demontage carterhelften
demontage carterhelften
Hallo techneuten.
Even een vraagje dagt ik niet kon vinden in de FAQ's.
zoals gezegd wil ik het blokje even goed nalopen en het cater delen.
Ik zie dat één van de bouten die het carter bij elkaar houden achter het vliegwiel zit. dus vliegwiel er af. Moer met linkse draad er af en vingers er onder (+ schroevendraaier) en trekken. (Niet lachen) geen beweging.
Even op het forum kijken naar de opengewerkte tekening; het blijkt een conische as te zijn.
Even goed kijken en ik zie dat onder in het vliegwiel 2 gaatjes zitten en wel met M-5 draad. daar moet dus een trekker op en dan drukken op de as. Toch??
dan moet je dus een trekker hebben die daar op past. die had ik niet en na enig denkwerk en wat fröbelen met de draaibank (ik heb nog een mooie oude Hembrug)
heb ik een mooie, goed passende trekker.
het ding plaatsen en trekken maar. Dat viel tegen. Ik heb flink getrokken, maar ben toch maar gestopt.
Ik sleutel vaak aan motoren en als je het vliegwiel van een dikke BMW van de conus wilt hebben moet je even de spierballen laten rollen. Een blok van een metje is wat verfijnder en ik verwachtte dan ook dat hij er gemakkelijk af zou gaan.
watrkunnen jullie er van vertellen, moet je daar echt veel kracht voor zetten. het mooiste was natuurlijk als er een moment kon worden gegeven maar ik weet ook dat dat niet mee zal vallen.
Ik hoor graag van jullie en wens iedereen vast een mooie jaarwisseling en blijf gezond in 2022.
Even een vraagje dagt ik niet kon vinden in de FAQ's.
zoals gezegd wil ik het blokje even goed nalopen en het cater delen.
Ik zie dat één van de bouten die het carter bij elkaar houden achter het vliegwiel zit. dus vliegwiel er af. Moer met linkse draad er af en vingers er onder (+ schroevendraaier) en trekken. (Niet lachen) geen beweging.
Even op het forum kijken naar de opengewerkte tekening; het blijkt een conische as te zijn.
Even goed kijken en ik zie dat onder in het vliegwiel 2 gaatjes zitten en wel met M-5 draad. daar moet dus een trekker op en dan drukken op de as. Toch??
dan moet je dus een trekker hebben die daar op past. die had ik niet en na enig denkwerk en wat fröbelen met de draaibank (ik heb nog een mooie oude Hembrug)
heb ik een mooie, goed passende trekker.
het ding plaatsen en trekken maar. Dat viel tegen. Ik heb flink getrokken, maar ben toch maar gestopt.
Ik sleutel vaak aan motoren en als je het vliegwiel van een dikke BMW van de conus wilt hebben moet je even de spierballen laten rollen. Een blok van een metje is wat verfijnder en ik verwachtte dan ook dat hij er gemakkelijk af zou gaan.
watrkunnen jullie er van vertellen, moet je daar echt veel kracht voor zetten. het mooiste was natuurlijk als er een moment kon worden gegeven maar ik weet ook dat dat niet mee zal vallen.
Ik hoor graag van jullie en wens iedereen vast een mooie jaarwisseling en blijf gezond in 2022.
-
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 19-10-2009 17:17
Re: demontage carterhelften
Ik heb ooit een vliegwieltrekker gekocht in een ver verleden, van de vijand wiens naam en webshop ik niet zal noemen.
Een vliegwieltrekker is inderdaad nodig, de bout die op de as gaat zeg maar goed aandraaien. Misschien wil hij met een klap van een RUBBER hamer er wel afgaan? Is maar een tip, sowieso even inspuiten met Wd40 ofzo. Je zou hem er zo afmoeten kunnen draaien tho..
Een vliegwieltrekker is inderdaad nodig, de bout die op de as gaat zeg maar goed aandraaien. Misschien wil hij met een klap van een RUBBER hamer er wel afgaan? Is maar een tip, sowieso even inspuiten met Wd40 ofzo. Je zou hem er zo afmoeten kunnen draaien tho..
12+ jaar snorfietsmafia.
Voltijd Snorfietsgangster.
Snorfiets superheld, fuck een cape.
Houtkachel vriend.
Voltijd Snorfietsgangster.
Snorfiets superheld, fuck een cape.
Houtkachel vriend.
Re: demontage carterhelften
Als je wat middelen hebt vrij eenvoudig te maken.
Ik gebruik deze:
Waarbij de steek van de 5 mm gaatjes 28 mm is.
In het midden zit M8 schroefdraad.
Procedure: Je draait met de HAND de twee M5 draadeindjes (of boutjes van de juiste lengte) in het vliegwiel.
Je voelt vanzelf wanneer het niet verder gaat, dan zitten ze tegen de keerrring.
Nu met een Bahco (Ik heb profiel 20 x 10 gebruikt) de afnemer vasthouden en de centrale bout aandraaien.
PLOP zegt ie dan....en het vliegwiel is los.
Overigens zit er niet een maar twee bouten achter het vliegwiel.
En niet gaan klooien met schroevendraaiers als hefboom....ik heb al genoeg carters gezien waar een stuk uitgebroken is.....
Ik gebruik deze:
Waarbij de steek van de 5 mm gaatjes 28 mm is.
In het midden zit M8 schroefdraad.
Procedure: Je draait met de HAND de twee M5 draadeindjes (of boutjes van de juiste lengte) in het vliegwiel.
Je voelt vanzelf wanneer het niet verder gaat, dan zitten ze tegen de keerrring.
Nu met een Bahco (Ik heb profiel 20 x 10 gebruikt) de afnemer vasthouden en de centrale bout aandraaien.
PLOP zegt ie dan....en het vliegwiel is los.
Overigens zit er niet een maar twee bouten achter het vliegwiel.
En niet gaan klooien met schroevendraaiers als hefboom....ik heb al genoeg carters gezien waar een stuk uitgebroken is.....
Re: demontage carterhelften
Gelukkig heeft de Puch poelie trekker dezelfde maten als voor de vliegwielen van onze metjes
M5 ipv M6 boutjes erin en je bent klaar.
https://www.jmpbonderdelen.nl/koppeling ... -maxi.html
M5 ipv M6 boutjes erin en je bent klaar.
https://www.jmpbonderdelen.nl/koppeling ... -maxi.html
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: demontage carterhelften
Ooit heb ik een keer een YouTube filmpje van Sporti,s garage gezien.
Hier in kreeg hij (man met veel ervaring) absoluut de boel niet los.
Zelfs de brander moest er aan te pas komen !
Ooit heb ik dat ook gehad met een blokje, de gekochte poelie trekker draaide ik verrot. (Boog door)
Toen heeft iemand een veel sterkere gemaakt voor me.
Ook deze kreeg de poelie niet los, uit eindelijk een klinke tik op de bout v/d trekker gegeven en plop los !
Het blokje heb ik totaal gereviseerd dus enige lagerschade o.i.d maakte niet uit.
Hier in kreeg hij (man met veel ervaring) absoluut de boel niet los.
Zelfs de brander moest er aan te pas komen !
Ooit heb ik dat ook gehad met een blokje, de gekochte poelie trekker draaide ik verrot. (Boog door)
Toen heeft iemand een veel sterkere gemaakt voor me.
Ook deze kreeg de poelie niet los, uit eindelijk een klinke tik op de bout v/d trekker gegeven en plop los !
Het blokje heb ik totaal gereviseerd dus enige lagerschade o.i.d maakte niet uit.
Re: demontage carterhelften
Gelukt.
zoals gezegd; ik ben best gewend aan behoorlijk vastzittende conussen, maar bij dit kleine blokje had ik dit niet verwacht.
Maar inderdaad; erg strak aandraaien en dan een ferme (lees: behoorlijk harde) tik op de trekbout en hij was los.
Allen bedankt voor jullie reactie en hou het rustig vanavond
Groeten
Gerrit
zoals gezegd; ik ben best gewend aan behoorlijk vastzittende conussen, maar bij dit kleine blokje had ik dit niet verwacht.
Maar inderdaad; erg strak aandraaien en dan een ferme (lees: behoorlijk harde) tik op de trekbout en hij was los.
Allen bedankt voor jullie reactie en hou het rustig vanavond
Groeten
Gerrit
Re: demontage carterhelften
Nog even een vraagje voor als de oliebollen op zijn
De keerring op de krukas lijkt mij iets afwijkend van de standaard keerring. Zoa heeft een standaard type vaak een iets afgeschuinde rand.
In het algemeen gesproken; zijn er verkoopadressen in Nederland die onderdelen hebben voor de Spartamet?
Want waar moet je naar toe voor een typisch onderdeel van de Spartamet?
Verder nog een andere vraag; ik kan de krukas er natuurlijk zo uithalen, maar hoe krijg ik de zuiger (met veer) weer in de cylinder? Je kunt er dan immers niet meer bij?
Ik wacht julle advies even af voor ik het er uit haal.
Vast bedankt.
De keerring op de krukas lijkt mij iets afwijkend van de standaard keerring. Zoa heeft een standaard type vaak een iets afgeschuinde rand.
In het algemeen gesproken; zijn er verkoopadressen in Nederland die onderdelen hebben voor de Spartamet?
Want waar moet je naar toe voor een typisch onderdeel van de Spartamet?
Verder nog een andere vraag; ik kan de krukas er natuurlijk zo uithalen, maar hoe krijg ik de zuiger (met veer) weer in de cylinder? Je kunt er dan immers niet meer bij?
Ik wacht julle advies even af voor ik het er uit haal.
Vast bedankt.
Re: demontage carterhelften
Onderdelen binnen Nederland kan jeGerritM schreef: ↑02-01-2022 13:25 Nog even een vraagje voor als de oliebollen op zijn
De keerring op de krukas lijkt mij iets afwijkend van de standaard keerring. Zoa heeft een standaard type vaak een iets afgeschuinde rand.
In het algemeen gesproken; zijn er verkoopadressen in Nederland die onderdelen hebben voor de Spartamet?
Want waar moet je naar toe voor een typisch onderdeel van de Spartamet?
Verder nog een andere vraag; ik kan de krukas er natuurlijk zo uithalen, maar hoe krijg ik de zuiger (met veer) weer in de cylinder? Je kunt er dan immers niet meer bij?
Ik wacht julle advies even af voor ik het er uit haal.
Vast bedankt.
Bestellen bij http://www.spartamet-onderdelen.nl
De zuiger met veer kan je er voorzichtig inschuiven. Doe van tevoren wel een beetje olie in de cilinder en let erop dat de opening van de veer tussen het kleine ronde pinnetje valt in de zuigerveerrand. Nooit je zuiger met draaiende bewegingen erin proberen te persen.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Re: demontage carterhelften
Dank voor je reactie.
Ik ben gewend om meet een klem de zuigerveren in te drukken en dew zuiger uit de klem de cilinder in te schuiven.
Ik dacht dat je na het uitnemen van de krukas niet meer bij de cilinder kon komen. Dat gaat dus wel lukken?
Ik ben gewend om meet een klem de zuigerveren in te drukken en dew zuiger uit de klem de cilinder in te schuiven.
Ik dacht dat je na het uitnemen van de krukas niet meer bij de cilinder kon komen. Dat gaat dus wel lukken?
Re: demontage carterhelften
Je kan bij een 301 makkelijk bij de cilinder. Het is allemaal heel compact.
Hierboven, op deze geleende foto, zie je de cilinder rechtsboven. Dit is hoe het blokje eruit ziet als je de aandrijf as en krukas met koppeling uit het blok hebt gehaald. Een kale carterhelft dus. Is ook ideale moment om het carterhelft van de aanwezige koolaanslag te ontdoen, in bijvoorbeeld de uitlaatpoort.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten