Spartamet wilt maar niet starten.

Technische vragen
Plaats reactie
Mr.Fancypants
Berichten: 3
Lid geworden op: 07-05-2021 21:40

Spartamet wilt maar niet starten.

Bericht door Mr.Fancypants »

Goedendag heren!

Sinds een tijdje wilt mijn spartamet maar niet starten zeg.
Ik sta maar voor een raadsel. Heb eerst verschillende bougies geprobeerd, toen een gloednieuwe carb er opgezet.
Hij sprong toen wel aan! Maar de volgende dag... weer niks.
Vandaag de uitlaat er afgehaald, (deze lijkt mij niet verkoold) hij wilt wel aan gaan. Maar niet lopen! (Dus hij springt wel aan, maar valt binnen een seconde weer uit)
Boegie vonkt wel als ik heb buiten de cilinder test.
Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is de luchtfilter.
Jullie zijn hier zeker bekend in, wat kan het zijn?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet wilt maar niet starten.

Bericht door Vrotkees »

De eerste verdachte van niet/slecht starten in deze is toch de uitlaat.
een klein beetje kool en je hebt al problemen.
een spartamet uitlaat moet echt 100% open zijn.

De tweede verdachte is het inlaatmembraan en/of de deco klep.
als deze niet goed sluiten krijg je geen of weinig mengsel in de verbrandingskamer.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Spartamet wilt maar niet starten.

Bericht door spartarie »

Haal de uitlaat er eens af en probeer of je er door heen kan blazen.
Bv op deze manier, of zet een mondkapje op. :D
Dat moet zonder noemenswaardige weerstand kunnen!

Afbeelding
Net bezig
Berichten: 194
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Re: Spartamet wilt maar niet starten.

Bericht door Net bezig »

spartarie schreef: 10-06-2021 13:44 Haal de uitlaat er eens af en probeer of je er door heen kan blazen.
Bv op deze manier, of zet een mondkapje op. :D
Dat moet zonder noemenswaardige weerstand kunnen!

Afbeelding
Je had het er eerder over Spartarie, nu met een mooie foto.
Ik heb het toen al uitgeprobeerd, echt een goede manier, bedankt.
Mr.Fancypants
Berichten: 3
Lid geworden op: 07-05-2021 21:40

Re: Spartamet wilt maar niet starten.

Bericht door Mr.Fancypants »

Zo mannen.
Nieuwe luchtfilter.
Nieuwe uitlaat.
Bougie vonkt.

... niks. Nog niet eens een beetje lopen...

Boegie wordt na verschillende keren trekken wel nat.
Mr.Fancypants
Berichten: 3
Lid geworden op: 07-05-2021 21:40

Re: Spartamet wilt maar niet starten.

Bericht door Mr.Fancypants »

Nu sta ik op het punt dat ding in de maas te gooien. Nu vonkt hij zelfs niet meer. M'n zündapp uit 1961 geeft nog minder problemen.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Spartamet wilt maar niet starten.

Bericht door Spartapappa »

Ik verdenk ook de uitlaat en carburateur in eerste instantie.
Het inlaatmembraam kan ook niet goed afdichten even als een slecht functionerende deco.

Als hij nu niet meer vonkt kijk even of de draadjes naar de cdi nog goed zijn en contact maken.
Ook kan de cdi kapot zijn.

Het kunnen inderdaad lastige apparaten zijn.
Maar je word er steeds handiger in, en leert storingen eerder herkennen.
Ik heb ook wel eens lopen kloten om een vreemd blokje goed te laten lopen.
Het makkelijkste vind ik van 0 opbouwen.
Dan heb je alles uit elkaar en kun je vanaf daar beginnen te bouwen.
Deze blokjes lopen dan ook altijd goed bij me.
Ook omdat je dan de keeringen vernieuwd en zuigerveer enz.
Dus de bassis is dan al goed.
Die storingsbron heb je dan al niet meer.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet wilt maar niet starten.

Bericht door Vrotkees »

De neiging om een metje ergens in het water te gooien, in de fik steken of op te blazen is een gevoel dat elke metrijder die er aan sleutelt kent.
We zijn niet voor niks allemaal lid van de bond VOOR het vloeken :mrgreen:

Een Sachs 301 30cc motor heeft 0% reserve en alles moet perfect zijn of je hebt problemen.
Velen denken dat een 301 motor super simpel zijn maar het zijn echter bedrieglijk simpel uitziende motoren met afwijkende techniek.
Enkel gelagerde/gedeelde krukas, enkele zuigerveer open spoelkanalen om maar eens een paar te noemen.

- De compressie in de cilinder maar ook de afdichtingen in de mengkamer moeten goed zijn.
- Inlaatmembraan eventuele decompressieklep en carburateur moeten goed zijn.
- Uitlaat en luchtfilter moet open zijn.
- Ontsteking moet goed zijn.

En daar boven op komt ook nog dat afzonderlijke blokje iets anders zijn waardoor je even bezig kunt zijn met fijnafstelling na een revisie.
En toch als je doorzet heb je er echt een leuk handig en betrouwbaar vervoermiddel aan.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten