Electra spartamet probleem

Technische vragen
Plaats reactie
opamet

Electra spartamet probleem

Bericht door opamet »

Ik heb een Electra spartamet met een probleem.
Als ik op de startknop druk gaat de startmotor wel draaien maar neemt de motor niet mee. Heb daar een nieuw wit tandwiel opgezet welke ik nog in mijn voorraad had en er ook een nieuw vliegwiel opgezet. maar ingrijpen ho maar. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

E start is niet mijn ding.
Geef mij maar het vertrouwde trektouwtje😂
Vrotkees
site mod

Re: Electra spartamet probleem

Bericht door Vrotkees »

Het elektrische start gedeelte van een spartamet motortje is iets waar je pas echt knettergek van kunt worden.
dat E-start gedeelte komt nog nauwkeuriger dan de motor zelf!

Het is niet een goed doordachte en betrouwbare constructie die vaak kapot gaat en storingen geeft.
Daarentegen is het wel een leuke gadget voor techneuten om het toch werkend te krijgen.
Kreeg bv vorig jaar een filmpje binnen van iemand die door middel van een infrarood afstandsbediening zijn metje kon starten.

Wil je een elektrische start weer werkzaam maken zul je eerst moeten begrijpen hoe het geheel werkt.
- Knop op stuur bedient relais op de print in batterijkast.
- 12V stroom vloeit direct van de accu naar de startmotor.
- startmotor draait rond en spant spiraal veer in groot plastic tandwiel aan.
- bendix vliegt door het opgebouwde koppel naar buiten over de spiraalgroef as in de vertanding van het vliegwiel en spant tevens de schotelveer boven op het grote plastic tandwiel aan.
- zolang je de knop op het stuur bediend blijft er stroom naar de startmotor gaan.

De spiraalveer en schotelveer zorgt ervoor dat de bendix weer uit de vertanding van het vliegwiel word getrokken en terug gebracht naar de begin locatie.

een kleine afwijking in de samenwerking van al die onderdelen en het werkt al niet meer!
Ook zitten er ontwerp fouten in zoals de schotelveer die veel te snel doorslaat
de bendix die voor minder dan 50% op de tandvlakken van het vliegwiel ingrijpt.
Printplaten waar banen van loskomen van de printplaat.

Met veel geduld en doorzettingsvermogen is een elektrische start werkend te krijgen.

Om te beginnen zou ik eerst de bougie eruit schroeven en kijken als je elektrisch start of je de zuiger ziet bewegen.
Als ie onbelast het vliegwiel wel meeneemt is er iets mis in het veren die het koppel opbouwen.
Neem ie onbelast het vliegwiel ook niet mee is er iets mis met de bendix.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
opamet

Bericht door opamet »

Probleem is opgelost. Accu spanning was te laag. Heb een nieuwe accu gekocht en nu doet hij het weer.
Het werkt inderdaad heel precies maar als het erop zit moet het werken ook.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

klopt heb een in zeer goede staat 2007 Sachs bikes, Saxonette luxus het aller aller laatste model dat ooit gebouwd is.
tot 2009/10 zijn ze verkocht
daar hoort zelfs een 302 Rotary motor met katalysator onder!

Ik ben ook net als Spartapapa meer van de eerste modellen, maar deze is voor een techneut als mij extra leuk.
Op deze zit nu werkelijk alles wat mogelijk is.
Nu alleen nog een remlicht schakelaar vinden voor het remlicht achter.
Dat is namelijk nooit geleverd in Nederland en de kabelboom is er voor voorbereid :mrgreen:

Heb een gelijkstroom laboratorium voeding die ik kan gebruiken om een E-start te testen als ik een motor op de testbank heb staan.
Als je meer met E-start wilt doen een goede investering.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie