
Deze blokjes lopen dan ook altijd goed bij me.
Ook omdat je dan de keeringen vernieuwd en zuigerveer enz.
Dus de bassis is dan al goed.
Die storingsbron heb je dan al niet meer.
Het inlaatmembraam kan ook niet goed afdichten even als een slecht functionerende deco.
Als hij nu niet meer vonkt kijk even of de draadjes naar de cdi nog goed zijn en contact maken.
Ook kan de cdi kapot zijn.
Het kunnen inderdaad lastige apparaten zijn.
Maar je word er steeds handiger in, en leert storingen eerder herkennen.
Ik heb ook wel eens lopen kloten om een vreemd blokje goed te laten lopen.
Het makkelijkste vind ik van 0 opbouwen.
Dan heb je alles uit elkaar en kun je vanaf daar beginnen te bouwen.
Deze blokjes lopen dan ook altijd goed bij me.
Ook omdat je dan de keeringen vernieuwd en zuigerveer enz.
Dus de bassis is dan al goed.
Die storingsbron heb je dan al niet meer.
Re: Spartamet wilt maar niet starten.
De neiging om een metje ergens in het water te gooien, in de fik steken of op te blazen is een gevoel dat elke metrijder die er aan sleutelt kent.
We zijn niet voor niks allemaal lid van de bond VOOR het vloeken
Een Sachs 301 30cc motor heeft 0% reserve en alles moet perfect zijn of je hebt problemen.
Velen denken dat een 301 motor super simpel zijn maar het zijn echter bedrieglijk simpel uitziende motoren met afwijkende techniek.
Enkel gelagerde/gedeelde krukas, enkele zuigerveer open spoelkanalen om maar eens een paar te noemen.
- De compressie in de cilinder maar ook de afdichtingen in de mengkamer moeten goed zijn.
- Inlaatmembraan eventuele decompressieklep en carburateur moeten goed zijn.
- Uitlaat en luchtfilter moet open zijn.
- Ontsteking moet goed zijn.
En daar boven op komt ook nog dat afzonderlijke blokje iets anders zijn waardoor je even bezig kunt zijn met fijnafstelling na een revisie.
En toch als je doorzet heb je er echt een leuk handig en betrouwbaar vervoermiddel aan.
We zijn niet voor niks allemaal lid van de bond VOOR het vloeken
Een Sachs 301 30cc motor heeft 0% reserve en alles moet perfect zijn of je hebt problemen.
Velen denken dat een 301 motor super simpel zijn maar het zijn echter bedrieglijk simpel uitziende motoren met afwijkende techniek.
Enkel gelagerde/gedeelde krukas, enkele zuigerveer open spoelkanalen om maar eens een paar te noemen.
- De compressie in de cilinder maar ook de afdichtingen in de mengkamer moeten goed zijn.
- Inlaatmembraan eventuele decompressieklep en carburateur moeten goed zijn.
- Uitlaat en luchtfilter moet open zijn.
- Ontsteking moet goed zijn.
En daar boven op komt ook nog dat afzonderlijke blokje iets anders zijn waardoor je even bezig kunt zijn met fijnafstelling na een revisie.
En toch als je doorzet heb je er echt een leuk handig en betrouwbaar vervoermiddel aan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten