Wachttijd na opbouwen

Technische vragen
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Wachttijd na opbouwen

Bericht door Zwaantje »

Jongens; het spijt mij heel erg dat ik na 4 jaar Spartamet rijden nog domme vragen ga stellen.

De eerste rivisie van mijn eerste metje was mislukt 4 jaar geleden doordat ik nogal onbekwaam aan de slag ging en toen heeft een mede forum lid mij zeer duidelijk gemaakt dat ik na het sluiten van de carter deksel, de motor 12 uur moet laten rusten. Na die 12 uur doe je pas de transmissie olie erin en daarna kun je hem starten. Dat het zo moet is er bij mij toen wel ingebrand, maar is het wel nodig? Ik lees er niks over in het o zo duidelijke handboek en zie forumleden wel eens schrijven dat ze de motor even hebben uitgetest na een revisie.

Het zal vast aan mijn ongeduld liggen.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Wachttijd na opbouwen

Bericht door Vrotkees »

Domme vragen bestaan niet alleen domme antwoorden :mrgreen:

Onze 301/302 motoren zijn van aluminium en als je de juiste vloeibare pakking en de bouten op het juiste moment (9-11Nm) hebt kun je ze meteen laten proefdraaien op de werkbank na revisie.

Je wilt ja zien of er geen lekkage is en deze fijn afstellen voordat je deze in een frame hangt.

Het laten rusten en natrekken van bouten gebeurd vaak bij grote wielbouten en 12.9 cilinderkop bouten van druk geladen (Turbo) motoren.
Wielbouten op moment A en na 24 uur rijden op moment B zetten.
Cilinderkop bouten na een nacht rusten de dag erna het moment controleren of iets hoger zetten.

Zoals je ziet zijn onze 301/302 niet druk geladen geen 12.9 bouten en maar max 11Nm moment.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Wachttijd na opbouwen

Bericht door Spartapappa »

Nee zwaantje, domme vragen bestaan zeker niet.
En fouten maken zijn eigenlijk leerprocessen !
Vrotkees heeft gelijk, een blokje kun je gelijk laten test draaien om het een en ander te testen.
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Re: Wachttijd na opbouwen

Bericht door Prutser-2009 »

het ligt eraan wat voor vloeibare pakking je gebruikt, sommige sileconen pakking vereisen idd een droogtijd voordat je er olie in doet, densitol is uit mijn hoofd na een kwartier al uitgehard, ouderwetse rode pakking kon je direct gebruiken.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Wachttijd na opbouwen

Bericht door Zwaantje »

Ik gebruik eigenlijk altijd rode Curil.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Wachttijd na opbouwen

Bericht door Spartapappa »

Curil is wat ik ook altijd gebruik.
Nooit problemen o.i.d.
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Wachttijd na opbouwen

Bericht door Zwaantje »

Spartapappa schreef: โ†‘29-12-2021 11:05 Curil is wat ik ook altijd gebruik.
Nooit problemen o.i.d.
Ik heb van de week een dlx met 399 opgehaald en deze moet open (via sleutelgat roest op de klok gezien,) en dan ga ik maar eens proberen wat er gebeurd na het dichtmaken.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Wachttijd na opbouwen

Bericht door Spartapappa »

Je koopt heel Marktplaats leeg joh !๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ‘
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Wachttijd na opbouwen

Bericht door Zwaantje »

Spartapappa schreef: โ†‘30-12-2021 08:04 Je koopt heel Marktplaats leeg joh !๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ‘
๐Ÿ˜‚ ja heb alleen nog een herenmet nodig en dan hoor je mij niet meer piepen. Dan verdwijn ik weer een tijdje in mijn garage ๐Ÿ˜ˆ

In 2017, toen ik 17 jaar was (4 jaar terug?) begon de hobby, maar was helaas stil komen te liggen. Ik had geen tijd en baalde van de mislukte eerste revisie. Ik ben nu een beetje aan het inhalen denk ik. Vanaf 2019 ben ik mondjesmaat verder gegaan met de aanstekelijke hobby.

Soms baal ik wel, dan staat er een herenframe te koop en dan moet ik het laten gaan omdat het te ver is. Heb namelijk alleen een AM rijbewijs.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Wachttijd na opbouwen

Bericht door Spartapappa »

Er staat genoeg op MP, alleen vaak zonder kenteken.
En dan heb je er niks aan, behalve voor parts dan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast