Kenteken

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Kenteken

Bericht door Spartapappa »

Ik wil via deze weg onze medemens waarschuwen.
En ik spreek uit eigen ervaring !
Als je besluit een Spartamet te kopen of Saxonette, check dan goed of het kenteken bij het voertuig hoort.
Het kan nammelijk voorkomen dat deze twee niet bij elkaar horen !
Ik zelf heb dit nu al een aantal keer meegemaakt.
Ook heb ik ooit een Saxonette opgehaald waar de aankoop factuur van de fietsenmaker bij zat.
Tot mijn grote verbazing klopte ook bij deze Saxonette het kenteken niet met het voertuig.
De Sax was daar aangeschaft voor 490 euro, maar de beste fietsenmaker had niks gecheckt blijkbaar.
De klant die de Sax kocht mag je bijna niks kwalijk nemen, al had hij beter wel even goed het kenteken en vin nummer kunnen na kijken.
Zoals Peter Gilles altijd zegt: vertrouwen is goed, controleren is beter !😜
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Kenteken

Bericht door Zwaantje »

Goed dat je dit aankaart Spartapappa. Ook ik heb mezelf ooit eens schuldig gemaakt aan het te haastig kopen zonder te kijken naar het framenummer + kentekenbewijs. Achteraf klopte alles gelukkig wel, maar je zou maar een voertuig kopen waarbij dit niet klopt.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Kenteken

Bericht door Spartapappa »

Ik had er drie, maar nu 4 metjes.
De laatste die ik kocht was wel even spannend, de meneer waar ik hem van kocht was alle papieren kwijt.
Dus moest alles opnieuw aanvragen, ik mocht de met na betaling meenemen.
Met de voorwaarden dat alles klopte, zo niet mocht ik hem terug brengen. (En kreeg mijn geld terug)
Deze meneer heeft een tuincentrum (dus dat zit wel goed)
Nu stuurde hij per Whatsappje alle documenten door.
En gelukkig alles klopte !
Maar ik ben ook een keer naar Brabant gereden voor een grijze mixed Spartamet, maar hier klopte het kenteken niet met het voertuig.
Ook heb ik een keer zo,n zelfde mixed gekocht zonder papieren maar het kenteken was geldig zei de verkoper.
Nou niet dus, kenteken stond geregistreerd als gesloopt!
Wel heb ik het kenteken van de laatste aangeschafte met gecontroleerd op geldigheid. (Kenteken was geldig en verzekerd)
Dit kun je opvragen via een kenteken check app.
Maar er rijdt een hoop spul rond dat niet van het juiste kenteken is voorzien.
Ik zelf had toen ik begon met de Spartamet hobby een metje met geldig kenteken gekocht, maar later kocht ik ook nog twee metjes zonder kenteken erbij.
Die Spartamet met het geldige kenteken, (kentekenplaat) gebruikte ik voor op de twee andere metjes. ik realiseerde me wel dat als ik een ongeluk zou krijgen.
En de tegenpartij/verzekering of politie onderzoek zou doen ik zwaar de Sjaak zou zijn.
Dus ik heb toen de twee metjes zonder kenteken gesloopt voor onderdelen.
Nu zijn alle vier mijn metjes voorzien van een geldig kenteken wat bij het betreffende voertuig hoort.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Kenteken

Bericht door Vrotkees »

En dan te bedenken dat je voor 2005 alleen maar een verzekeringsplaatje nodig had om te mogen rijden op een snor/bromfiets.

Onze Metjes worden steeds zeldzamer op de openbare weg dus je gaat ook steeds meer opvallen.
Als ik controle krijg is het vaak dat ze willen kijken wat dat nou is.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Re: Kenteken

Bericht door Prutser-2009 »

bij die van mij was ik zeker dat het allemaal klopte, ik heb hem namelijk zelf op kenteken gezet, maa rhet is inderdaad wel zaak om te kijken of het kenteken klopt
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Kenteken

Bericht door Zwaantje »

Vrotkees schreef: 21-12-2021 08:58 En dan te bedenken dat je voor 2005 alleen maar een verzekeringsplaatje nodig had om te mogen rijden op een snor/bromfiets.

Onze Metjes worden steeds zeldzamer op de openbare weg dus je gaat ook steeds meer opvallen.
Als ik controle krijg is het vaak dat ze willen kijken wat dat nou is.
Ik vind eigenlijk dat er een aparte categorie had moeten zijn voor voertuigen zoals Metjes. Het is geen normale fiets maar ook niet echt een snorscooter. Het woord snorfiets is eigenlijk heel achterhaald. Onze metjes zijn volgens mij ook gewoon de voorlopers van elektrische-fietsen, maar alleen maar omdat er een gashendeltje op zit is het meteen een snorfiets ook al is hij niet als zodanig te gebruiken. Logisch dat het nu ook opvalt. Iedereen denkt wat de fuck.. een fiets met een kenteken.

We gaan wel dikke problemen krijgen als die helmplicht + de rijbaan op, landelijk doorgevoerd zou gaan worden. Het is al gekkenwerk dat je nu in Utrecht de 50 weg op moet. Uit protest Zet ik nu ook het motortje uit als ik de weg op moet. Gemeentebestuur gaat hier echt heel snel op terug komen.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Kenteken

Bericht door Spartapappa »

Momenteel worden we echt geleefd in dit land.
We krijgen steeds meer regeltjes en betutelingen.
Een geluk voor mij dat ik in een buitengebied woon met bijna alleen maar landweggetjes.
Als ik in het centrum van Utrecht o.i.d had gewoond, dan had ik ook de rijbaan op gemoeten.
Niet echt lekker al die hijgende auto,s in je nek !
Een gelukje is dat de helmplicht nu in gaat op 1 januari 2023 dus we kunnen nog een jaar lang rijden zonder helm.
Dus ik hoop dat we een mooie zomer krijgen volgend jaar.
Maar zelfs als we een helmplicht krijgen hou ik toch mijn metjes.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Kenteken

Bericht door Vrotkees »

Zwaantje schreef: 21-12-2021 18:57 Ik vind eigenlijk dat er een aparte categorie had moeten zijn voor voertuigen zoals Metjes. Het is geen normale fiets maar ook niet echt een snorscooter. Het woord snorfiets is eigenlijk heel achterhaald. Onze metjes zijn volgens mij ook gewoon de voorlopers van elektrische-fietsen, maar alleen maar omdat er een gashendeltje op zit is het meteen een snorfiets ook al is hij niet als zodanig te gebruiken. Logisch dat het nu ook opvalt. Iedereen denkt wat de fuck.. een fiets met een kenteken.

We gaan wel dikke problemen krijgen als die helmplicht + de rijbaan op, landelijk doorgevoerd zou gaan worden. Het is al gekkenwerk dat je nu in Utrecht de 50 weg op moet. Uit protest Zet ik nu ook het motortje uit als ik de weg op moet. Gemeentebestuur gaat hier echt heel snel op terug komen.
Het is juist omgedraaid voor de Spartamet hebben ze juist de categorie snorfiets zo als ie nou is gemaakt!
Eerst had je nog als proef de 50cc brommers met die kleine wielen.

Onze metjes zijn eigenlijk de enigste echte snorfietsen.
Wat er na kwam en nu vooral op de weg zit zijn teruggekeurde (motor)scooters
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Kenteken

Bericht door Spartapappa »

Als je ook naar oude (bromFIETSEN) kijkt, zijn deze allen uitgerust met trappers.
Je kunt er op fietsen (gaat wel erg zwaar) maar het kan.
Ook (snorFIETSEN) zijn zo uitgerust, toen de trappers definitief verdwenen van deze categorie voertuigen.
Had dit ook het einde van de bromFIETS en snorFIETS categorie moeten beteken.
Immers, je kon er niet meer op fietsen !
De hedendaagse snorscooters hebben totaal niks meer met het oude principe (snorfiets) te maken, dit was echt een totaal andere doelgroep.
Eerst ontwikkeld met kleine wieltjes in de jaren 70/80, deze kleine snorfietsjes waren toen totaal geen succes overigens.
Dit succes kwam pas met de Spartamet.
Nu mogen deze ook op veel plaatsen helemaal niet meer rijden wegens milieu zones !
Hier zou de met juist een uitzonderingspositie positie moeten krijgen.
1e omdat je 1:100 smeert i.p.v van 1:50, en omdat er niet meer zo veel rondrijden, dus minder belastend voor de lucht kwaliteit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten