Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door spartarie »

En wees voorzichtig met caustic soda!
Draag rubber handschoenen en zet een veiligheidsbril op.
Gebruikersavatar
SpartaFrank
Site Admin
Berichten: 119
Lid geworden op: 29-05-2020 20:25

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door SpartaFrank »

Bedankt Spartarie voor de duidelijke uitleg en bedankt SpartaPappa voor de hulp! Ik heb de uitlaat verwisseld en dat was het inderdaad! Spartamet loopt nu weer goed en de andere uitlaat ga ik maken met de uitleg van Spartarie.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door Vrotkees »

De oude uitlaten zijn van betere kwaliteit dan de meuk die ze nu verkopen.
Het is dus belangrijk enkele oude gereviseerd op voorraad te hebben liggen.

Ik verstevig straal en verzink ze aan de voorkant en hoef daarna alleen maar elk jaar de uitlaat via de achterkant uit te branden.
De voorkant hoef ik dan niet meer te stralen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
SpartaFrank
Site Admin
Berichten: 119
Lid geworden op: 29-05-2020 20:25

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door SpartaFrank »

De Spartamet doet het weer! Heb gister 40 kilometer probleemloos gereden met een gemiddelde snelheid van 24kmph. Deze uitlaat rammelt wel heel erg van binnen en de binnendemper moet dus vastgezet worden.. in iedergeval als ik de achterrem ingedrukt houd is de spartamet heel stil tot dat ik de achterrem los laat, dan komt er een lawaai.
Gebruikersavatar
SpartaFrank
Site Admin
Berichten: 119
Lid geworden op: 29-05-2020 20:25

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door SpartaFrank »

Vrotkees schreef: 24-09-2021 08:28 De oude uitlaten zijn van betere kwaliteit dan de meuk die ze nu verkopen.
Het is dus belangrijk enkele oude gereviseerd op voorraad te hebben liggen.

Ik verstevig straal en verzink ze aan de voorkant en hoef daarna alleen maar elk jaar de uitlaat via de achterkant uit te branden.
De voorkant hoef ik dan niet meer te stralen.
Ik heb nog 1 oude uitlaat die nu helaas verstopt zit. Het was een hele stille uitlaat en ik ga met een vriend uit het dorp deze uitlaat ontkolen op de boerderij. Wat verstevig je aan de voorkant precies?
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door Spartapappa »

De oude vierkante uitlaatjes zijn inderdaad de beste zoals Vrotkees al zei.
Als een ronde uitlaat rammelt kan het twee dingen zijn.
1 hij zit los (schroeven aandraaien)
2 de binnnen demper zit los (dan kun je er een schroef of Parker in draaien) maar meestal ik dit uitstel van executie.
Een vierkante ontkoold en wel is de betrouwbaarste en duurzaamste oplossing.
Zo,n type uitlaat had ik ook bij iemand op mp besteld, maar nooit geleverd gekregen. (Zie mijn waarschuwing oplichter, hier ons forum)
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door Vrotkees »

SpartaFrank schreef: 25-09-2021 09:49
Vrotkees schreef: 24-09-2021 08:28 De oude uitlaten zijn van betere kwaliteit dan de meuk die ze nu verkopen.
Het is dus belangrijk enkele oude gereviseerd op voorraad te hebben liggen.

Ik verstevig straal en verzink ze aan de voorkant en hoef daarna alleen maar elk jaar de uitlaat via de achterkant uit te branden.
De voorkant hoef ik dan niet meer te stralen.
Ik heb nog 1 oude uitlaat die nu helaas verstopt zit. Het was een hele stille uitlaat en ik ga met een vriend uit het dorp deze uitlaat ontkolen op de boerderij. Wat verstevig je aan de voorkant precies?
Ik las de bovenplaat vast voor tussen de bovenplaat en de voorkant van de uitlaat.
De uitlaat is dan net zo onvervormbaar als een vierkante uitlaat en kan dus niet meer rondom scheuren voor rond de reactiearm.

Wel belangrijk is om de roest voor helemaal te verwijderen en het goed te conserveren met zinkspray en daarna uitlaatlak.
dan kan ie ook voor niet meer doorrotten.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
SpartaFrank
Site Admin
Berichten: 119
Lid geworden op: 29-05-2020 20:25

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door SpartaFrank »

Spartapappa schreef: 25-09-2021 10:55 De oude vierkante uitlaatjes zijn inderdaad de beste zoals Vrotkees al zei.
Als een ronde uitlaat rammelt kan het twee dingen zijn.
1 hij zit los (schroeven aandraaien)
2 de binnnen demper zit los (dan kun je er een schroef of Parker in draaien) maar meestal ik dit uitstel van executie.
Een vierkante ontkoold en wel is de betrouwbaarste en duurzaamste oplossing.
Zo,n type uitlaat had ik ook bij iemand op mp besteld, maar nooit geleverd gekregen. (Zie mijn waarschuwing oplichter, hier ons forum)
Dus de vierkante uitlaten zijn beter en zeldzamer? Ik heb er gelukkig 1 die verstopt zit maar die ontkool ik nog een keer. Hoe zit het met de prestaties tussen de platte en de ronde uitlaat?
Gebruikersavatar
SpartaFrank
Site Admin
Berichten: 119
Lid geworden op: 29-05-2020 20:25

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door SpartaFrank »

Vrotkees schreef: 25-09-2021 17:45
SpartaFrank schreef: 25-09-2021 09:49
Vrotkees schreef: 24-09-2021 08:28 De oude uitlaten zijn van betere kwaliteit dan de meuk die ze nu verkopen.
Het is dus belangrijk enkele oude gereviseerd op voorraad te hebben liggen.

Ik verstevig straal en verzink ze aan de voorkant en hoef daarna alleen maar elk jaar de uitlaat via de achterkant uit te branden.
De voorkant hoef ik dan niet meer te stralen.
Ik heb nog 1 oude uitlaat die nu helaas verstopt zit. Het was een hele stille uitlaat en ik ga met een vriend uit het dorp deze uitlaat ontkolen op de boerderij. Wat verstevig je aan de voorkant precies?
Ik las de bovenplaat vast voor tussen de bovenplaat en de voorkant van de uitlaat.
De uitlaat is dan net zo onvervormbaar als een vierkante uitlaat en kan dus niet meer rondom scheuren voor rond de reactiearm.

Wel belangrijk is om de roest voor helemaal te verwijderen en het goed te conserveren met zinkspray en daarna uitlaatlak.
dan kan ie ook voor niet meer doorrotten.
Is wel veel werk en ik heb daar helaas de kennis niet voor. Ik ben blij dat ik nog 1 platte uitlaat heb liggen!
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door Vrotkees »

SpartaFrank schreef: 27-09-2021 09:44
Spartapappa schreef: 25-09-2021 10:55 De oude vierkante uitlaatjes zijn inderdaad de beste zoals Vrotkees al zei.
Als een ronde uitlaat rammelt kan het twee dingen zijn.
1 hij zit los (schroeven aandraaien)
2 de binnnen demper zit los (dan kun je er een schroef of Parker in draaien) maar meestal ik dit uitstel van executie.
Een vierkante ontkoold en wel is de betrouwbaarste en duurzaamste oplossing.
Zo,n type uitlaat had ik ook bij iemand op mp besteld, maar nooit geleverd gekregen. (Zie mijn waarschuwing oplichter, hier ons forum)
Dus de vierkante uitlaten zijn beter en zeldzamer? Ik heb er gelukkig 1 die verstopt zit maar die ontkool ik nog een keer. Hoe zit het met de prestaties tussen de platte en de ronde uitlaat?
Vierkante heeft iets minder doorstroming als een ronde, maar daarentegen is een vierkante zowat onverwoestbaar.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten