Duits 499 blok zelfde carters als Nederlands blok?
- SpartaFrank
- Site Admin
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 29-05-2020 20:25
Duits 499 blok zelfde carters als Nederlands blok?
Hallo allemaal,
Ik heb 2 blokken thuis. Ik heb een Duits 499 blok en een Nederlands 399 blok. Ik weet dat het 499 blok beter is maar die loopt momenteel niet. Het 399 blok loopt wel en ik zat te denken.. Wat als ik het 499 blok open maak, alles over zet(rekening met de zuiger houden) en dan weer in elkaar zet.. Is dit mogelijk? Dit bespaard mij geld en zou het blok iets op vooruit gaan.
Met vriendelijke groet,
Frank.
Ik heb 2 blokken thuis. Ik heb een Duits 499 blok en een Nederlands 399 blok. Ik weet dat het 499 blok beter is maar die loopt momenteel niet. Het 399 blok loopt wel en ik zat te denken.. Wat als ik het 499 blok open maak, alles over zet(rekening met de zuiger houden) en dan weer in elkaar zet.. Is dit mogelijk? Dit bespaard mij geld en zou het blok iets op vooruit gaan.
Met vriendelijke groet,
Frank.
Re: Duits 499 blok zelfde carters als Nederlands blok?
Zoals ik al eerder schreef......kan dat niet.
Duits carter is berekend op een toplager uitwendig van 16,4 mm, een "Nederlands" toplager is 16,0 mm.
Een Duits toplagertje gebruiken met een Nederlands wormwiel dan?
Gaat ook niet......het busje wat op het einde van het wormwiel zit verschilt ook.
Duits wormwiel: Busje is 11,5 mm van diameter, Nederlands wormwiel 12,0 mm.
Dus: Een Duits toplager is uitwendig 16,4 en inwendig 11,5 mm.
Een Nederlands toplager is uitwendig 16,0 en inwendig 12,0 mm.
Busjes van de wormwielen halen en verwisselen dan?
Gaat ook al niet, inwendig hebben ze weer verschillende maten.
Duits carter is berekend op een toplager uitwendig van 16,4 mm, een "Nederlands" toplager is 16,0 mm.
Een Duits toplagertje gebruiken met een Nederlands wormwiel dan?
Gaat ook niet......het busje wat op het einde van het wormwiel zit verschilt ook.
Duits wormwiel: Busje is 11,5 mm van diameter, Nederlands wormwiel 12,0 mm.
Dus: Een Duits toplager is uitwendig 16,4 en inwendig 11,5 mm.
Een Nederlands toplager is uitwendig 16,0 en inwendig 12,0 mm.
Busjes van de wormwielen halen en verwisselen dan?
Gaat ook al niet, inwendig hebben ze weer verschillende maten.
- Prutser-2009
- Erelid
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 14-12-2010 09:59
Re: Duits 499 blok zelfde carters als Nederlands blok?
Dus als ik het goed begrijp is het enkel maken van een busje met de nieuwe afmetingen ?
Waarvan is dat busje gemaakt ?
Waarvan is dat busje gemaakt ?
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
Re: Duits 499 blok zelfde carters als Nederlands blok?
Het busje op het wormwiel is gehard en op maat geslepen.
Enigste wat zou kunnen is om het toplager te draaien van lagerbrons.
Dan heb je een glijlager ipv een naaldlager.
Enigste wat zou kunnen is om het toplager te draaien van lagerbrons.
Dan heb je een glijlager ipv een naaldlager.
Re: Duits 499 blok zelfde carters als Nederlands blok?
Nog meer oplossingen:
Een "Nederlands" busje van 12 naar 11,5 mm laten afslijpen, dan past het in een Duits lager.
Maar: Dat gaat niet in de schuur met een haakse slijper , maar moet je door een gespecialiseerd bedrijf laten doen.
Wat dat gaat kosten...
Bovendien: Duitse toplagertjes zijn al enige tijd niet meer nieuw verkrijgbaar...wat als het lagertje versleten is ??
Andere oplossing: Een busje laten draaien dat stroef om een Nederlands toplagertje schuift en een buitendiameter heeft van 16,40 mm.
Variant daar op: Een strookje blik van exact 0,20 mm dik om het lagertje wikkelen....
Zeker niet dikker, dan wordt de lagerspeling te klein.
Maar ook niet dunner....dan wordt het lagertje + blikje niet genoeg ingeklemd.
Een "Nederlands" busje van 12 naar 11,5 mm laten afslijpen, dan past het in een Duits lager.
Maar: Dat gaat niet in de schuur met een haakse slijper , maar moet je door een gespecialiseerd bedrijf laten doen.
Wat dat gaat kosten...
Bovendien: Duitse toplagertjes zijn al enige tijd niet meer nieuw verkrijgbaar...wat als het lagertje versleten is ??
Andere oplossing: Een busje laten draaien dat stroef om een Nederlands toplagertje schuift en een buitendiameter heeft van 16,40 mm.
Variant daar op: Een strookje blik van exact 0,20 mm dik om het lagertje wikkelen....
Zeker niet dikker, dan wordt de lagerspeling te klein.
Maar ook niet dunner....dan wordt het lagertje + blikje niet genoeg ingeklemd.
Re: Duits 499 blok zelfde carters als Nederlands blok?
Als iets in de olie draait gaat het toch niet kapot ? Smering en techniek zo belangrijk
Als je perse deze Duitse transmissie wil gebruiken. Dan mogelijk gewoon een bus draaien van staal 37. Als het maar in de olie draait.
Toevallig vandaag mijn eerste motorsplit gedaan, hij startte niet meer, of heel even op de choke.
Kon maar niets vinden.
Nu bleek dat er slechts 35 cc olie uitkwam ?!
Nooit een druppel olie op de vloer gezien ?!
Alles ziet er ondanks dat trouwens goed uit, (10000 km) , wormwiel ook nog heel mooi gelukkig.
Krukkast en lager transmissiezijde wel erg "koolzwart"
Ik hoop dat ie het met nieuwe Simmerings en normaal olieniveau weer doet.
Over olieniveau in combinatie met storingen zag ik in ons forum nog niet veel, lijkt me toch een dingetje.
Als je perse deze Duitse transmissie wil gebruiken. Dan mogelijk gewoon een bus draaien van staal 37. Als het maar in de olie draait.
Toevallig vandaag mijn eerste motorsplit gedaan, hij startte niet meer, of heel even op de choke.
Kon maar niets vinden.
Nu bleek dat er slechts 35 cc olie uitkwam ?!
Nooit een druppel olie op de vloer gezien ?!
Alles ziet er ondanks dat trouwens goed uit, (10000 km) , wormwiel ook nog heel mooi gelukkig.
Krukkast en lager transmissiezijde wel erg "koolzwart"
Ik hoop dat ie het met nieuwe Simmerings en normaal olieniveau weer doet.
Over olieniveau in combinatie met storingen zag ik in ons forum nog niet veel, lijkt me toch een dingetje.
Re: Duits 499 blok zelfde carters als Nederlands blok?
Dat heeft u niet goed begrepen.....
Spartafrank wil een Duits carter gebruiken....met een Nederlandse transmissie.
En natuurlijk wilden onze oosterburen, zeker die in vlakke gebieden wonen, dat ook.
Een busje van staal 37 ; Als vulbusje tussen toplager en carter ok, draaien in de olie doet het dan niet, anders is het binnen de kortste keren kapot.
Re: Duits 499 blok zelfde carters als Nederlands blok?
Dat heeft u niet goed begrepen.....
Ja ik was hiermee inderdaad voorbarig, Spartarie
Ik hoop dat het Spartfrank gaat lukken.
Misschien dat een oproep voor een Hollands carter voor een forum-vrienden prijsje hem zou helpen.
Ja ik was hiermee inderdaad voorbarig, Spartarie
Ik hoop dat het Spartfrank gaat lukken.
Misschien dat een oproep voor een Hollands carter voor een forum-vrienden prijsje hem zou helpen.
- SpartaFrank
- Site Admin
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 29-05-2020 20:25
Re: Duits 499 blok zelfde carters als Nederlands blok?
Dat zou wel fijn zijn als iemand deze toenvallig te koop heeft voor een mooie prijs. Ik laat alles zien op het forum met foto's enzovoort. Zo helpen we mede spartamet rijders met de toekomstige problemen!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten