Een nieuw leven voor mijn Spartamet
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet
Klopt helemaal wat Spartarie schrijft.
Ik heb een keer een 399 blokje voorzien van zo,n ondermaats zuigertje (Sukoki)
Het blokje haalden onbegrenst gewoon 29/30 gps en starten ook goed.
Alleen maakte een hoop geluid !
Het was echt een ratel de ratel geluid !
Ik zou ik zo,n zuigertje nooit meer monteren in een blokje.
Eigenlijk wel jammer dat die zuigertje onder de maat zijn.
Het zijn verder best nette en goede zuigertje�.
Ik heb een keer een 399 blokje voorzien van zo,n ondermaats zuigertje (Sukoki)
Het blokje haalden onbegrenst gewoon 29/30 gps en starten ook goed.
Alleen maakte een hoop geluid !
Het was echt een ratel de ratel geluid !
Ik zou ik zo,n zuigertje nooit meer monteren in een blokje.
Eigenlijk wel jammer dat die zuigertje onder de maat zijn.
Het zijn verder best nette en goede zuigertje�.
Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet
Die Sukoki zuigers zijn eigenlijk zuigers voor een 30cc kettingzaag.
- SpartaFrank
- Site Admin
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 29-05-2020 20:25
Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet
Ik heb inmiddels al 80km gereden met de de Spartamet. De zuiger tikt inderdaad maar maakt dit voor de rest uit qua vermogen? Ik merk dat de spartamet weinig trekkracht heeft, ik heb de cdi verwisseld en dit ging al beter. Ik heb nu een platte uitlaat er onder en ik had zelf altijd in de kop dat de ronde uitlaten beter qua prestaties waren. Klopt dit?
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet
Een ondermaatse zuiger tikt.
Dit kan echter geen kwaad voor het geheel.
Weinig trekkracht kan meerdere oorzaken hebben.
Een dichte uitlaat, iets verstopte carburateur, een deco die stip is een slecht sluitend membraam, enz�
En volgens mij hebben originele blokjes ook niet zo veel trekkacht.
Ik wil nog even kwijt dat ik het leuk vind dat je zo enthousiast bezig bent.
En ook mooi te horen dat de eerste 80 km er al op hebt zitten.
Je zal zien dat je nu ook besmet raakt met het Spartamet virus.
Ook ga je de lat steeds hoger leggen en worden je toekomstige blokjes beter en beter.
Zo verging het ons allemaal
Dit kan echter geen kwaad voor het geheel.
Weinig trekkracht kan meerdere oorzaken hebben.
Een dichte uitlaat, iets verstopte carburateur, een deco die stip is een slecht sluitend membraam, enz�
En volgens mij hebben originele blokjes ook niet zo veel trekkacht.
Ik wil nog even kwijt dat ik het leuk vind dat je zo enthousiast bezig bent.
En ook mooi te horen dat de eerste 80 km er al op hebt zitten.
Je zal zien dat je nu ook besmet raakt met het Spartamet virus.
Ook ga je de lat steeds hoger leggen en worden je toekomstige blokjes beter en beter.
Zo verging het ons allemaal
- SpartaFrank
- Site Admin
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 29-05-2020 20:25
Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet
Haha bedankt voor het compliment! Naar stage is 20 kilometer rijden en op een mooie dag is dat goed te doen. Ik had zelf het gevoel dat de sproeier verstopt zat. De nieuwe ronde uitlaat die ik heb zit de binnendemper heel iets los(ik schud hard en tikt heel zacht). Decompresseur afgesloten met dichtgelasde decompresseur en het membraan ook afgesloten.Spartapappa schreef: ↑06-09-2021 19:02 Een ondermaatse zuiger tikt.
Dit kan echter geen kwaad voor het geheel.
Weinig trekkracht kan meerdere oorzaken hebben.
Een dichte uitlaat, iets verstopte carburateur, een deco die stip is een slecht sluitend membraam, enz�
En volgens mij hebben originele blokjes ook niet zo veel trekkacht.
Ik wil nog even kwijt dat ik het leuk vind dat je zo enthousiast bezig bent.
En ook mooi te horen dat de eerste 80 km er al op hebt zitten.
Je zal zien dat je nu ook besmet raakt met het Spartamet virus.
Ook ga je de lat steeds hoger leggen en worden je toekomstige blokjes beter en beter.
Zo verging het ons allemaal
- SpartaFrank
- Site Admin
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 29-05-2020 20:25
Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet
Na een tijdje inactief te zijn geweest met het spartamet avontuur toch besloten om weer eens te gaan kijken.. De Spartamet heeft heel weinig vermogen en rijd maximaal 15kmph. Ik heb de carburateur helemaal schoon gemaakt en verschillende CDI's geprobeerd. Helaas werkt niks en is het enige wat ik mij nog kan bedenken de uitlaat die verstopt is.. Ik heb een vierkante uitlaat en ik dacht altijd dat die moeilijk verstopt konden raken. Ik heb ook nog 2 ronde uitlaten liggen en mijn idee was om een van deze 2 ronde uitlaten een gaatje te boren(?). Ik las dit op het forum maar ik kon de foto niet meer vinden. Zou iemand mij kunnen helpen?
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet
Uitlaat dicht kan zeker, ook bij een vierkantje.
Een ronde/vierkante kun je testen door er doorheen te blazen.
Dit moet makkelijk gaan zonder al te veel weerstand.
Wel moet je bij een ronde met deco aansluiting het buisje met een vinger dichthouden tijdens het blazen.
Een ronde/vierkante kun je ontkolen op twee manieren.
Uitbraden met benzine of gasbrander. Of je kunt ze een aantal dagen in een emmer met water en caustic soda leggen.
Wel dien je bij een uitlaat zonder deco aansluiting een ontluchtingaatje in de steel te boren.
Een ronde/vierkante kun je testen door er doorheen te blazen.
Dit moet makkelijk gaan zonder al te veel weerstand.
Wel moet je bij een ronde met deco aansluiting het buisje met een vinger dichthouden tijdens het blazen.
Een ronde/vierkante kun je ontkolen op twee manieren.
Uitbraden met benzine of gasbrander. Of je kunt ze een aantal dagen in een emmer met water en caustic soda leggen.
Wel dien je bij een uitlaat zonder deco aansluiting een ontluchtingaatje in de steel te boren.
- SpartaFrank
- Site Admin
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 29-05-2020 20:25
Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet
Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie! Als ik vanavond thuis ben zal ik kijken of ik de Spartamet aan de praat krijg. Ik ga morgen weer naar stage toe(20km) met de Spartamet. Wanneer moest je een ontluchtingsgaatje boren bij de uitlaat zonder deco? Als je de uitlaat wilt uitbranden of als je de uitlaat in een emmer met water en caustic soda doet?Spartapappa schreef: ↑23-09-2021 09:12 Uitlaat dicht kan zeker, ook bij een vierkantje.
Een ronde/vierkante kun je testen door er doorheen te blazen.
Dit moet makkelijk gaan zonder al te veel weerstand.
Wel moet je bij een ronde met deco aansluiting het buisje met een vinger dichthouden tijdens het blazen.
Een ronde/vierkante kun je ontkolen op twee manieren.
Uitbraden met benzine of gasbrander. Of je kunt ze een aantal dagen in een emmer met water en caustic soda leggen.
Wel dien je bij een uitlaat zonder deco aansluiting een ontluchtingaatje in de steel te boren.
Wat ik tot nu toe heb gedaan:
1. Carburateur sproeier ultrasoon gereinigd en doorgeblazen met luchtdruk.
2. Verschillende luchtfilters geprobeerd.
3. Verschillende CDI's geprobeerd.
Ik heb geen decompresseur op mijn Spartamet en de gaten zijn allemaal afgesloten. De afstand tussen het vliegwiel en de bobine is 0.4mm en het membraanpakking is reeds vervangen. Het venturipijpje van de carburateur heb ik ongeveer 1/2 maand geleden getrokken en helemaal schoon gemaakt. Des tijds liep die goed. Het enige wat ik mij dan nog kan bedenken is de uitlaat die dicht zit..
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet
Ja gaatje boren is als er geen deco aansluiting opzit.
En ja, dat is voor als je de uitlaat in water met caustic soda doet.
En ja, dat is voor als je de uitlaat in water met caustic soda doet.
Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet
Hier heel schematisch hoe je een uitlaat (vierkant of rond) met caustic soda ontkoolt.
Kool gaat onder andere tussen het dunne eindbuisje en de dikke buis (reactiestang) zitten.
Heeft de uitlaat geen "ontluchting" in de steel dan blijft er lucht opgesloten tussen dunne en dikke buis.
Dan kan de caustic soda daar ook zijn werk niet doen.
Uitlaten met deco aansluiting hebben van nature die ontluchting, het dunne buisje waar de slang op gaat.
Wel dat gaatje controleren of het open is en niet verstopt!
Heeft je uitlaat niet die aansluiting zal je een gaatje moeten boren ergens in de steel.
Kies dat gaatje zo groot dat je het later weer kan afsluiten met b.v, een parker.
Dichtlassen kan natuurlijk ook.
Caustic soda koop je bij b.v. het Kruitvat (korrel- of gel ontstopper.)
Procedure: Vul een plastic emmer met heet water en los ongeveer de helft van een flesje korrelontstopper er al roerend in op.
Dan laat je de uitlaat er in zakken en laat hem er een paar dagen in staan.
Haal hem er dan uit, knutsel er op een of andere manier een tuinslang op en doorspoelen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast