witte rook
Re: witte rook
Een zuigerveer voor een spartamet is geschikt voor alle typen zuigers, B,C of D.
Dat er voor elk type zuiger een andere zuigerveer nodig is .....complete onzin.
Elk 399 motorblok heeft een 299 achtercarter.
Complete assen in de ontvetter gooien..... beter alles uit elkaar halen, schoonmaken en eventueel smeren.
Koppeling: Meet bij de klinknagel de dikte op.
Zonder frictiemateriaal is hij 13,75 mm, een nieuwe koppeling meet daar 14,5 mm.
Onder de 14,2 bouw ik ze niet meer in, per slot van rekening wil ik niet aan het schroeven blijven.
Kijk ook naar de toestand van de sleepveren!
Dat er voor elk type zuiger een andere zuigerveer nodig is .....complete onzin.
Elk 399 motorblok heeft een 299 achtercarter.
Complete assen in de ontvetter gooien..... beter alles uit elkaar halen, schoonmaken en eventueel smeren.
Koppeling: Meet bij de klinknagel de dikte op.
Zonder frictiemateriaal is hij 13,75 mm, een nieuwe koppeling meet daar 14,5 mm.
Onder de 14,2 bouw ik ze niet meer in, per slot van rekening wil ik niet aan het schroeven blijven.
Kijk ook naar de toestand van de sleepveren!
Re: witte rook
Het in elkaar zetten van een blokje is het werk niet.
Het zijn maar 2 opgebouwde assen die je in een blokje moet zetten.
Het schoon maken, controleren van ALLE onderdelen en weer goed samen bouwen van de 2 assen daar gaat 95% van de tijd in zitten.
Vooral de aandrijfas is heel gevoelig voor schade dus die moet je niet zo maar helemaal in de ontvetter gooien.
Alle lagers en loopvlakken moet je schoonmaken goed controleren op schade en insmeren met lagervet.
1 klein putje en je kunt metaal slijpsel gaan vissen. (ik spreek uit eigen ervaring )
Als het blok toch open ligt vervang de kritieke onderdelen.
De koppeling moet toch los om de sleepveren schoon te maken en te controleren.
waarom dan niet meteen een kevlar koppeling monteren.
Die slijt nooit meer en kan geen schade door slijtage aan de cilinder geven als een normale koppeling.
Het zijn maar 2 opgebouwde assen die je in een blokje moet zetten.
Het schoon maken, controleren van ALLE onderdelen en weer goed samen bouwen van de 2 assen daar gaat 95% van de tijd in zitten.
Vooral de aandrijfas is heel gevoelig voor schade dus die moet je niet zo maar helemaal in de ontvetter gooien.
Alle lagers en loopvlakken moet je schoonmaken goed controleren op schade en insmeren met lagervet.
1 klein putje en je kunt metaal slijpsel gaan vissen. (ik spreek uit eigen ervaring )
Als het blok toch open ligt vervang de kritieke onderdelen.
De koppeling moet toch los om de sleepveren schoon te maken en te controleren.
waarom dan niet meteen een kevlar koppeling monteren.
Die slijt nooit meer en kan geen schade door slijtage aan de cilinder geven als een normale koppeling.
Re: witte rook
hoe voeg ik foto's in?
De assen zijn spat zuiver en ook de lagers hebben totaal geen speling!
heb zelf 5000 km met dit blok gereden, en heb eigenlijk geen problemen gehad, tot nu.
Hoe moet ik het big-end lager eruit halen(los halen)
Ook wil ik de zuigerpen eruit en het lager opnieuw invetten. heb de borg al eruit aan 2 kanten, maar moet de pen er waarschijnlijk met lichte tikjes verwijderen?
De assen zijn spat zuiver en ook de lagers hebben totaal geen speling!
heb zelf 5000 km met dit blok gereden, en heb eigenlijk geen problemen gehad, tot nu.
Hoe moet ik het big-end lager eruit halen(los halen)
Ook wil ik de zuigerpen eruit en het lager opnieuw invetten. heb de borg al eruit aan 2 kanten, maar moet de pen er waarschijnlijk met lichte tikjes verwijderen?
Wie de klomp past trekt hem aan.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: witte rook
Big end lager is niet zo los te halen.
Deze moet er uit geperst worden (moet je apparatuur voor hebben) als een big end goed is, hoef je er niks aan te doen.
Deze gaan ook bijna niet stuk.
Een pistonpen kun je voorzichtig eruit tikken of persen.
Wel eerst de pistonpenveertjes verwijderen.
Het smal end lagertje kun je zelf wel makkelijk vervangen.
Ik pak daar meestal twee verschillende maten van een dopsleutel voor.
Een die over het lagertje valt. En de andere die net iets kleiner is.
Dan zet ik het trio in de bankschroef, en draai rustig (pers) het lagertje uit de drijfstang.
Met een nieuw lager monteren doe ik het net zo.
Deze moet er uit geperst worden (moet je apparatuur voor hebben) als een big end goed is, hoef je er niks aan te doen.
Deze gaan ook bijna niet stuk.
Een pistonpen kun je voorzichtig eruit tikken of persen.
Wel eerst de pistonpenveertjes verwijderen.
Het smal end lagertje kun je zelf wel makkelijk vervangen.
Ik pak daar meestal twee verschillende maten van een dopsleutel voor.
Een die over het lagertje valt. En de andere die net iets kleiner is.
Dan zet ik het trio in de bankschroef, en draai rustig (pers) het lagertje uit de drijfstang.
Met een nieuw lager monteren doe ik het net zo.
Re: witte rook
Je maakt een gratis account aan op:
https://picr.de/
Daarheen kun je je foto's slepen en dan krijg je een code die je op het forum kunt zetten.
Re: witte rook
Wie de klomp past trekt hem aan.
Re: witte rook
Ben op zoek geweest naar info over het verwijderen van de koppelingsigmenten, maar kan er niet goed uitkomen.
Werkplaats handboek geeft een niet duidelijk verhaal. ik kan niets vinden op de website hier over.
is er ergens iemand die dit al beschreven heeft?
Moet ik de zuiger schoonmaken, hij heeft het altijd goed gedaan, of heeft dat nadelige gevolgen voor de afdichting?
Wilco
Werkplaats handboek geeft een niet duidelijk verhaal. ik kan niets vinden op de website hier over.
is er ergens iemand die dit al beschreven heeft?
Moet ik de zuiger schoonmaken, hij heeft het altijd goed gedaan, of heeft dat nadelige gevolgen voor de afdichting?
Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Re: witte rook
Draai de veer zover dat je de haakjes ziet waarmee de veer vastzit.
Met 2 stukjes dunne ijzerdraad kun je de veer uit elkaar haken.
Je moet de zuiger juist schoonmaken want dat heeft met de smering te maken.
De zuigerveer dicht het beste af in een schone groef en schone ribbels aan de zijkant zorgen voor een goede smering en verbranding.
Re: witte rook
Waarbij de uiteinden van de veer (haakjes) zich zo te zien bij de rode pijl bevinden.
Zuiger schoonmaken: Met een beetje olie en scotch brite.
Niet van boven naar beneden poetsen maar in dezelfde richting als de draaigroeven!
Zuiger schoonmaken: Met een beetje olie en scotch brite.
Niet van boven naar beneden poetsen maar in dezelfde richting als de draaigroeven!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Kaleidoscoop en 10 gasten